Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga egna solfÃ¥ngare??  (läst 27991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas O

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Bygga egna solfångare??
« skrivet: 19 oktober 2008, 17:53:25 »
Hej på er!

Undrar om någon här har tillverkat egna vattenburna solpanener för att fånga solvärme?

Har under en längre tid pratat med flera tillverkare och spanat in konstruktioner.
Jag har redan idag accumulatortankar med vedeldning + att det även är förberett med solpanels-slinga i acc-tank.

Att tillverka ett vacumrör själv är väl inget man ger sig på direkt..
Men att låta solen värma upp vatten i en slinga på taket är ju inget nytt, är ju många som redan idag gör i sina sommarstugor m.m.
Länder mer söderut är det ju väldigt vanligt med vattentankar på taket.

Har man pool i trädgården finns ju färdiga svarta slangar att lägga på hustaket, sådana som sitter ihop i slingor likt en matta, upp/ner/upp/ner osv.

Säg att man skulle ta en stålplåt 2x1m och svetsa dit en ram på 20-30mm runt om, lägga en vattenslinga med svarta plaströr alt kanske kopparrör fram o tillbaka i hela det utrymmet och sedan limma på en plexiglasskiva (alt riktig glasskiva) över det...?
Dvs så man får en vind-tät behållare till rören, ev kanske göra den helt tät och fylla med någon gas? ex kvävgas för att inte få värmeförluster utåt??
Frågan är ju bara vad verkningsgraden skulle bli??
Hur varmt kan man få vattnet att bli bara genom att ligga i en slang på taket?

Till vårt hus har vi en tillbyggnad med slätt tak, rakt mot söder och inget ivägen, solig dag = sol på taket hela dagen.
På detta taket skulle det finnas plats för minst 4st 2x1 paneler..

Stålmaterial har jag gott om, rör kan jag få tag på rätt så billigt.
Så att göra ett försök med detta skulle isåfall handla mest om kostnad för glas/plexiglas.. (och så massa tid då..)

Ska göra en prototyp på kanske ½m2 för lite tester...

Kommentarer på iden?


Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bygga egna solfångare??
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2008, 18:16:24 »
Hej!

Jag har själv aldrig tillverkat något liknande men jag har läst massvis på dom flesta forum.
En platt panel borde inte va besvärlig att tillverka själv. En enkel modell tillverkas i den här filmen,

Att du sedan behöver ett bra system med en bra laddomat är en annan femma.

Det finns mycket information i en del trådar här på forumet om du söker lite.

Mvh Johan
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad knåpen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solkusten
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga egna solfångare??
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2008, 20:25:31 »
Det finns företag som tillverkar absorbatorpaneler (dom som är inuti) och ibland säljer ut 2:a sortering. kostnad tror jag är en (bra?) bit under 1000:- st olika storlekar, ofta enhetspris oberoende av storlek.
De är framtagna för bästa prestanda, kopparrören optimalt fästa mot plÃ¥ten mm. Du fÃ¥r nog pula mycket för att fÃ¥ den verkningsgraden och kopparrör är inte gratis , gissar pÃ¥ en 15-20 m till en  panel kring 1,5m2. Plast funkar nog om du inte fÃ¥r strömavbrott. En välbyggd solfÃ¥ngare kan nog gÃ¥ upp i 150 - 200°C med stillastÃ¥ende vatten och inbyggda absorbatorpaneler.

mvh
Thomas

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bygga egna solfångare??
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2008, 20:41:36 »
Andra sortering av absorbatorpaneler finns på blocket för 650:- st

Sök på absorbatorer så får du säkert napp.(finns i Finnspång)

Ett annat alternativ är att köpa ett färdigt självbyggarkit
om inte mitt minne sviker mig så har en viss tillverkare på Orust(Tjörn?) ett sådant samt en tillverkare i Lilla Edet.
Dessa självbyggarkit tror jag även är bidragsberättigade.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

A-bra

  • Gäst
A-bra
SV: Bygga egna solfångare??
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2008, 12:07:39 »
 :) Hej!! Lesol3 är en byggsats som jag själv satt ihop, enkelt, effektivt. Bidragsberättigad. Blir snyggt pÃ¥ taket. 
« Senast ändrad: 22 oktober 2008, 13:36:11 av Rickard »

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga egna solfångare??
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2008, 12:20:46 »
Det är bara det att självbyggsatsen inte finns i sortimentet längre.
I alla fall när jag i somras frågade min lokala LESOL återförsäljare.

/F
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

A-bra

  • Gäst
A-bra
SV: Bygga egna solfångare??
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2008, 12:41:25 »
Jag vet att det finns.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bygga egna solfångare??
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2008, 21:43:27 »
Hej

Jodå, det finns. Men inte hos alla återförsäljare inom solgruppen. Prova www.brattnebruk.se

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!