Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: enrörs,element och dimensionering  (läst 9607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
enrörs,element och dimensionering
« skrivet: 22 november 2004, 12:24:37 »
Hej
Har lite! problem med att få upp tempen över 20.5 i huset och har lite frågor till er.

1/: Om man tittar på bilden
http://hem.passagen.se/lar282/Templogg/element.jpg
visst har jag ett enrörssystem då?(skratta inte åt bilden)

2/: har läst att jag ska eftersträva en viss diff mellan vb in7ut som skall vara ca 4 grader men det får jag aldrig. Har provat på CP=1, 2,3. Får max 2-3 grader delta.

3/: Kan man urskilja om man har dåligt isolerat eller underdimensionerad pump på något sätt. Just nu noll grader ute så är framledning ca 40 grader vid topp men fortfarande inte varmt ute. Har höjt kurvan 3 snäpp men vet i tusan om det är bra o höja mer. Kan man göra ngt annat? det har suttit en oljepanna innan om det är info som hjälper. Har även tagit bort alla termostater för att dubbelkolla så inga ventiler satt fast.

edit:jag har alltså bara en stamleding.samma för källare o ovanvåning:EDIT

//Lasse
« Senast ändrad: 22 november 2004, 12:36:38 av lar282 »
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #1 skrivet: 22 november 2004, 13:08:57 »
Klurigt med ettrörssystem men jag försöker svara lite generellt!!!
Går pumpen kontinuerligt?? isåfall tillförs huset den effekt pumpen orkar producera. Då funkar ju det ok!!! Då är det heller ingen vits att höja kurvan om man inte vill skrämma igång elpatronen tidigare.

Citera
FÃ¥r max 2-3 grader delta.

Skumt med så lågt delta, med ettrörssystem brukar man ha ganska högt delta t. Ofta "för" högt.
Kan det va så att radiatorerna är strypta så en del av vattnet passerar utan avkylning?? Bypass finns oftast (alltid) vid varje rad koppel.
Sen kan det finnas nån bypass på stammen oxå, men det är hemskt långsökt..
IVT brukar envisas med bypass på sina pumpar också vet inte hur du har med din??
Är alla radiatorer varma (iofs lite kallare vartefter i slingan) kolla även i botten det är viktigast!!!!!
Hoppas du fick nåt att kolla på!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #2 skrivet: 22 november 2004, 13:20:28 »
elementen är ca lika varma. När jag sänker CP till ett(1) så är inte riktigt hela elementen i slutet varma, men det är dom vid cp=3. Det är nog normalt.

pumpen går inte hela tiden vid noll grader ute.

Det där med strypta på elementen måste jag kolla. Antar att det då finns ngn sorts skruv grej som man ser förutom termostaten.Återkommer.

Någon i Skåne som kan ge mig era framledningstemp vid noll grader, please.


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #3 skrivet: 22 november 2004, 13:28:57 »
Hela radiatorn ska va så varm som möjligt fattar inte att du har så litet delta t, det ska inte va möjligt med ett ettrörssystem.
Så cirkpumpen bör gå på 2 helst 3.
Vid kyla då ska den gå på 3 för maxeffekt från radiatorerna!!!
Har pumpen stopp då kan du höja kurvan o därigenom få ut mera värme.

Körde du el innan? vilken effekt på elpannan?? vet du vilken temp du nådde då??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #4 skrivet: 22 november 2004, 13:39:47 »
jag ska sätta en termometer på ett av elementen däruppe. Ska kolla om det blir ca 38. Har nu cirkpump på 1, ska höja igen till 2 men ville kolla lite.

Vet inte vad som var innan.hade oljepanna men slängde ut den direkt vid köp av hus. Trodde i min enfald att installatören mätte,kollade allt sånt här.

element stammen är 35 mm tjocka rör.har det ngn betydelse.

När båda kom går igång är deltat ca 3-4 grader.Med en komp igång är den 3 grader. Detta med cirkpump på ettan.

kompressorn stannar ju för den uppnått den bör temp som den vill, så om jag höjer kurvan mer, så ligger jag på vid noll grader ute ca 38 grader. Ville liksom veta vad som e normalt innan jag höjer till närmare 40 grader vid 0. framlednigs tempen blir ju högre o högre och frågan är vilken verknings grad jag får.

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #5 skrivet: 22 november 2004, 13:50:01 »
Citera
element stammen är 35 mm tjocka rör.har det ngn betydelse.

Ooootroligt har aldrig hört talas om ett sånt ettrörssystem, brukar va klent som stryk!!!!
Ungefär hur gammalt är installatinen är det koppar eller "gröna rör". Vilken typ av radiatorer är det stor volym??
Det var ju bra, då har du nog toppcirkulation som dina tempgivare visar.
Men vid kyla ska du sträva efter att rad. är så varma som möjligt i botten (stor cirkulation och litet delta) då ger dom ifrån sig maximalt med värme!!!
Ev är inte enalltför stor cirkulation perfekt för värmeväxlaren i VP.
Ã…rstider när du behöver bara första steget  pÃ¥ vp kan du säkert köra pÃ¥ läge ett pÃ¥ cirkpumpen, men när tvÃ¥an ska in vid kyla dÃ¥ ska du öka!!

Citera
framlednigs tempen blir ju högre o högre och frågan är vilken verknings grad jag får.
Verkningsgraden försämras ju med hög framledning helt klart, har du en öppen planlösning kanske du ska fundera på en radiator till ev en fläktkonvektor centralt i huset!?
Om inte båda stegen kan gå utan att du når maxtemp för VP ska du absolut satsa på det!!! Ingen panik men till nästa år!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #6 skrivet: 22 november 2004, 14:21:28 »
jo dom är 35 mm på utsidan. I källaren så är stammen målad! så jag ser inte den riktiga färgen men i pannrummet är där en stump som inte är målad och det ser ut som järnrör?

har nu satt en termometer på sista elementet på röret precis innan själva elemtet börjar. Kollar om 15 minuter när termomemtern har stabiliserats sig.

hur gammalt?Njae tror 62-63.

Jag har öppen planlösning på ovan våning, med olika storlekar på elementen. Det största är nog 2,5m långt. Det är av den gamla typen som e tjocka och rundade hörn på ovan och undersidan.
I källaren så är det inte öppet, men jag har faktiskt en fläktkonvektors element där. Har den för att få värme på sommaren i källaren och den är omkopplingsbar till varmvattenberedaren och elemement ringen. Ska ätta igång den nu i källaren så fort jag löst värmeproblemet på ovan våning. Vill inte störa felsökningen med den.

maxtemp? Vad är det egentligen. Är det för mycket att ha framledningstemp på 45 grader vid 0 grader ute. Om inte så kan jag ju höja ett par snäpp till så det är +6 i kurvan istället för +3 som nu.

Du Bertil det är väl enrörs system jag har? Läste i en annan tråd att det finns byglar i enrörs system för att vattnet ska komma till nästa element men det har inte jag. Jag har ett långt rör runt hela huset och på det röret finns 2 T rör till varje element, så att vattnet ska ta den vägen istället för "rakt" fram! Usch vad dåligt förklarat men hoppas du förstår.

//Lasse

« Senast ändrad: 22 november 2004, 14:33:21 av lar282 »
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #7 skrivet: 22 november 2004, 16:05:31 »
har nu hittat EN skum grej. När BÖR värdet var inställt på 34grader. Det var 6 grader ute. Stannade VP när bör värdet var 34. Det var väl så att P värdet (jag har NU .4) styrde både upp och ner så den borde väl stanna på 36 grader då. Eller styrde bara P värdet när vp ska gå igång och inte när den slutar. richard förklarade det hela så bra i en tråd ju.....

se bild 041122temp.jpg   under
http://hem.passagen.se/lar282/Templogg/

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #8 skrivet: 22 november 2004, 16:20:06 »
Din kurva är korrekt, Jag ser inte dina klockslag på bilden men det ser ut att stämma.

börvärde 34
det börvärdet passeras av är-värdet en tid efter start, och efter som du då har övertemp så börjar den räkna ned med I.
Har du bara lite övertemp och högt I så kommer VP gå länge i detta tillstånd, minskar du I räknar den ner snabbar och VP stannar alltså.

m.a.o: du behöver inte nå till börvärdet + P för att den skall stanna, det räcker med att passera börvärdet med 1/10-del av P för att nedräkningen skall börja!

Blev det förståligt?

Jag skrev i annan tråd hur du skall övervaka reglerfelet (P + I)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #9 skrivet: 22 november 2004, 16:47:57 »
jo dom är 35 mm på utsidan. I källaren så är stammen målad! så jag ser inte den riktiga färgen men i pannrummet är där en stump som inte är målad och det ser ut som järnrör?

Testa med en magnet!

Citera
Du Bertil det är väl enrörs system jag har? Läste i en annan tråd att det finns byglar i enrörs system för att vattnet ska komma till nästa element men det har inte jag. Jag har ett långt rör runt hela huset och på det röret finns 2 T rör till varje element, så att vattnet ska ta den vägen istället för "rakt" fram! Usch vad dåligt förklarat men hoppas du förstår.

//Lasse

Låter lite som det system Elementhus använde i slutet av 50:talet. Järnrör med skruvmuffar, och varje radiator hade en liten shunt nere vid röret där man kunde shunta upp så att en del av vattnet passerade radiatorn, alternativt bara passerade i ett rakt rör under radiatorn. Tillopp och retur satt i nederkant i vardera änden. Shunten kunde vridas ca 90-grader.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #10 skrivet: 22 november 2004, 18:00:49 »
jo dom är 35 mm på utsidan. I källaren så är stammen målad! så jag ser inte den riktiga färgen men i pannrummet är där en stump som inte är målad och det ser ut som järnrör?

Testa med en magnet!

Citera
Du Bertil det är väl enrörs system jag har? Läste i en annan tråd att det finns byglar i enrörs system för att vattnet ska komma till nästa element men det har inte jag. Jag har ett långt rör runt hela huset och på det röret finns 2 T rör till varje element, så att vattnet ska ta den vägen istället för "rakt" fram! Usch vad dåligt förklarat men hoppas du förstår.

//Lasse

Låter lite som det system Elementhus använde i slutet av 50:talet. Järnrör med skruvmuffar, och varje radiator hade en liten shunt nere vid röret där man kunde shunta upp så att en del av vattnet passerade radiatorn, alternativt bara passerade i ett rakt rör under radiatorn. Tillopp och retur satt i nederkant i vardera änden. Shunten kunde vridas ca 90-grader.


Låter precis som mitt system. Så ser alla element ut i källaren. På ovan våningen finns inte den shuntgrejen på botten.


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #11 skrivet: 23 november 2004, 09:39:10 »
Fortsätter mina problem här istället för i logg forumet.

Citat från: RLA skrivet 22 november 2004, 16:08:30
Just det! men du kan bara höja 5 grader på "stand by"-menyn, behöver du högre värde så byter du grundkurva i meny "Linjär temperaturkurva" eller som jag: pilla i meny "temperaturkurva" där du kan ändra börvärdet var 5:e grad i hela reglerområdet hur mycket du vill, det är också här som du kan göra brytningarna i din kurva t.ex vid -5, 0, +5 grader.

Jag tittade en gång till på din graf från den 21:a, max framledning ser ut att vara ca 38-39 grader, och då sjunker innetempen sakta med sjunkande utetemp, du skulle kanske behöve bryta kurvan runt nollan, men börja med att höja börvärdet eller byt kurva så du får varmt inne.

Som sagt, det ska gå.
 
 

Ok RLA nu har den kört hela natten på dessa värden och det blev hela whopping 20.75 grader inne. snyft snyft

http://hem.passagen.se/lar282/Templogg/
bilden heter natt22_23.jpg

skumt skumt skumt. Har det ngt med min konstiga element stamm o göra. Borde stänga denna tråden och fortsätta på den i elementforumet. Känns mer rätt.


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Tag_H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #12 skrivet: 23 november 2004, 11:16:42 »
Hej,
Ursäkta om jag lägger mig i, med mina frÃ¥gor men det är nästan samma ämne  :-[

Jag har oxå ett rörssysteme, huset byggt slutet -60
ca: 150m2 1 1/2 plan + garage.
Det är två slingor till elementen, över / undervåning.
Jag har oxå 35mm järnrör om inte ännu grövre ? på nedervåningen och (22mm tror jag) till övervåningen.

Det är betydligt större volym på slingan på nedervåningen.

Ett av mina problem är att jag får dålig värme på golven,
tyvärr är dom kopplade sist i slingan på nedervåningen.

Kan man strypa ner slingan till övervåningen ?
Hur hög framledningstemp kan man ha ?
När jag kollade igår så var framledningstempen 61 grader ? tycker det låter mycket men det var vad som displayen visade. (IVT HT+)

Har provat att höja innertempen lite till, satt ner ett par termostater i slutet av nedre slingan, samt öppnat fullt på samtliga element på övervåningen för att se om golven får mer värme. (Golven är inte kalla men lite varmare hade varit gött)

Än sÃ¥ länge har tillsatsen/elpatronen inte startat 0 minuter  :)

Med oljepannan så körde jag fram ca: 65 grader.

Har en känsla av att returen från övervåningen lurar systemet lite då den är mycket varmare än returen från den större slingan.
Båda slingorna är kopplade med T till VP.
IVT HT+ Ytjordvärme 500m slang

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #13 skrivet: 23 november 2004, 12:50:59 »
Ok RLA nu har den kört hela natten på dessa värden och det blev hela whopping 20.75 grader inne. snyft snyft

http://hem.passagen.se/lar282/Templogg/
bilden heter natt22_23.jpg
//Lasse

Vad har du för börvärde begärt på returen?

Ditt ärvärde stabiliserar sig på ca 37,5 grader (fram ca 40,2), utetemp ca +2 grader.

Men, den går bara på steg 1, vill du ha varmare får du öka på börvärdet så att du får hjälp av 2:an.

Citera
skumt skumt skumt. Har det ngt med min konstiga element stamm o göra.

Jag tycker det verkar skumt att ha så höga börvärden vid +2 grader ute, någon med erfarenhet av enrörssystem som kan hjälpa till?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:enrörs,element och dimensionering
« Svar #14 skrivet: 23 november 2004, 21:45:36 »
nu är det -4 och jag har 45 på stigarledningen. Kör min 25-40 pump på trean. Häromdan var det -10 och då hade jag typ 55 ut och 40 tillbaks, d.v.s ett delta på 15 grader!!!!
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!