Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra enbart konvektorelement i källaren  (läst 11452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lealmqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Köra enbart konvektorelement i källaren
« skrivet: 29 april 2008, 21:09:21 »
Jag har en NIBE 1235-10kW. Pannan jag hade tidigare värmde upp källaren året runt även på sommaren.
Nu lät jag installera ett konvektorelement. som skulle kunna köras separat för att ge värme på sommaren i källaren,då övriga radiatorer i huset ej behöver ge värme. Till systemet hör även en volymförstorare så att VP'n får lite volym att arbeta på då varmvatten bara går till konvektorelementet.
Häromdagen stängde jag att varmvattenflödet till alla utom konvektorelementet i källaren. Höjde även börvärdet på framledningen.
När gränsvärde för kompressorstart nåddes, - 150 gradminuter, så åt VP'n på några minuter upp gradminutunderskottet och kompressorn slog av. Nu sjönk framledningstemperaturen på någon minut till ca börvärdet, sedan sjönk det långsammare. Men detta innebar ca 36 kompressorstarter istäället för 12 per dygn. Dessutom så gick det visserligen varmvatten till volymförstoraren men det kom ingen speciell värme ut från volymförstoraren,
Varför funkar det inte. ?  Skall kanske returen frÃ¥n övriga radiatorer strypas sÃ¥ att returvatten bara kommer frÃ¥n konvektorelementet när det bara gÃ¥r framledning dit. ?
Men det förklar ju inte att det faktiskt inte kommer ut något varmvatten från volymförstoraren när jag bara kör på konvektor elementet ?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #1 skrivet: 29 april 2008, 21:25:22 »
Hur är rören kopplade, sitter denna volymförstorare i serie med elementen så kommer det inte att bli ngn värmei källaren.
Värmepumpen måste då vara kopplad i sig själv mot volymförstoraren och sen måste man ha en xtra cirk.pump till elementen också ansluten till volymförstoraren, alltså 4 rör anslutna till volymförstoraren och en xtra cirk.pump är det verkligen så?
Mest kyla men lite värme också

Utloggad lealmqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #2 skrivet: 29 april 2008, 22:58:00 »
Volymförstoraren sitter direkt efter värmepumpen. Så framledningsvattnet går först till volymförstoraren.
Ut från volymförstoraren går det så en gren som delar sig i en gren till konvektorelementet och till och en gren ut till det övriga radiatorsystemet. Grenen ut till det övriga radiatorsystemet är avstängningsbar.
Den enda cirkulationspump som finns det är den som ingår i NIBE 1235.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #3 skrivet: 30 april 2008, 00:59:10 »
Gissning:
Flödet över konvektorn är strypt för att inte "kortsluta systemet vid vanlig drift, nu när du kör med enbart den, blir flödet för dåligt. Prova att kolla Vb-delta vid drift.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Sören Nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #4 skrivet: 30 april 2008, 07:58:36 »
Hej,

Jag har inga svar på dina frågor. Men jag har själv tre st konvektorelement i taket i källaren.
Min uppfattning är att detta har sparat mycket energi i huset jämfört med vad golvvärme
i källaren skulle ha dragit.
Huset är på 128m2 boyta och 80m2 källare och totala elförbrukningen är på ca 10.000kvh/år.
Då beräknar jag hushållselen till 5000kwh/år efter mätningar jag gjort på sommaren.
Nackdelen är att de låter lite granna.
Dessutom är det ingen superkvalitet på mina italienska element.
Därför måste jag smörja glidlagren vart annat år.

Jag skulle vilja sätta dit en volymförstorare på hela värmesystemet då jag har 48 starter per dygn.
Men det är en annan historia.

Mvh,
/Sören
Thermia Classic 75, 130 m borrdjup, 128 m2 boyta 68 m2 uppvärmd källare (3st fläktkonvektorer).
---------------------------------------------------------------------
Utfall år 2008: 10000 kWh totalt.
VP-tid ??? h, TS-tid 3 h (VV-toppning).
---------------------------------------------------------------------

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #5 skrivet: 30 april 2008, 12:43:43 »
Gissning:
Flödet över konvektorn är strypt för att inte "kortsluta systemet vid vanlig drift, nu när du kör med enbart den, blir flödet för dåligt. Prova att kolla Vb-delta vid drift.

Precis, kolla att det inte finns några strypningar på konvektorn och öka sen ev cirkpumpen så att du får ett vettigt VB-delta på 7-8 ºC. Du har väl även satt den inbyggda termostaten i konvektorn på max?
« Senast ändrad: 30 april 2008, 12:46:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lealmqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #6 skrivet: 30 april 2008, 17:10:40 »
Jag har ännu inte kommit till att kolla delta-T på värmebäraren när kompressorn är igång.
Jag skall kolla detta.
Just nu kör jag med att framledningen är på i hela radiatorsystemet.
Men jag har då skruvat åt termostaerna på övriga radiatorer så att de flesta är helt strypta.
Då funkar det, så att jag får utvärme till konvektorelementet och i och för sig till övriga radiatorer
som ju huvudsakligen är strypta. Fortfarande sjunker framledningstemperaturen mycket snabbt ned till börvärdet.
Men nu är jag nere på 6-7 kompressorstarter per dygn.
(Lite konstigt att aktuella antal gradminuter står på +100, maxvärdet, en stund efter att
kompressorn har slagit av, när man kör normalt på vinter så stannar aktuella gradminuter vid uppnått 0-värde)

Nu skall jag gå på Valborgsbrasa, där kan man räkna med värme ?!

Utloggad lealmqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #7 skrivet: 01 maj 2008, 21:08:14 »
Kollade VB deltat med alla strypningar på radiatortermostaten. När kompressorn var igång låg den nu på 45 grader.
Detta mot de normala 7-8 grader när jag kör med radiatortermostaten öppna. Men det är väl kanske inte konstigt när
i princip ingen värme går igenom radiatorerna utom konvektorelementet. Det är inte från det att hela gradminutunderskottet har betats av som jag känner att de kommer värme på utloppet av volymförstoraren.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2008, 21:34:00 »
Om det hela ska funger med ok drifttider och värme så ska vp vara kopplad mot volymförstoraren så att vbut till toppen på volymförstoraren sen vb in från botten av volymförstoraren.
Radiatorsidan sen ska också vara ansluten mot volymförstoraren med en xtra cirk.pump
När vp startar så värmer den upp volymförstoraren till önskad temp med sin interna cirk.pump
Radiatorsidan jobbar med sin cirk.pump och när du stänger till elementen så går endast vattnet till konvektorn
Hoppas du förstår
Mest kyla men lite värme också

Utloggad lealmqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2008, 11:21:49 »
Tack för svar.
 Volymförstoraren pÃ¥ 100 l är kopplad som du beskriver. Men jag har bara NIBE's inbyggda cirkulationspump.
Jag får kolla med installatören.
Detta att ha en egen cirkulationspump på övriga radiatorsystemet, innbebär att till och returflöde stängs av.
Då jag har en NIBE så kan jag montera en andra cirkulationspump, med extra shuntgrupp. Är det detta jag skall göra.

När övriga systemet är avstängt, fÃ¥r NiBE'n tillräckligt mycket vatten att köra mot med bara 100 L volymförstorare och ett konvektorelement, eller blir det nödigt mÃ¥nga kompressorstarter.  ?


Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Köra enbart konvektorelement i källaren
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2008, 00:42:12 »
Koppla i så fall så cirkulationspumpen startar först då fläkten i elementet startar och påkallar värme, ekonomiskt med ett relä.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!