Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 10 - LÃ¥gtryck löst!  (läst 4036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klaped

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« skrivet: 24 april 2015, 14:51:09 »
Hej

Har vid ett flertal tillfällen - den senaste tiden fått larm Lågtryck löst på min Thermia Diplomat TWS 10.
Jag har lyckats lösa det vid alla gånger men nu kommer det hela tiden.
Den knapphändiga manualen säger att det kan vara för lite/mycket vätska i köldbärarsystemet / luft i köldbärarsystemet / eller ett igensatt smutsfilter i köldbärarsystemet.
Jag anser mig ha ställt in rätt mängd vätska där alla visulla värden stämmer med instruktionsboken.
Kvarstår gör då det där med luft eller igensatt filter.
Hur tömmer man systemet på luft? Kan man fixa det själv?

...och framför allt: Var sitter de där filtret? Kan man fixa det själv?

Förmodar att den inte märkbara skillnaden i vattentemp innebär att tillägget går igång när värmepumpen slutat fungera..?! Noterade onormalt hög förbrukning för årstiden vilket stärker att tillägget gått igång när Lågtrycket finns i anläggningen.

Tacksam för svar!


/Klas
« Senast ändrad: 24 april 2015, 15:39:12 av klaped »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #1 skrivet: 25 april 2015, 14:32:24 »
Vad är temperaturerna på Brine in/ut när kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad klaped

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #2 skrivet: 25 april 2015, 14:39:22 »
Vad är temperaturerna på Brine in/ut när kompressorn går?

Brine Ut 2
Brine In 5

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #3 skrivet: 25 april 2015, 17:34:32 »
Kanske det skulle vara enklare om det bara vore en tråd om samma fråga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #4 skrivet: 26 april 2015, 10:49:24 »
Med dessa fina siffror på brine så har jag bara 2 gissningar, glapp i styrningen på KB-cirkpumpen eller fel på lågtryckspressostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad klaped

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #5 skrivet: 26 april 2015, 12:07:22 »
Med dessa fina siffror på brine så har jag bara 2 gissningar, glapp i styrningen på KB-cirkpumpen eller fel på lågtryckspressostaten.

Förmodar att detta inte är något man kan fixa själv?

/K

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #6 skrivet: 26 april 2015, 12:40:52 »
Inte så svårt om man är normalhändig.
Försök kolla om  delta ligger pÃ¥  3 även just innan den bryter pÃ¥ lÃ¥gtryck.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #7 skrivet: 26 april 2015, 17:38:46 »
Det du kan kolla är att trenda brine-temp och se om det förekommer oförklarliga dippar i temperaturen på brine-ut?

Men byta cirkpump är lite knepigt eftersom den är varvtalsstyrd, och gäller din trygghetsförsäkring fortfarande så ska du kontakta din installatör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad klaped

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #8 skrivet: 26 april 2015, 18:02:15 »
Det du kan kolla är att trenda brine-temp och se om det förekommer oförklarliga dippar i temperaturen på brine-ut?

Men byta cirkpump är lite knepigt eftersom den är varvtalsstyrd, och gäller din trygghetsförsäkring fortfarande så ska du kontakta din installatör.

Ja det som händer är att Brine-ut faller från 5 till -1, allt medan Brine-in ligger stadigt på 6-7.

Utloggad klaped

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #9 skrivet: 26 april 2015, 21:39:35 »
Det du kan kolla är att trenda brine-temp och se om det förekommer oförklarliga dippar i temperaturen på brine-ut?

Men byta cirkpump är lite knepigt eftersom den är varvtalsstyrd, och gäller din trygghetsförsäkring fortfarande så ska du kontakta din installatör.


Hur fanken fyller man på vätska i köldbärarsystemet?
För jag förmodar att det är ett separat system, åtskilt från vätskan som cirkulerar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #10 skrivet: 27 april 2015, 12:47:18 »
Det ska finnas ett nivåkärl någonstans på inkommande brine, typ ett halvgenomskinligt plastkärl.
Nivån i detta bör vara ca 2/3 till 3/4, är det tomt så kan detta vara förklaringen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat TWS 10 - Lågtryck löst!
« Svar #11 skrivet: 27 april 2015, 20:50:17 »
Som jag skrev tidigare, Ställ frågor och få svar i EN tråd så är det mycket enklare både att ge och få hjälp. Kan inte någon slå ihop trådarna?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!