Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppa(nde) radiatorer  (läst 16962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Knäppa(nde) radiatorer
« skrivet: 23 januari 2009, 05:38:12 »
Glad att jag hittade detta mycket informativa forum. Dags att be om litet tips och idéer om hur jag ska lösa mitt problem med knäppande väggelement.

Vi har nu haft bergsvärme sedan drygt en vecka tillbaks i ett hus byggt 1973. Tidigare hade vi oljepanna. I samband med att Thermia Diplomat Optimum (8 kW, 180 m värmebrunn) installerades bytte vi ut 4 st radiatorer till Purmo Compact modell. Det har gjort en stor skillnad, vill pÃ¥stÃ¥ att värmen är behagligare och jämnare sedan bytet. Värmepumpen gör ocksÃ¥ ett perfekt jobb med att reglera temperaturen i huset. SÃ¥ lÃ¥ngt allt väl.  Data loggas friskt och historiedata finns frÃ¥n oljeppannans era vad gäller el- och oljekonsumtion, sÃ¥ nu ska det följas upp hur ekonomisk denna investering sist och slutligen visar sig vara! :)

 Problemet är att det knäpper väldigt mycket i rören i sockeln. Vanligtvis talar man ju om att det är radiatorerna som knäpper, men dÃ¥ jag försökt undersöka problemet lite närmare vÃ¥gar jag pÃ¥stÃ¥ att i vÃ¥rt fall kommer ljuden frÃ¥n rören. Har kontaktat vÃ¥r installatör som sade att knäppandet oftast kommer frÃ¥n rören. De rörs i samband med att värmepumpen startar och rören värms upp varvid längdutvigdning sker. För övrigt sa han att enda gÃ¥ngen knäppandet kommer frÃ¥n radiatorerna är om det finns sk. Radiabatterier, dvs lÃ¥ga radiatorer försedda med yttre konvektorplÃ¥tar. Hans slutsats var att om knäppandet kommer frÃ¥n ett Radiabatteri finns inget annat att göra än att byta typ. Knäppandet frÃ¥n rören kan ibland regleras bort.

 För övrigt är det sÃ¥ att det endast knäpper längs med ena lÃ¥ngsidan av huset...! Där knäpper det sedan desto mer. Enligt min bondförnuft kan en orsak vara att värmen kommer rätt ojämnt frÃ¥n värmepumpen. Den kommer i stötar > rören värms upp och knäpper...rören svalnar och knäpper...nästa stöt. Framledningstemperaturen har legat pÃ¥ 43-47  ºC. Vad tror ni om en sÃ¥n idé att man skulle sänka maxtemperaturen pÃ¥ framledningsvattnet för att uppnÃ¥ jämnare värme i rören, eftersom pumpen skulle cirkulera vattnet mer?

Har sett att jag inte är den enda som har problem med knäppande element, sÃ¥ hoppas andra kan dela med sig av idéer om hur man ska tackla det här. Har förstÃ¥tt att vissa har en ackumulatortank kopplad till värmepumpen ocksÃ¥, men har inte pÃ¥ klart hur detta egentligen hjälper. Är det sÃ¥ att medan värmen i värmepumpens inbyggda tank är 55  ºC är den t.ex. 35 ºC ui ackumultortanken? Kan man ställa in det skilt och vad är hela idéen. Allt tyder pÃ¥ att vÃ¥r pump inte har nÃ¥gra problem med att producera värmen, den bara skickas ut i systemet stötvis.
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2009, 08:08:10 »
Det finns väl 2 sätt att angripa problemet.
Är rören synliga så kan man lossa på infästningarna till rören och ev också droppa lite olja på radiatorfästena.

Är rören inbyggda och oåtkomliga så brukar man skaffa en knäpptank.
Det är en liten tank på 100-200 liter som man sätter på stigaren direkt efter VP:n (den har inget med VP:ns inbyggda VVB att göra). Det är viktigt att tanken kopplas in så att vattnet från VP:n går in i toppen och sen ut från botten till radiatorerna. Många köper en beg VVB med 22 mm anslutningar till detta, annars finns t ex Nibe UKV eller liknande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2009, 12:24:47 »
Tack för svaret! Jag tror att det var på det här forumet som jag läste en post om att man borde ha en trögare ventil, för att släppa igenom varmvattnet till radiatorerna långsammare. Så det kan eventuellt vara en tredje lösning?

Idag morse fick jag lite inskolning av firman jag köpt bergsvärmesystemet av, och diskuterade förstås detta problem. Vet ej om det är en allmän funktion, men åtminstone på Thermia Diplomat Optimum kan man ställa in hur snabbt vattnet pumpas ut i radiatorerna, via service menyn. Var väl i praktiken cirkulationspumpens belastningskurva han justerade. Så nu får man konstatera om det hjälpt under inkommande helg. Om det inte funkar är det ackumulatortank på 100 liter som gäller, precis som Carl sade.

Alla mina förklaringar ska tas med en grov näve salt dÃ¥ jag är fullständig novis pÃ¥ allt vad värmepumpar och system anbelangar. Men det framkom säkert implicit redan...  *vinkar*
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2009, 16:20:38 »
Är det någon i detta forum som installerat knäpptank för att komma till rätta med knäppande element och inte fått bukt med problemet? Ligger nära till hands att man får bita i det sura äpplet och installera en sån, men då vill man också vara tvärsäker på att det hjälper, att systemet blir helt tyst.
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2009, 15:51:11 »
Är det någon i detta forum som installerat knäpptank för att komma till rätta med knäppande element och inte fått bukt med problemet?

Jepp, jag läste om en kille som hade extremt knäppkänsligt system, fast jag är inte säker pÃ¥ att han kopplade grejorna helt rätt.  :-\
I de fall där man inte krånglat till det, utan sätter knäpptanken på stigaren som jag beskrev så brukar det bli tyst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2009, 18:52:07 »
Jag sänkte temperaturen på framledningen i systemet och tycker att det reducerat knäppandet överlag. Dock kommer det fortfarande alltför hårda ljud nu som då, men det är inte lika ihålligt och så längre.

Men det lutar nog mot en knäpptank. Installatören föreslog Thermias 100 liters tank, sedan en steglös cirkulationspump till. Thermia Diplomat Optimum har 180 l tank, är det klokt att lägga till en 100 liters tank eller borde man sätta in >= 200 liter, dÃ¥ man nu ändÃ¥ slÃ¥r till sÃ¥ att säga? VÃ¥r installatör sade att det blir plus minus noll vad gäller energikonsumtion. Vp behöver inte gÃ¥ lika ofta, men den extra cirkulationspumpen äter upp den inbesparingen. Vad tror dignitärerna i detta forum?  Tackar för alla svar hittills, det är guld värt! :)
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2009, 02:57:06 »
Hej Jockster

Man behöver ingen cirkulationspump, tanken skall kopplas i serie VB-systemet(kopplas på utgående rör) knUp

Vad snacka installatören om! huvuddunk

MVH Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2009, 07:41:20 »
Är det någon i detta forum som installerat knäpptank för att komma till rätta med knäppande element och inte fått bukt med problemet? Ligger nära till hands att man får bita i det sura äpplet och installera en sån, men då vill man också vara tvärsäker på att det hjälper, att systemet blir helt tyst.
Jag har satt dit en tank pÃ¥ ca 300l o knäppningarna försvann INTE. Det hjälpte men det blev inte tyst. Det är ju sÃ¥ att, om man inte fÃ¥r ner temperatursvängningarna, sÃ¥ hjälper det inte med en tank, tempen svänger sig ju nästan lika mycket (om än lÃ¥ngsammare)  om man har tank eller inte, o det är ju det som fÃ¥r rören att knäppa. Om jag ökar antalet starter fÃ¥r jag mindre tempsvängningar o därmed mindre knäppningar. men min tank sattes in i första hand för att hÃ¥lla nere antalet starter sÃ¥ det fÃ¥r knäppa lite. Mina knäppningar kanske gÃ¥r att fixa men det har inte sÃ¥ hög prioritet just nu.

Här kan du se mina temperaturer: http://www.keld.eu/vplogg/
VBut är från pump och VBfram är efter tank.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2009, 08:38:55 »
Lite vid sidan av ämnet men man ser väldigt tydligt pÃ¥ köldbärarkurvorna tiden för köldbäraren att gÃ¥ ett varv i slingan. 7.25 startar pumpen. NÃ¥gra minuter senare blir temperaturen konstant. Det tar lite tid för givaren att nÃ¥ temperaturjämvikt med köldbäraren. Temperaturen är konstant till 7.42 dÃ¥ temperaturen Ã¥ter börjar sjunka. Den kalla köldbären som passerade givaren 7.25 har gÃ¥tt varvet runt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2009, 08:56:51 »
Är det inte sÃ¥ att det knäpper som mest i samband med att värmepumpen tillverkat varmvatten? När växelventilen slÃ¥r om frÃ¥n varmvattenberedning  och en mindre mängd t.ex 50 gradigt vatten gÃ¥r ut i ett radiatorsystem som hÃ¥ller väsentligt lägre temperatur uppstÃ¥r knäppningar pga stora temperaturändringar.
I mitt system får jag knäppningar efter varmvattenberedning under den del av året när temperaturen i radiatorsystemet är låg.
Under kalla perioden är temperaturen pÃ¥ radiatorvattnet högre och skillnaden  i tempvariationer  sÃ¥ liten att inga knäppningar uppstÃ¥r

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2009, 09:05:36 »
Lite vid sidan av ämnet men man ser väldigt tydligt pÃ¥ köldbärarkurvorna tiden för köldbäraren att gÃ¥ ett varv i slingan. 7.25 startar pumpen. NÃ¥gra minuter senare blir temperaturen konstant. Det tar lite tid för givaren att nÃ¥ temperaturjämvikt med köldbäraren. Temperaturen är konstant till 7.42 dÃ¥ temperaturen Ã¥ter börjar sjunka. Den kalla köldbären som passerade givaren 7.25 har gÃ¥tt varvet runt.  
Jo o när köldbäraren är varmare (på hösten) ser man även nästa varv på köldbararen dock ej lika tydligt.


Är det inte sÃ¥ att det knäpper som mest i samband med att värmepumpen tillverkat varmvatten? När växelventilen slÃ¥r om frÃ¥n varmvattenberedning  och en mindre mängd t.ex 50 gradigt vatten gÃ¥r ut i ett radiatorsystem som hÃ¥ller väsentligt lägre temperatur uppstÃ¥r knäppningar pga stora temperaturändringar.
I mitt system får jag knäppningar efter varmvattenberedning under den del av året när temperaturen i radiatorsystemet är låg.
Under kalla perioden är temperaturen pÃ¥ radiatorvattnet högre och skillnaden  i tempvariationer  sÃ¥ liten att inga knäppningar uppstÃ¥r
Varmvatten-knäppningarna som fanns är borta. Och dom andra knäppningarna minskar med sjunkande utetemp, varför vet jag inte, för tempsvängnngarna är ju nästan lika stora då
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2009, 17:56:36 »
Man behöver ingen cirkulationspump, tanken skall kopplas i serie VB-systemet(kopplas på utgående rör)

Ok dÃ¥ ska jag frÃ¥ga om det. Det är mycket värdefullt med alla kommentarer, dÃ¥ man själv känner att man är ute pÃ¥ ganska tunn is. Ska frÃ¥ga upp om det där!  Thumbsup

Om jag har förstått rätt ska det väl inte vara nån värmeslinga i knäpptanken heller, eller hur? Det är endast en bufferttank, inte en varmvattenberedare?
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2009, 19:36:45 »
Hej

Citera
Man behöver ingen cirkulationspump, tanken skall kopplas i serie VB-systemet(kopplas på utgående rör)

Vad jag tror att han tänkte säga var nog att det behövs ingen extra cirkulationspump eftersom det redan sitter en där, för tanken skall kopplas i serie VB-systemet(kopplas på utgående rör).

Hoppas det blev rätt

MVH
Messer


Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2009, 21:00:51 »
Japp Thumbsup Thumbsup Thumbsup
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2009, 11:41:44 »
Vad jag tror att han tänkte säga var nog att det behövs ingen extra cirkulationspump eftersom det redan sitter en där, för tanken skall kopplas i serie VB-systemet(kopplas på utgående rör)

Ok, men gäller detta oberoende av storlek pÃ¥ tanken? Ääh, bättre att jag förklarar hur det ser ut hos oss: pannrummet är relativt fullt redan. Jag har funderat att om jag en gÃ¥ng sätter in en tank kan jag väl lika gärna sätta in en >250 l stor en. Dessa har ett fotavtryck pÃ¥ 60 x 60 cm, vilket inte fÃ¥r plats i vÃ¥rt pyttepannrum. Men, vi kan borra hÃ¥l i tegelväggen (för rören) mellan pannrummet och garaget och ställä den där (detta otroligt komplicerade upplägg har jag illustrerat nedanom  :D :D).



Säg att jag sätter in en 300 liters "knäpptank" som står på golvet i garaget (under 1.5 m från vp). Vad kopplingen anbelangar tycker/tror jag att:
  • framledning frÃ¥n vp till toppen pÃ¥ knäpptank
  • vidare frÃ¥n botten pÃ¥ knäpptanken till radiatorsystemet
  • retur frÃ¥n radiatorsystemet till vp

...låter bra (mycket separata diskussioner om det såg jag). Behöver jag verkligen ingen extra cirkulationspump där vattnet från knäpptanken kommer ut i detta fall? Det jag beskrev är vad jag förstår just en seriekoppling, men volymen är ju en helt annan...

Låter ovanstående vettigt, är det nåt väsentligt jag missat?
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!