Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensvatten  (läst 15064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kondensvatten
« skrivet: 01 december 2005, 10:01:37 »
Jag har börjat samla upp kondensvattnet i en balja då det kan vara 15-20 liter per dygn som kommer ur utedelen. Jag har ett 45 årigt hus som förmodligen inte har den bästa dräneringen. Jag är rädd för att kondensvattnet kan ge fuktskador i källaren. Har inte vare sig läst eller hört om dessa vattenmängder nära källarväggen har gett några fuktskador. Någon som vet mer i ämnet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensvatten
« Svar #1 skrivet: 01 december 2005, 11:12:57 »
Kan inte vara bra att få det mot källarväggen, jag skulle på något sätt försöka leda bort vattnet om jag vore i dina kläder.

Hur kan jag dock inte säga.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten
« Svar #2 skrivet: 06 december 2005, 22:13:52 »
Hej problemet är ju bara det att på vintern är det ju svårt leda bort vattnet ett rör med en värme kabel går ju men då är det ju det där med elen den man vill spara på!

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad Citroën c5 HDI -05

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! och snöskotrar förstÃ¥ss.
    • cillas
SV: Kondensvatten
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2006, 10:52:15 »
Hej på er alla!

För att undvika att det blir en 50cm. hög is klump under min sanyo så har jag ställt dit min snöstyrare som jag tömmer lite då och då.Den är av plast så den är bara att ställa upp och sparka lite lätt så lossnar isen.

R

Utloggad mts_pat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2006, 18:53:43 »
Om man nu ändÃ¥ vill ge sig pÃ¥ att försöka samla upp "avfrostningsvatten" sÃ¥ undrar jag "hur vattnet lämnar utedelen". Om man har en EHN-modell sÃ¥ är det visst 5 (?) hÃ¥l under. Är det dÃ¥ sÃ¥ att vatten droppar ned frÃ¥n alla dessa 5 hÃ¥l?  Om man skulle vilja ha nÃ¥gon slags tratt för att samla upp dropparna och leda det tex till dagvattnet (med en elvärmekabel pÃ¥ vintern) är det dÃ¥ nÃ¥gon som har nÃ¥gra ideer om lämplig/minimum av fallhöjd frÃ¥n utedel ner till "tjälfritt territorium"?

Finns förslag/ideer på någon typ av "tratt" för att samla upp droppandet?

« Senast ändrad: 30 maj 2006, 08:02:38 av mts_pat »

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2006, 21:08:58 »
Gräv ett hÃ¥l under maskinen  ( sÃ¥ stort sÃ¥ att alla hÃ¥len hÃ¥lls innanför ) Köp frigolit 100mm tjock, gör fyra väggar som nÃ¥r frÃ¥n maskinen ned till frostfritt (0,5 m i sydsverige och 1,3 m i norra sverige) Ja , hoppas det fungerar

Utloggad doohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2006, 08:33:10 »
Fråga till Citroen!

Snöstyrare? Vad är det? Trodde du menade att man ställer en plastbalja (mjukplast) som samlar upp vattnet på vintern, Och sedan släpar man iväg den till lämplig avstjälpningsplats, Och knackar/sparkar lös isklumpen för att sedan ställa tillbaka plastbaljan under utedelen igen, Om och om till sommaren kommer :)

Har jag förstått dig rätt då? Tyckte det lät som en bra ide om man inte vill ha en massa vatten mot husgrunden på vintern, Och till vårens snösmältning.


Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Kondensvatten
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2006, 09:31:33 »
Trodde du menade att man ställer en plastbalja (mjukplast) som samlar upp vattnet på vintern, Och sedan släpar man iväg den till lämplig avstjälpningsplats, Och knackar/sparkar lös isklumpen för att sedan ställa tillbaka plastbaljan under utedelen igen, Om och om till sommaren kommer :)
Det är väl vad man brukar kalla "fast kondensering"
 *roflmao*

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Kondensvatten
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2006, 10:04:20 »
Hej!

Kolla in den här tråden med en mycket snygg lösning.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9914.0;topicseen

Mvh
MackeJ
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Kondensvatten
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2006, 11:37:04 »
dessa sörlänningar  ;D......snöstyrare= en sÃ¥n stor snöskottare du styr fram gjord av plast finns även i plÃ¥t......  MvH Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Kondensvatten
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2006, 23:15:04 »
dessa sörlänningar  ;D......snöstyrare= en sÃ¥n stor snöskottare du styr fram gjord av plast finns även i plÃ¥t......  MvH Krister    *vinkar*

snölasse heter det, i alla fall här ( klykstan ) tror jag..  *vinkar*
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Kondensvatten
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2006, 23:22:20 »
ok och här säger vi snököörun    ;D   Föresten en sak till detta med kondensvattnet vid husgrunden som en del oroar sig för......bara en undran hur gör ni när det regnar alltsÃ¥ med regnvattnet som regnar mot husgrunden? och pÃ¥ vÃ¥ren när snön smälter till vatten?  MvH Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Kondensvatten
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2006, 02:31:12 »
Hej

Jag har fått lära mig att det heter snöföra och uttalas med långa ö:n

MVH
Messer

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kondensvatten
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2006, 23:18:25 »
Jag har nu byggt färdigt min prototyp för avisningsvattnet. Jag har tagit en 12 liters vit plastback som jag först har isolerat ordendtligt i botten och pÃ¥ sidorna med frigolit, min 2 cm, och där det är möjligt beroende av plats 4 -6 cm. Jag har tagit en bräda i lämlig storlek som passar igenom handtagen och som dessutom passar att hänga upp plastbacken i stativet precis under pumpen. Därefter har jag inuti denna plastback format till ytterligare ett plastkärl, i mitt fall ett Ã¥tervinningskärl som är ca 8 - 10 cm bred och ca 25 cm lÃ¥ngt, kapad till rätt höjd för att fÃ¥ plats med ett nedtryckt lock som hamnar precis i överkant pÃ¥ plastbacken, locket är i nogon form av plastskum som används även i ljudisolerande syfte. Jag har monterat en rörgenomföring för 15 mm:s rör i det inre kärlet och och pressat pÃ¥ en plastslang med ungefär samma innermÃ¥tt pÃ¥ genom den yttre plastbacken, isolerat slangen noggrant med rörisolering av plastskum och dragit in denna till närmaste stuprör som jag har knappt 4 meter bort. Tilläggas bör att jag har lagt in denna isolerade slang i ett plaströr med vederbörlig krök och lock som jag tagit upp ett hÃ¥l i exakt storlek, för att passa till rörisoleringen. Jag har därefter grävt ned denna precis intill husväggen med ett litet lagom fall pÃ¥ till stupröret. Därefter har jag stoppat i en 4 meters värmekabel 10watt/meter för 599 kr, som jag har kopplat in via inkommande ström till pumpen. Jag hade tänkt att installera den via en termostat som gÃ¥r att ställa för tillslag nedÃ¥t 5 minusgrader, men de är ju sÃ¥ fruktansvärt dyra, sÃ¥ jag fortsätter att söka efter dylika till mer vettigt pris. SÃ¥ jag fick nöja mig tills vidare att installera värmekabeln via en riktigt liten rund tryckströmbrytare, som slÃ¥r till och frÃ¥n var sin gÃ¥ng, sÃ¥ därför drog jag in en röd kontrollampa ocksÃ¥ för att veta när den är tillslagen, detta sitter ute pÃ¥ pumpen. SÃ¥ till sist sÃ¥ har jag i det översta locket av plastskum skurit upp en smal v-formad ränna pÃ¥ ca 20 cm längd och ca 0,5 cm bredd, och i denna ränna har jag dessutom gjort ett litet större hÃ¥l avpassat efter evakueringshÃ¥let pÃ¥ pumpen, sÃ¥ det sista man gör är att lägga dit locket och trycka in plastbacken pÃ¥ rätt plats under pumpen och där sitter den som fastgjuten, sÃ¥ jag förväntar mig en bekymmersfri vinter vad gäller avisningsvattnet denna säsong. Har tyvärr inga bilder pÃ¥ min förträffliga konstruktion för tillfället, men hoppas kunna Ã¥terkomma med detta. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Citroën c5 HDI -05

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! och snöskotrar förstÃ¥ss.
    • cillas
SV: Kondensvatten
« Svar #14 skrivet: 10 november 2006, 22:50:50 »
Jag kör fortfarande med min snötyrare , snöraka eller vad ni väljer att kalla denna eminenta snö förflyttare.

Regn och snö blir inte lika koncentrerat på bara ett ställe och inte varje dag dessutom.

Funderar på att montera en stänkplåt för att skydda träfasaden från alt kondensvatten.
Jag tycker allt annat verkar överdrivet, nu för tiden.
Snön ska ju i alla fall bort lite då och då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!