Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärmeslingor under köksskÃ¥p och garderober?  (läst 12044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
I en kommande husrenovering skall det läggas golvvärme i hela huset, men frågon om var i rummen det ska och inte ska läggas har kommit upp.

De tydligaste exemplen är köket:
Ska det läggas golvvärme under underskåpen? Ska det läggas under köksö? Under vitvaror?

Ja-sidan säger:
Om det inte läggs under skåp etc, så minskar den totala ytan som hjälper till och värmer upp huset. Det kanske blir kallt i skåpen underifrån och kyla läcker in i huset den vägen.

Nej-sidan:
Det tjänar ingenting till att värma upp utrymmen som man inte vistas i (alltså t.ex under skåp). I så fall får det kanske sitta ventilgaller i socklarna och det vill vi inte, vi vill ha lådor i socklarna.

Ungefär samma gäller för garderber, t.ex. en hel garderobsvägg mot yttervägg.

Ja-sidan:
Ifall det inte är golvvärme i garderoben kommer det in kyla genom vägen och det blir alldeles för kallt i garderoben och blir dåligt klimat, inte riktigt inomhusklimat.

Nej-sidan:
Har vi radiatorer sätter vi väl ingen radiator i garderoben, dummer!

SÃ¥ - hur ska man resonera?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2009, 22:45:41 »
Med mindre slinglängd i ett rum sÃ¥ mÃ¥ste det vara varmare där du har slingor. Vilket medför att du fÃ¥r skönare golv att gÃ¥ pÃ¥ men högre arbetstemp pÃ¥ en vp vilket är oekonomiskt.. Under skÃ¥par kan det rent ut vara skitsamma hur du gör. Jag drog mina en bit frÃ¥n golvbrunnar för att avdunstningen skulle minska. Och i garaget är det rent kallt närmast golvbrunnen. Tur att jag lade slingorna lite närmare i duschar, för där är det bara märkbart svalare. Men avloppen leder kylan sÃ¥ de är inte lika märkbart under skÃ¥par. Men missa inte och sätt slingan utanför skÃ¥parna sÃ¥ du fryser tÃ¥rna av dig pÃ¥ mornarna... 

MEN PRUTA inte pÃ¥ slingor om du har stora fönster och balkongdörrar. I ett rum där mattematiskt 2 slingor räcker kan det behövas 3 för att hÃ¥lla kylan borta frÃ¥n fönsterna. (personlig erfarenhet)  I sovrummet har jag rätt mycke glesare pÃ¥ slingorna för där ska vara svalare, men nog fÃ¥r jag strypa i alla fall för att hÃ¥lla svalt. Men där gÃ¥r 2 slangar direkt med varmvatten vid yttervägg och stoppar upp trycket frÃ¥n kantbalken.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2009, 23:02:23 »

OK, tack.

Jag funderar lite på om det är direkt fel att ha slingor under skåp, i garderober (alltså sådana som sträcker sig från golv till tak) - alltså ifall det kan göra att det blir _för_ varmt under skåpen och att det måste ventileras ut, eller så - eller om det har negativ inverkan på väggar och golv, ifall värmen går direkt från det "instängda" utrymmet ut i väggar och golv...

Hyggligt stora glaspartier kommer det att bli, ska komma ihåg att överdimensionera golvvärmen i dessa rum.

Hellre flera slingor men tunnare slang och litet CC än tjockare släng med större CC, eller?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2009, 23:06:58 »
I den andra trÃ¥den skriver du om totalrenovering av huset. Jag har golvvärme i kök och hall 30m2. Känner där slangarna vänder vid diskbänken, när man skalar potatis, att tÃ¥spetsarna känner tempfallet, pga att jag inte drog golvvärmen under köksskÃ¥pena. Nu har det ploppat upp nya ideer, vi ska ta upp den igensatta öppningen pÃ¥ ena sidan murstocken och göra om köket...dÃ¥ kan det bli lite konstigt med golvvärmekänslan när den framledes inte finns i alla " gÃ¥ngstrÃ¥k". Jag är ju 50. Det fÃ¥r vara sÃ¥. Nu vet jag inte Ã¥ldern pÃ¥ er,  om ni skall byta hus vartefter eller bygga om igen vartefter. Lägger du inte golvvärme under köksskÃ¥pena, köksön, vitvarorna nu sÃ¥ kan det bli lite tossigt för fötterna om ni bygger om igen efter 15, 20 Ã¥r. Jag vet att det blir dyrare just nu isÃ¥fall. Bara en fundering som blivit verklighet hos mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2009, 23:17:28 »
I den andra trÃ¥den skriver du om totalrenovering av huset. Jag har golvvärme i kök och hall 30m2. Känner där slangarna vänder vid diskbänken, när man skalar potatis, att tÃ¥spetsarna känner tempfallet, pga att jag inte drog golvvärmen under köksskÃ¥pena. Nu har det ploppat upp nya ideer, vi ska ta upp den igensatta öppningen pÃ¥ ena sidan murstocken och göra om köket...dÃ¥ kan det bli lite konstigt med golvvärmekänslan när den framledes inte finns i alla " gÃ¥ngstrÃ¥k". Jag är ju 50. Det fÃ¥r vara sÃ¥. Nu vet jag inte Ã¥ldern pÃ¥ er,  om ni skall byta hus vartefter eller bygga om igen vartefter. Lägger du inte golvvärme under köksskÃ¥pena, köksön, vitvarorna nu sÃ¥ kan det bli lite tossigt för fötterna om ni bygger om igen efter 15, 20 Ã¥r. Jag vet att det blir dyrare just nu isÃ¥fall. Bara en fundering som blivit verklighet hos mig.

Ja, det är lite så jag tänker. Vi ar stora planer på att byta plats på kök och vardagsrum, men om 30 år kanske man vill växla tillbaka igen. :)

...eller kanske lite mer realistiskt, att man tröttnar på hur man löst det, vill ta bort köksö, spegelvända köket, eller riva en garderob. Som du säger så lär man märka om det är kallt på en bit av golvet där man inte förväntar sig det.

Vi är runt 35 år båda två, så förhoppningsvis blir det tid att ändra sig. ,)

Totalrenoveringen jag nämnde (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24488.0) är kanske inte en helt korrekt benämning, men det ska i alla fall dras värme överallt, ny el, nya vattenrör, nya avlopp, nya ventilation, nytt tak, tilläggsisolering, nya fönster och dörrar och nya ytskikt överallt. Vi har "bott in oss" ett tag, flyttade in i maj -08, så nu trorvi att vi vet hur vi vill ha det, men vi får väl se efter att vi pratat en stund med en arkitekt på onsdag. :)

Nånstans blir det golvvärmefritt, jag tänkte ha i alla fall nån inspektionslucka för grunden - om inte annat kan det ge ett bättre läge vid eventuell framtida försäljning.
« Senast ändrad: 02 mars 2009, 23:25:46 av Prosit »
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2009, 23:37:29 »
Inte blir det bastu i skåpar! Det handlar om en yta som är lite varmare än luften du andas. Däremot ska man inte långtidsförvara målarfärg och sådant direkt på golvet för det är inte nyttigt i längden.( Blir vatten under lock på färg och spackel.). Men det är inget problem bara man tänker på det. Slingorna känner man inte av i betong, inte ens i sovrummet. Men till din fördel är ett litet cc bättre än ett glest. Och med facit i hand skulle jag ökat ytterligare på slingor vid entren,för ytterdörren är sämmre isolerad än väggar, och står ibland öppen.
Så hur du än gör under köksinredningen blir bra. Det kostar inte mer i uppvärmning om du har slingor samtidigt som du inte sparar någon energi på att snåla undan dom. varenda rum kommer att kräva en viss mängd energi beroende på utetempen och det är det det handlar om. Frågan är mera var man vill ha energikällan. Just nu har jag 24,3 grader under min referensmatta och det har varit -1,5 ute hela dagen ute. och 24,3 känns inte varmt. men klart det är varmare än ett golv i ett hus med radiatorer.

Hann läsa om en inspektionslucka till grunden... Varför inte ha den på utsidan? Eller ska du gömma en hembränningsapparat kanske?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2009, 23:57:23 »
Just nu har jag 24,3 grader under min referensmatta och det har varit -1,5 ute hela dagen ute. och 24,3 känns inte varmt.
Vid -25 "På mitt betonggolv med plattor har jag max 26 grader under en matta vid -25... skriver du i andra tråden. Jag bor i ett hus byggt -30 tillbyggt -95 tror jag det var. Jag är imponerad över att vid -5gr. ute, golvtemp 24,3. Utetempen faller till-25gr. och golvtempen ökar med max 1,7gr. till max 26gr. Vet iofsig inte hur jag ligger till. Prosit, du ser, bygg ordentligt. Det vinner du på i längden.


Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2009, 00:02:32 »

Hehe, tack för svaren.

På tal om bastu - kan ni gissa över frågan jag ställer mig där? Bastu ska det bli i och med renoveringen och inte för att det känns som att det behövs golvvärme där för att det ska bli varmt, men eftersom jag kommer lägga det i badrum, våtutrymme etc så...

Tyvärr är grunden inte tillräckligt djupt för en hembränningsmaskin, så den får stå nån annanstans. ;) (Men jag har dålig erfarenhet av krypgrunder, satte in en avfuktare i förra huset bara några år efter det byggdes på förekommen anledning.)
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Golvvärmeslingor under köksskåp och garderober?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2009, 00:21:09 »
Just nu har jag 24,3 grader under min referensmatta och det har varit -1,5 ute hela dagen ute. och 24,3 känns inte varmt.
Vid -25 "På mitt betonggolv med plattor har jag max 26 grader under en matta vid -25... skriver du i andra tråden. Jag bor i ett hus byggt -30 tillbyggt -95 tror jag det var. Jag är imponerad över att vid -5gr. ute, golvtemp 24,3. Utetempen faller till-25gr. och golvtempen ökar med max 1,7gr. till max 26gr. Vet iofsig inte hur jag ligger till. Prosit, du ser, bygg ordentligt. Det vinner du på i längden.

Jag fick det förklarat för mig att det mattematiskt inte räcker med en tempdiff på golvytan med 2 grader för att täcka upp temperaturen inne. Vid 20 graders temperaturfall. Och helt klart blir tempen fel i mätsammanhang av att vara skyddad. Men som sakt. Några temperaturrusningar är det inte frågan om. Avdunstningen av energi från golven ökar med minskad yttertemp.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!