Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt styrning av shunt till golvvärme  (läst 3181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt styrning av shunt till golvvärme
« skrivet: 16 december 2016, 16:49:49 »
Hej på

Jag har en Ivt Greenline från 2001. Främst golvvärme och några radiatorer. Gissar att alla som låtit en Ivt av liknande årgång med rego 600 styra en shuntmotor kan hålla med om att det inte funkar helt optimalt.
Det blir mest allt eller inget eftersom styrningen inte väntar in att framledningsgivaren ska hinna reagera och därför missar shunten börsvärdet hela tiden. Detta har jag dock löst med ett tidrelä som saktar ner shuntmotorn ganska rejält vilket funkar mycket bra.

Nu till frågan. En detalj retar mig fortfarande. Varje gång pumpen gör varmvatten så stängs shunten till golvvärmen. Antar att Ivt lagt till denna funktion för att inte alltför varmt vatten ska komma ut i golvvärmen när varmvattenkörningen är klar och innan växelventilen hunnit ändra läge. Nu har ju jag arbetstank och värmebärarpumpen stannar med kompressorn så shunten stänger i onödan och får börja om med att leta efter börsvärdet. Vad jag kan se kan man inte stänga av denna funktion i regon. Nån som vet?

Har en idé om att låta matningen till växelventilen dra ett relä som bryter antingen "stängfasen" eller nollan på shuntmotorn för att på så vis hindra shunten från att röra sig medan pumpen gör varmvatten. Inget problem egentligen, bara en irriterande detalj när allt funkar så bra för övrigt.

Kan det vara dåligt för värmepumpen på nåt sätt? Växelventilen märker väl ingen skillnad?
Om någon har en åsikt, teori eller kanske erfarenhet av liknande så vore det intressant att höra.
Ivt Greenline C5 frÃ¥n 2001 kopplad till 300 l arbetstank. BorrhÃ¥l 90 m. Golvvärme i större delen av huset och radiatorer i 3 rum.  Enplansvilla i Östergötland pÃ¥ 130 m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #1 skrivet: 16 december 2016, 20:20:16 »
Hej!

Har du provat att ändra i meny 8.3.4, 8.3.5 och 8.3.6?
Dessa är för shuntat tillskott enligt manualen, men kanske de även funkar för shuntad golvvärme?

Däremot hittar jag ingen funktion för att stoppa shunten vid VV-laddning, men din idé borde funka.
Ser ingen anledning att shunte ska stänga vid VV-laddning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Emris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #2 skrivet: 16 december 2016, 21:04:46 »
Tack för svar!

Nej det jag inte testat. Tror dock att dessa inställningar är för tillskottet alltså elpatronen i mitt fall. Manualen är lite otydlig tycker jag.
Ivt Greenline C5 frÃ¥n 2001 kopplad till 300 l arbetstank. BorrhÃ¥l 90 m. Golvvärme i större delen av huset och radiatorer i 3 rum.  Enplansvilla i Östergötland pÃ¥ 130 m2.

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2017, 11:28:49 »
Jag mailade IVT i höstas om samma sak och ifrågasatten just den logiken då jag kör med en arbetstank. Varför strypa shunten då?
"Det är sÃ¥" jag kort och gott det svar jag fick  tummenupp

Jag löse problemet med att koppla på ett relä som tar styr från växelventilen. När denne växlar till varmvattenproduktion bryter relät kretsen till shunten. Allt styrs med växelström så backspänningar behöver man generellt inte oroa sig för.
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2017, 12:34:12 »
Det som händer när du stoppar shuntgången , är att om shunten står mycket öppen så blir det ganska varmt på GV då vv har högre temp än vad som behövs
för GV  det blir övertemp , eftersom du tydligen inte har tummen i handen som synes , tänk, lite överkurs , din shunt styrs av VP som stänger under hur lÃ¥ng tid , ett tidrelä som bryter och kopplar in shunten efter kanske halva tiden det tar att göra vv , dÃ¥ fÃ¥r du lite varmare pÃ¥ GV men inte sÃ¥ mycket , när shunten startar gÃ¥r det rätt fort för den att hitta läget

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2017, 16:52:25 »
Det som händer när du stoppar shuntgången , är att om shunten står mycket öppen så blir det ganska varmt på GV då vv har högre temp än vad som behövs
för GV  det blir övertemp , eftersom du tydligen inte har tummen i handen som synes , tänk, lite överkurs , din shunt styrs av VP som stänger under hur lÃ¥ng tid , ett tidrelä som bryter och kopplar in shunten efter kanske halva tiden det tar att göra vv , dÃ¥ fÃ¥r du lite varmare pÃ¥ GV men inte sÃ¥ mycket , när shunten startar gÃ¥r det rätt fort för den att hitta läget

jag använder en shunt, något överdimensionerad, kvs 2,5, samt en motor på 240 sekunder. Har aldrig upplevt att temparna rusat. Snarare så att när VV produktionen är klar har radiatorer och golvvärme hunnit sänka tempen i tanken så det är dags för shunten att öppna upp en aning till.
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2017, 17:27:04 »
jag använder en shunt, något överdimensionerad, kvs 2,5, samt en motor på 240 sekunder. Har aldrig upplevt att temparna rusat. Snarare så att när VV produktionen är klar har radiatorer och golvvärme hunnit sänka tempen i tanken så det är dags för shunten att öppna upp en aning till.
OK Eftersom du har 240 sek normalt 180 sÃ¥ den sen bra , jag hade förut ett relä som kortslöt en givare i ca 300 sek för att inte fÃ¥ ut för varmt pÃ¥ GV dÃ¥ gÃ¥r shunten till 0 och jobbar sig upp Ã¥t efter tiden ,det är för att jag eldar  , dÃ¥ blir det hög temp

Utloggad Emris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2017, 20:30:39 »
Jag mailade IVT i höstas om samma sak och ifrågasatten just den logiken då jag kör med en arbetstank. Varför strypa shunten då?
"Det är sÃ¥" jag kort och gott det svar jag fick  tummenupp

Jag löse problemet med att koppla på ett relä som tar styr från växelventilen. När denne växlar till varmvattenproduktion bryter relät kretsen till shunten. Allt styrs med växelström så backspänningar behöver man generellt inte oroa sig för.

Inte ett svar man vill ha eller hur?  ;) Jag är nog en jobbig typ som vill veta hur saker fungerar och frÃ¥gar "varför"...

Har gjort precis som du, ett relä som bryter matningen till shunten när växelventilen växlar till varmvattenproduktion. Det funkar utmärkt tycker jag. Nån gång händer det väl att framledningstemperaturen hamnar några tiondelar utanför neutralzon men det är snabbt korrigerat sen när vp slutar göra varmvatten så det spelar ingen roll.
Ivt Greenline C5 frÃ¥n 2001 kopplad till 300 l arbetstank. BorrhÃ¥l 90 m. Golvvärme i större delen av huset och radiatorer i 3 rum.  Enplansvilla i Östergötland pÃ¥ 130 m2.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2017, 20:51:32 »
Det finns ett annat sätt ochså , bara det att jag vet inte om det funkar på era VP
jag hade samma problem med öppen shunt allrahelst när jag eldade . jag har en TAregler och när man kortsluter framgivaren sÃ¥ stänger shunten  ( som upplysning när man gör avbrott öppnar den fullt ) när VP stoppar börjar shunten att gÃ¥ frÃ¥n noll till rätt värde

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt styrning av shunt till golvvärme
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2017, 21:13:10 »
Var för snabb ert problem var ju att den stängde , det där med bryta upp signalen till shunten inte helt fel : bryt nollan så är stendöd

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!