Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning  (läst 2907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

uabpra

  • Gäst
uabpra
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #15 skrivet: 23 november 2023, 15:14:06 »
Intressant här är ju att jag hade en service man här och rengjorde den för ca 4 veckor sedan ... men jag antar att de har begrepp att inte spruta vatten kors och tvärs.
Hur som helst så det har varit en kall natt med ner till -10 grader då jag nästan upplevde att ventilen "frös" fast, efteråt hörde jag ingenting när jag försökte växla mellan kallt och varmt läge .. förut har det iallfall låtit "klonk" typ.
Det tog alltså en bra stund innan jag lyckas komma i värmeläge igen .. sedan har det varit runt 0an och då har den avfrostat och haft sig utan problem.
En fundering jag har .. kan temp sensorn göra så att den avfrostar för sent så att det kan leda till att det fryser ihop på nått sätt. Jag tycker mig se att det är frost fram till utan på höljet på högra sidan av utedelen .. tänker mig att de blir duktigt kallt i den regionen. Jag har inte lagt märke till att det blivit så förr.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #16 skrivet: 23 november 2023, 15:18:03 »
Var alltsÃ¥ trÃ¥dskaparn som skrev ovan, rÃ¥kade hamna som gäst  ...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #17 skrivet: 23 november 2023, 15:26:47 »
Intressant här är ju att jag hade en service man här och rengjorde den för ca 4 veckor sedan ... men jag antar att de har begrepp att inte spruta vatten kors och tvärs.
Hur som helst så det har varit en kall natt med ner till -10 grader då jag nästan upplevde att ventilen "frös" fast, efteråt hörde jag ingenting när jag försökte växla mellan kallt och varmt läge .. förut har det iallfall låtit "klonk" typ.
Det tog alltså en bra stund innan jag lyckas komma i värmeläge igen .. sedan har det varit runt 0an och då har den avfrostat och haft sig utan problem.
En fundering jag har .. kan temp sensorn göra så att den avfrostar för sent så att det kan leda till att det fryser ihop på nått sätt. Jag tycker mig se att det är frost fram till utan på höljet på högra sidan av utedelen .. tänker mig att de blir duktigt kallt i den regionen. Jag har inte lagt märke till att det blivit så förr.

Fukt/vatten handlade om Panasonic som av någon anledning halkade in i Toshiba tråden.
Har inte hört om någon Toshiba modell som haft dom problemen så en service/rengöring av utedelen borde inte ha med saken att göra men jag vet i och för sig inte vad som hände under rengöringen !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #18 skrivet: 27 november 2023, 10:17:15 »
Lite uppdateringar; För några dagar sedan så blev det ännu mer degenerering, helt plötsligt verkade den inte alls vilja ge någon större värme. Typ gick på lågvarv, höll kanske 18-19 grader vid -5C ute.
Kompressorn ville inte varva upp och därför går väl fläkten inte upp i varv heller eftersom tempen är för låg. Så höll det på ett par dagar.
Så jag plockade av höljet på utomhusdelen och tog en titt. Det ligger ju isolering runt kompressorn och det var en hel del fukt i den.
Annars såg det ok ut, knackade med baksidan med en skruvmejsel på 4-vägsventilen ett par gånger. Sedan skruvade jag ihop det hela och då funkade den i typ ett dygn problemfritt. Sedan gick den i baklås igen. Men nu när jag växlar till kallt, kör 2 minuter typ och sedan i värmeläge så funkar den lydigt ett par avfrostningar och sedan behöver jag växla till kallt igen för att få värme. Men det räcker nästan bara att växla läge och tillbaka igen. Den avfrostas alltid fint och prydligt. Det som är märkligt är att det dygnet den funkade bra så vara det avsevärt kallare (under -5)än vad det är nu när den hänger sig med jämna mellanrum, runt -3C)


 
« Senast ändrad: 27 november 2023, 12:28:10 av pa66 »

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #19 skrivet: 04 december 2023, 14:58:26 »
Det finns ju magneter att köpa för att kolla om växelventilen fungerar.
Eller så chansar du och köper en ny spole.
Om växelventilen kärvar kan det sluta med att magnetspolen brinner, eftersom den blir varm om inte järnkärnan rör sig i växelventilen.
Inte sällan kan det vara växelventilen som kärvar, och det resulterar i att spolen brinner, och i värsta fall går kretskortet sönder som ett resultat av detta.

En kärvande växelventil är ofta dödsdomen för en värmepump. (För svårt/dyrt att byta)
Händer det på nya värmepumpar så byter man som regel ut hela utedelen.


Var hittar man en sådan magnet ?


Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #21 skrivet: 09 december 2023, 08:52:05 »
https://kruff.se/allt-for-kyla/automatik/spolar-magnetventiler/ovriga/testspole-cps-permanent-magnet-tlmkc18/?novat=0&gclid=Cj0KCQiAsburBhCIARIsAExmsu5VmYKtQyDseXwlBwTd3h-EH04ipxEbQaIok9U47V554bnGMy3GKdoaAsnUEALw_wcB

Tack, har beställt en då kan jag iallafall utesluta ventilen. Hade en service tekniker här i måndags som kollade köldmediatryck och lite allmän felsökning, men han var knappt intresserad att öppna burken. Han konstaterade dock att han inte stött på ett liknande fel med dessa symptom. Efter lite dividerande på telefon med någon "expert" så kom de fram till att det endera är kortet eller 4-vägs ventilen, vilket som så är det inte lönt att laga utan helt ny pump bör inhandlas, sedan lade han till, du kan mer om den här värmepumpen än vad jag kan så nu kastar jag in handduken och åker iväg. Jag har full förståelse att de inte kan lägga ned hur mycket tid som helst eftersom jag fick ett fastpris.
Som allmänt teknikintresserad så vill jag gärna gå till botten med den. Ska sägas att nu vid 0C så har den från igår kväll gått bra utan problem med ca 10 avfrostningar på raken. Under -3 så börjar problemen och sedan eskalerar dem, vid -15 så är det väldigt svårt att få igång den igen men det går.

SÃ¥ har ser mitt attack plan ut;

1) Har insförskaffat en bunt med 10K  PTC givare vilket de flesta av sensorerna verkar vara de som används
2) Beställt magneten som electroluxaren rekommenderade
3) Beställt en ny spole till 4-vägarn.
 

Symptom; Vägrar växla tillbaka till varmt läge efter avfrostning
Inga Larm, inget annat än att den startar och fortsätter i kallt läge. När jag stänger av och slår på några gånger kan den hamna i varmt läget .. men det händer att det knappt är görligt.
Jag skrev ett script som automatiskt känner av när den hänger sig och försöker starta om, i loggarna ser jag ibland att den har försökt en hel natt utan att lyckas .. när det varit mellan -6 -10. Däremot har det funkat i kallare temperaturer.


Potentiella teorier;

1) Köldmedia brist - enligt teknikern är det inte brist på köldmedium - den ger dessutom god värme när den fungerar - just nu har den värmt upp hela övervångingen under natten och det är komfortabla 23 grader
2) Givarproblem - givare (TE) på yttre värmeväxlaren i ute enheten - det finns ju ett temp beroende men ändå skeptisk att det skulle vara givaren.
3) 4-vägs ventil, - helt enkelt kärvar eller att det är fukt i köldmediet så den fryster på något sätt - men som sagt den har fungerat 12 år utan problem tidigare. Lite oklart ang funktionen men antagande är att värmeläget kräver att solenoiden aktiveras ...

4) Solenoiden till 4-vägarn - möjligtvis skulle den kunna ha degenererat på något sätt, lindningarna har tagit skada.
5) Styrningen till solenoiden - här har vi  allt frÃ¥n;  * Anslutningskabel * Kontakt *Inverter/styrkortet
6) Styrkortet - Här tänker jag mig en hop med olika feltyper;
Har försökt med att få mer info om själva kortet men service manualen ger ganska lite info, jag antar att service tekniker i princip aldrig ger sig in på själva kortet utan det bara byts ut.
Själv har jag inga betänkligheter att ge mig in på kortet men jobbigare när man inte har riktiga underlag.
Kortet är av typ; MCC5070 - ser att det finns olika produktnummer för olika effekt modeller men antar att detta är någon strap eller möjligtvis microswitch på korter för att konfigurera.
Så följande tänker jag om kortet utan att veta detaljer;

1) Säkringar/spännings problem - kortet fungerar i övrigt och jag ser ingen speciell avsäkring för denna funktion och dessutom går det ju att få att fungera om man startar om.
Skulle möjligtvis kunna vara degenerering av kondensatorer, vilket gör att man inte får samma tolerans av höga strömmar vilket skulle kunna vara fallet vid lägre temp. Och man får en hickup vid omstart som påverkar solenoiden.

2) Ett problem på själva PCBn - Fukt, elektromigration i PCB eller kontaktanslutning eller runt komponenter - skulle kanske påverka strömutag vilket i kallar temperature när det går trögare att växla?

3) Jag antar att konstruktinen är sådan digitala delen styr något form av drivsteg, effekttrissa, mosfet eller dyligt, spolen verkar ju vara på 12v så jag antar att det är en ganska standard konstruktion.
Vad jag förstår så styrs först en drivspänning ut och sedan en "hållspänning" - av erfarenhet så är det just drivstegen som flyger och digitala delen brukar klara sig bättre.
Här tänker jag mig att det blivit någon form av påverkan på komponenter vilket skulle kunna leda till högre temp känslighet .. eller helt enkelt degenerering över tid.
 

Felsökningsstrategi;

1) Byta 10K sensorn i externa värmeväxlarn och se om det blir någon skillnad
2) Använda elektroluxarns föreslagna magnet för att utesluta 4-vägsventilen
3) Sätta in en ny spole till 4-vägarn
4) Om felet kvarstår - mäta pulsen till spoolen (eftersom det finns en exakt lika spoole till omslag av 1-2 kompressor) funktionen så tänker jag att jag kan jämföra med den.
5) Om pulsen är degenererad så då blir det att leta sig in på kortet


Kommentera gärna och lägg eller uteslut någon teori eller något jag borde undersöka?

Och om någon har mer info om kortet ifråga så hade det varit guld.
Part NR: 4306V151 PC BOARD ASSY(13PAVP-ND MCC5070




« Senast ändrad: 09 december 2023, 11:08:57 av pa66 »

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #22 skrivet: 10 december 2023, 12:18:54 »
Lite mer info;

Gjort lite mer felsökning idag. Kompressordelen är rätt igenisade, jag antar att det är mest ett sekundärfel att den inte alltid går in i värmeläget.
Satt en hel isklump runt 1-2 kompressor växlingsventilen, men ventilen för varmt kallt växling såg fin ut.
Mätte upp spänning när värmepumpen går igång över kontakten som styr växlingsventilen, ser mer ut som det kommer en puls på några sekunder och sedan verkar det vara 0 volt.
Nu har det varit så att jag bara kunna mäta på felfall hitintills, inget fall då det kommit värme. Hoppas på att mäte på ett sådant också och se om jag ser någon skillnad.
Det hör ett destinkt klick när pulsen aktiveras, frågan är om det kommer ifrån kulan i ventilen eller om det är ett relä på kortet, när jag tittar på layouten uppifrån ser det mer ut som något relä som sitter där.m än en mosfet eller trissa.
Som sagt lite oklar över exakta funktionen.
Mätte dock resistansen i båda spolarna både till 4-vägs ventilen och (1-2 kompressor ventilen) och båda har identiska inre resistanser på ca 7 Ohm vilker är hyffsat enligt manualen som säger 7.2. under 20grader.
Så just nu börjar jag misstänka att det är ventilen själv som är problemet.

Tilägg; jag mätte upp fallet då det funkar nu och jag ser ingen skillnad på pulsen när det går rätt och när det går fel. Så just nu tänker jag att kortet funkar som det ska.
Kvarstår att undersöka; Givare, spole och ventil ... men resistans mätningen på spolen indikerar att det ligger inom intervall för fungerande spole.
Det jag funderar på givaren är mer att det hinner att isa igen för mycket så ventilen fryser .... känns långsökt. Antar att den borde växla fast den är svinkall.

Blir lite konfunderad dock att jag inte ser någon "håll" spänning över ventilen ...


« Senast ändrad: 11 december 2023, 17:53:10 av pa66 »

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #23 skrivet: 11 december 2023, 18:04:57 »
Tittade på lite bilder ifrån helgens felsökning, intressant är att kallraset under kortet gör att delar på kortet frostar igen. Detta område är elektroniken där alla temp givare kommer in på kortet. Men jag tänker om ventilen växlar som den skall så bör den nedkylning aldrig inträffa och att detta bara är en sekundär effekt

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #24 skrivet: 21 december 2023, 12:26:31 »
Nu har jag pysslat lite mer och kommit fram till följande;

När jag testar permanentmagnet som electroluxaren rekommenderade så växlar kulan fint utan problem. Så den delen av ventilen verkar ok. (Och så långt växlar även huvudventilen som den ska verkar det som)
Men lite annan info om hur ventilen verkar funka. När jag inte har permanent magneten på så går den i värmeläge. När jag sätter dit den går den i kylläge. (Trodde det var tvärtom)
Och i solenoiden upptäckte jag att det finns en liten permanent magnet, så jag sluter till mig om det inte finns något magnetfält ifrån spolen så drar den kulan i kylläge ....
Så jag blir inte klok på det här .. för att inte kulan skall hamna i kylläge borde det ligga en spänning på hela tiden som häver permanent magnetens magnetfält .. för att ligga i värmeläge ... Något sådant ser jag inte från kortet när jag mäter i värmeläget.
Så just nu misstänker jag spolen eller kortet igen .. eller så tänker jag helt fel....


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #25 skrivet: 22 december 2023, 15:47:30 »
det är rätt att den opåverkad skall ge kyla

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #26 skrivet: 22 december 2023, 18:18:12 »
Om jag bara kör utan nÃ¥gon Ã¥tgärd sÃ¥ ligger alltid kylläget i sÃ¥ det verkar stämma, nu har jag kört ett tag och manuellt dragit kulan pÃ¥ ventilen med magneten när den ska lämna avfrostningen och dÃ¥ funkar den och växlar till värmeläget. Det är dock jobbigt att gÃ¥ ut i snöstormen och växla tillbaka till värmeläget pÃ¥ 1.5 timmes basis typ ....  >:(  tOOmten
Jag har bytt spolen pÃ¥ ventilen mot en ny som jag köpte  ..... men ingen skillnad. Ibland växlar den tillbaka och ibland sÃ¥ gÃ¥r det inte alls.
Men slutsatserna just nu är att spolen verkar inte vara problemet .. ventilen växlar som den ska med externa magneten. ...

Som jag ser det så är det endera något på kortet eller möjligtvis att ventilen kärvar i vissa lägen (kan inte helt uteslutas ännu) än om jag alltid kunnat växla med magneten så långt.
Jag har studerat kortet lite närmare och håller på att löda ihop lite bättre prober så att jag kan mäta pulsen som kommer.
Utan att veta bättre om hur kortet och funktionen funkar så tänker jag mig att spolen kan dra kulan åt båda håll ... dvs polvända spänningen beroende på funktion.


Problemet är att jag inte har någon beskrivning på kortet, hittar inte ens en bild av ovansidan av kortet på hela internet för just detta kort ... (märkligt)

När jag tittar på kortet så tänker jag mig att det är 3 funktioner jag ser som är inblandad i detta.

1) Ett relä som slår på spänningen och därmed genererar en 12v puls så länge reläet är draget.
2) Ett relä som polvänder och genererar därmed reverserande magnetfält i spolen.
3) Ett relä som verkar ha som funktion att välja vilken kontakt som pulsen skall gå ut på .... det sitter samma spole på 4-vägarna och låg/högeffekt på kompressorn och detta relä verkar styra vilken kontakt som väljs.
Alla reläernas spolar verkar drivas ifrån en liten mosfet transistor eller dyl vilket verkar logiskt, där styrningen kommer ifrån digitala delen.

Jag tänker mig då att det skulle kunna vara reläerna som strular;

Lite  uppdaterade  tankar runt fel .... reläet som distribuerar vilken kontakt pulsen skall gÃ¥ i kärvar sÃ¥ den skickar ut till felkontakt
Polvändnignen strular ibland så att det blir kylläge iställe för värmeläge ...
Det kommer ingen puls alls ibland eller för klen spänning ....

Men eftersom det funkar ibland .. så känns det lite intermittent också .. kan ju också vara någon av transistorerna som veknat och är värmekänslig och inte driver reläet tillräckligt i vissa lägen ...



« Senast ändrad: 23 december 2023, 08:56:55 av pa66 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #27 skrivet: 22 december 2023, 21:11:26 »
Polvändning? Är du säker? Borde vara en fjäder i magnetventilen på växelventilen som andra 4-vägare. Dvs behöver bara signal vid ena läget, som bortfall ger andra läget.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #28 skrivet: 23 december 2023, 08:54:50 »
Polvändning? Är du säker? Borde vara en fjäder i magnetventilen på växelventilen som andra 4-vägare. Dvs behöver bara signal vid ena läget, som bortfall ger andra läget.


För att vara helt ärlig är jag inte säker pÃ¥ nÃ¥goting ang detta  :)
När jag undersöker spolen sÃ¥ upptäckte jag att det är en liten permanentmagnet i yttre delen av spolen .. jag antar att den har nÃ¥tt med det hela att göra och drar ventilen i kylläge eller  hÃ¥ller den i kylläge?
Jag har testat när den står i kylläge och inte vill växla om till värme att dra ur spolen från ventilen och då går den över till värmeläge. Så då slutar jag mig till att magneten håller kvar ventilen i kylläge ..
och att växlingen inte funkat av någon anledning.

Men om det är som du säger så borde det innebär att det behövs en hållspänning i spoolen annars skjutsar ventilen tillbaka i kylläge om det bara är en puls som driver den i värmeläge!?
Eller kan kulan påverkas av trycket på något sätt!? .. .antar att den är opåverkad av tryck och bara styrs av mangetfältet.

Jag antar att enda sättet är att försöka mäta 12v spänningen över spolen, skall försöka göra en inspelning över lite längre tid och se vad som kommer ut.



« Senast ändrad: 23 december 2023, 08:56:30 av pa66 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #29 skrivet: 23 december 2023, 13:26:25 »
Det här var ju intressant, ja det lär ju behövas en polvänd puls för att skjutsa tillbaka om det är en permanentmagnet i. Sidospårsfundering, det är inte en magnetisk broms? (Repliera).

Om du har pumpen avstängd, magneten kopplad och monterad, får du samma ljud varje gång du spänningssätter? Eller kan man höra att den verkligen fastnar i ena läget? Förändras ljudet av en polvänd puls och sen fortsätta första testet?

Jag kan inte rekommendera fristående avfrostning, för det är fler saker som ska samarbeta samtidigt som den avfrostar.

Svårt läge när byta kretskort är rätt väg att gå, men går inte motivera kostnaden. Vad heter utedelen? Hade varit intressant att skicka ut en fråga till ÅF vad ett kort kostar till normalpris.
« Senast ändrad: 23 december 2023, 13:28:43 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!