Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan det uppstÃ¥ för skador pÃ¥ hus i samband med borrning?  (läst 5079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Måste ha grannens godkännande för att borra närmare än 10 meter ifrån tomtgräns. Tänkte borrhålen är 8-10 meter ifrån hennes hus som har en källare. Källarplattan står med säkerlighet väldigt nära berget då vi har ca 3m till berg här.
Har försökt googla men hittar inte mycket ny relevant fakta om detta, någon som har erfarenheter och tips? Vem kan man höra av sig till för att dryfta dylika frågor och få bra svar tro?
Vill ju försäkra både henne och mig att det inte ska vara några problem och sedan får man självklart kolla upp så det finns försäkring hos borraren innan de börjar.

Alla tips och råd emottages tacksamt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Med det avståndet uppstår inga skador.
Grejen är att man bör inte anlägga 2 energibrunnar närmare än 20 m så borrar man närmare så tar man energi från grannens "område".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med det avståndet uppstår inga skador.
Grejen är att man bör inte anlägga 2 energibrunnar närmare än 20 m så borrar man närmare så tar man energi från grannens "område".
LÃ¥ter betryggande :)

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
När vi borrade var jag rädd att det skulle bli skador pÃ¥ fasaden eftersom vi har en del sprickor i putsfasaden. Vi borrade fyra meter ut frÃ¥n huset och det märktes knappt att det borrades. LÃ¥ter mycket gör det ju men vibrerar ytterst lite. Har man en orolig granne kan det vara bra att dokumentera med kamera sÃ¥ att man har före-bilder i fall grannen kommer i efterhand och pÃ¥stÃ¥r att skador har inträffat. 
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
det finns en dom i miljödomstolen att grannen inte kan ha något att invända mot vart du borrar på din tomt...

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
det finns en dom i miljödomstolen att grannen inte kan ha något att invända mot vart du borrar på din tomt...
Jasså, vart hittar man den?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
ska försöka hitta den igen, fick se den första gången då jag var och monterade in en bergpump i Borås kommun som tagit bort grannutlåtandet pga just den domen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Anledningen till att man har ett minimiavstånd från tomtgränsen är väl för att inte hålen skall hamna för nära varandra om grannen också vill ha bergvärme? Hamnat hålet nära tomtgränsen så kan man ju grada det (borra med lite vinkel) så att den aktiva delen av hålet hamnar längre in. Det är inget problem att grada hålet så att en del av det hamnar under det egna huset.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anledningen till att man har ett minimiavstånd från tomtgränsen är väl för att inte hålen skall hamna för nära varandra om grannen också vill ha bergvärme? Hamnat hålet nära tomtgränsen så kan man ju grada det (borra med lite vinkel) så att den aktiva delen av hålet hamnar längre in. Det är inget problem att grada hålet så att en del av det hamnar under det egna huset.

Finns plats över så det räcker för grannen också :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kan du inte borra längre från gränsen då?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan du inte borra längre från gränsen då?
Nix hamnar åå fel sida huset då :/

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väntade i 1 månad och påminde 3 gånger men fick aldrig något svar av grannen. Började forska i det där med 10m från tomtgräns och tog kontakt med kommunen i Borås. Fick då mailat ett dokument som jag sedan gav min kommun och ifrågasatte 10m-regeln, fick som svar att de tyckte det såg intressant ut och skulle diskutera saken. De tyckte att jag kunde skicka in ansökan så fick de se hur den skulle handläggas.

Väntade ytterligare en vecka och inget svar från granne, lämnade in ansökan på fredag i förra veckan och beslut fick jag igår. I ansökan ifrågasatte jag godkännandet av grannen med hänvisning till att miljödomstolen sagt att det är av ytterst liten vikt och inte ingår i miljöbalksprövningen. Beslutet blev således ett bifall från kommunen så nu ska jag ringa entreprenören :)

Bifogar dokumentet för framtida bruk av andra i samma sits.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Gött....då är det bara att köra på

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
När grannen borrade härom året skakade det friskt i vår kåk innan de nådde berget, dock uppstod inga skador, men jag misstänker att de vibrationerna kan orsaka skador i vissa fall.

Be för säkerhets skull att fÃ¥ filma grannens grundmur ovan mark sÃ¥ det inte blir problem med att hon plötsligt pÃ¥stÃ¥r att det uppstod sprickor. Kan vara bra att ha det mot entreprenören ocksÃ¥. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Malten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump Q665
Beroende på djup till berg å material i marken innan berget, så kan i värstafall huset lyftas av luften som de borras med, om det blir stopp i röret den tar fel väg å komprimeras i en ficka under huset.
vanligt att man fick borra med LMX eller vassara "vatten hammare"  istället för normala piloter vid sÃ¥nna risk lägen. djupt till berg Ã¥ lerigt Ã¥ silt i marken vid dom tillfällena

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!