Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba - mest driftssäker?  (läst 1970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #15 skrivet: 03 november 2023, 14:45:08 »
Panasonic  har åtminstone tidigare inte varit billigast men kan nog bero på vem man köper av och vilka garantier som gäller.

Vet inte varför den återförsäljaren/installatören har problem med att få delar.
Mitsubishi Electrics lager ligger i Örebro och dom brukar ha så gott som allt på hyllan, han/hon kanske inte köper direkt från Mitsubishi så det blir omvägar via någon postorderfirma eller om det är paralellimport.

Prismässigt tycker jag inte postorderfirmorna är så ”billiga” längre , dom sparar dock en del tid/pengar på att inte göra hembesök så slutkunden får efter ök den maskinen som blir beställd vare sig det är bästa valet eller inte.
5000:- låter som en rätt stor prisskillnad nuförtiden.

Självklart blir det billigare att köpa in lite större volymer som Richard skrev än att köpa dom en och en hela tiden.
Sen vill man verkligen inte hålla på att ta emot leveranser stup i kvarten.
Dom flesta som säljer en hel del luftvärmepumpar ser nog till att ha ett lager som täcker minst 2-4 veckors inbokade installationer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #16 skrivet: 03 november 2023, 15:04:04 »
Pratade igen med han som hade strul med Mitsubishi reklamationerna och han nämnde att det är kanske 1% av alla pumpar dom installerar som det är fel på och det är inget specifikt märke.
Men nämnde att några Panasonic har kretskort bytts på och Toshiba har inner delen läckt gas, men nya delar har kommit snabbt från bägge dessa tillverkarna och bara Mitsubishi som han haft strul med att få delar, men han kunde sälja flera olika märken inkl Mitsubishi.


Angående Pro-partner och näthandel så var det Zave jag frågade om vilka installatörer dom hade i mitt område och sedan frågade jag installatörerna direkt..
Och då var det en som bekräftade att han installerar åt Zave och när jag sedan frågade pris och han skulle ha 5000kr mer för samma Panasonic HZ25XKE med installation så då ifrågasatte jag hur det kan bli sådan prisskillnad och han svarade detta:
vi är inte i närheten av deras volymer på Inköp vilket gör att vi har sämre in pris och vi behöver tjäna lite på pumparna för att kunna hålla en god service.

Så att Zave kan köpa pump och köpa installation och ändå ge 5000kr lägre total pris från samma installatör låter som att Zave måste ha rejäl super rabatt, för dom lär ju ändå tjäna en slant på affären?

Pratat sedan med en annan firma som både säljer och installerar men som annonserade ett högre pris än Zave men vid förfrågan så kunde dom matcha priserna Zave har på denna pump.


Jag kan inte hitta något annat bra märke och modell som kan matcha priset på runt 21700kr inkl std installation med Rot som en Panasonic HZ25XKE kostar idag och då är det 5års garanti köpt via en Pro-partner.
Eller vet ni någon annan likvärdig/bättre modell för liknande pris?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #17 skrivet: 03 november 2023, 15:46:21 »
Är det normalt avdrag för rotavdrag så blir det nog svårt att hitta motsvarande till det priset.
23900:- eller i närheten borde priset bli utan rotavdrag för din info.
Är det senaste modellen eller är någon ny på g så den är prissänkt ?

Varför han har problem med att få delar från Mitsubishi har jag inte en aning om , första jag hör som handlar luftvärmepumpar från Mitsubishi och inte får reservdelar inom kort efter en reklamation.
Korrekt svar på mysteriet lär man inte få!.

Såg att jag räknade fel på pris utan rotavdrag så därav ändring i mitt inlägg.
« Senast ändrad: 03 november 2023, 16:01:22 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #18 skrivet: 03 november 2023, 17:11:07 »
Du har förklaringen till det lägre priset här:
Citera
vi behöver tjäna lite på pumparna för att kunna hålla en god service

Prova ringa Zave om 4 år när du har fel på värmepumpen så får du se vad din lokala installatör menade med det.

Det kostar mer än man får betalt att arbeta med garantijobb, så vi som säljer och står för garantierna måste ha lite i ladorna för att ha råd med dessa backjobb.
Om man installerar åt Zave kan man neka reparationer, och de flesta som installerar i postorderföretagen jobbar sällan så länge åt dem att de ens finns kvar som partners när det är dags för garantijobb, finns man ute i landet kan någon partner 20 mil bortifrån tvingas åka, och då åker de ju inte bara för en reparation, de sparar ihop några stycken, så det kan dröja veckor innan de kommer.

Nu vet jag inget alls om Zave specifikt, det kan vara den mest moraliska och etiska aktören på Svenska marknaden, men det brukar sällan sammanfalla med att man är billigast.
På något.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #19 skrivet: 04 november 2023, 09:19:22 »
Jo jag förstår det och tänkte undvika Zave, det finns andra med låga priser som verkar seriösare..

Men det vara bara en jämförelse och fundering hur pass stor skillnad det kan vara i inköpspris mellan Zave mot deras egna installatörer?

För jag tänker så här om det nu är väldigt sällan och få pumpar som har problem nu för tiden så borde väl inte arbetskostnaden för garanti jobb bli så hög totalt sätt?

Enligt er info så är det ju bara några tusenlappar i rabatt per pump vid stora inköp och inte 5000kr som skillnaden på utpriset är mellan dessa 2 företag.

Och om det då är så få pumpar som har fel så borde det ändå vara mer lönsamt att sälja en pump med låg marginal än att låta en annan firma sälja den och bara göra installationen?
(kan ju dock även vara så att denna installatör har fullbokad kalender och därmed inte vill konkurrera i pris?)


Sen angående val av pump så funderar jag på om det skiljer i driftsäkerhet på dessa 3 som jag tycker har motsvarande prestanda:
Här är dagspriser jag hittat inkl installation med rot avdrag:

Panasonic HZ25XKE pris 21700kr
Mitsubishi Electric RW SUMO 25 pris 25000kr
Toshiba DAISEIKAI 9.5 RAS 25 pris 27000kr

Toshiban är slut hos dom flesta på nätet så jag funderar på om det är för att nya DAISEIKAI 10 är på gång?


Angående vad tråden handlar om:
Jag önskar ni hade en tråd/forum del här på forumet som hette typ "fel statistik" där alla skrev in märke och modell samt felet den pumpen hade.
Då kunde man se om en modell stack ut extra och om den sedan plötsligt slutade att få fel = tillverkaren har då löst problemet..
Samt man kunde se om något märke hade mindre fel än dom andra osv.

« Senast ändrad: 04 november 2023, 09:21:08 av UrQuattro »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #20 skrivet: 04 november 2023, 10:11:51 »
Alla med låga priser sparar in på något, så är det, och det är ju inte så att ju större man är desto mindre krav på lönsamhet har man, tvärt om - ofta har man fler och större overheadkostnader och fler som ska dela på vinsten.

I alla verksamheter har man en strategi bakom prissättningen, ofta lägger man på större marginaler på billiga produkter (100%?) och lägre på dyrare (40%?), men ytterst få har en marginal på den billigaste värmepumpen de säljer - och säljer alla dyrare med "bara" samma vinst.
Det finns kunder som inte har råd med en dyr pump, och dem måste erbjudas ett alternativ de har råd med, det är något som de som betalar mer får vara med och betala för.
Jämför detta med t.ex. lockpris på mjölken i matvarubutiker som ibland säljer dessa med förlust.

OM man förlorar på ett garantijobb, så måste man sälja fler värmepumpar med en viss vinst för att ta igen det, så varje procent maskiner som innebär backjobb ökar kostnaden på de som resulterar i vinst.
Visst, men kan som liten företagare vara lika billig eller billigare än de stora drakarna, men vem vill riskera liv och lem för att bara ha en lön?
De flesta företagarna måste ta i beaktande att det kan börja gå sämre, kanske t.o.m med förlust vissa år, man kan bli sjuk (ingen ersättning alls första 14 dagarna) eller ha anställda som blir sjuka och kostar även när de inte producerar.
Så påslaget behövs för de flesta som inte bara arbetar och lever ur hand i mun.

Med de priserna skulle jag köpa Panasonic.
Sumo 25 har lägre uteffekt. (du måste jämföra med Sumo 35 i så fall, men den har å andra sidan högre uteffekt än HZ25)

Vet inte om en specifik tråd om detta behövs, (Men det är bara starta en om du vill det  tummenupp )
Det är väl bara att läsa i det fabrikatsspecifika forumet så får man en bild av det? men troligen kommer du att hitta flest problem på de pumpar som säljs mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #21 skrivet: 04 november 2023, 11:04:20 »
Kan slå väldigt fel om det ska jämföras fel på olika märken och modeller.
Kan skilja sjukt mycket på antalet installerade så procentuellt blir det då fel.
Så en sådan tråd skulle inte ge någon läsare vettig info.

Sen är man på ”fel” som är antingen fel inställt på fjärren eller felaktig/dålig installation , dom har även skrivit på forum och beklagat sig över vilket skräp det märket eller den modellen är men när dom själva klantat sig med fjärren så ser man sällan att dom skriver i den tråden igen att ”felet” är åtgärdat och det var skit bakom fjärrkontrollen  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #22 skrivet: 04 november 2023, 11:13:48 »
Tänkte att enbart installatörer skulle kunna skriva in och då kanske anonymt så inte tillverkaren klagar på dom ;)
 men ja det skulle ju då även behövas info om antal sålda av den modellen..


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #23 skrivet: 04 november 2023, 13:24:50 »
Hur troligt tror det är att en installatör som säljer ett märke rapporterar in fel på en produkt då det inte gynnar hans/hennes försäljning !
Och hur många installatörer skriver in fel på ett märke/modell som dom inte säljer för att jävlas!

Välj den återförsäljare/installatör som har kikat på plats som du tycker verkar bäst så blir det nog bra oavsett vilken av dom 3 modeller du väljer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #24 skrivet: 04 november 2023, 13:58:40 »
Självklart skulle det kräva en del kontroll som att dom bara kan rapportera om modeller dom säljer samt info om antal osv. skulle krävas, men tyvärr hänger nog inte så många installatörer på detta forum heller..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #25 skrivet: 04 november 2023, 14:14:23 »
Hur skulle den kontrollen gå till om dom är anonyma.
Är nog ett gäng installatörer här men extremt få skulle nog lägga ner något tid på att rapportera in fel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #26 skrivet: 04 november 2023, 14:34:34 »
Mmm, skulle i så fall vara någon dold tavla där installatörer kunde dela med sig av problem och problemlösningar, men tror inte så mycket på det heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #27 skrivet: 04 november 2023, 15:10:00 »
Problem eller problemlösningar tar man med supporten för respektive märke.

Äldre modeller eller märkliga märken eller tex luft/vatten och bergvärme med lösningar på rördragning och vilka tillbehör som behövs fungerar väl redan på dom olika tavlorna som finns
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #28 skrivet: 07 november 2023, 09:26:05 »
Man kan lösa det genom att bevisa att det är en representant från företaget via mejl osv.
Sen skickas all info om antal sålda av respektive modell och vilka fel osv. till en administratör som sedan lägger upp det på en sida där det inte står vem infon kommer ifrån..

Alltså det står bara märke/modell, sen ihop räknat från alla som skickat in infon står det total antal samt totalt antal med fel, sen kort beskrivning av felet.
Då kan man se om det är samma fel alla haft eller om det varit flera olika fel på samma modell.

Detta skulle ju även göra det enklare för er installatörer att prata/klaga med grossisten/fabriken om åtgärder, alltså när ni har svart på vitt att det inte bara är du som haft detta problem utan många andra haft samma strul.
Hjälper er även med info om ni funderar på att sälja annan modell/märke än vad ni gjort genom att läsa om vad för fel den modellen haft.

Men allt skulle ju kräva en del arbete för en administratör och helst skulle denna person vara någon som känner många i branschen så han kan få alla stora att rapportera in felen m.m.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #29 skrivet: 07 november 2023, 09:41:51 »
Men om man säljer t.ex. Mitsubishi och alla så småningom lär sig att de krånglar minst så kommer man att få fler konkurrenter.
Så att installatörer skulle bidra med det tror jag inte på, i så fall kunderna.
Och kunderna vet nog ofta inte vad felet var, bara att det började fungera efter reparation.
Hur som helst så lämnar jag öppet för alla som vill att försöka ordna med nåt sånt, jag motsätter mig det alltså inte.
Risken med allt sånt där är dock att det blir falska felrapporter, och en falsk bild av verkligheten.
Säg t.ex att administratören får tips från en installatör att 25% av alla Panasonic har problem med spolen och kretskorten sedan flera år, och att felet fortfarande finns kvar.
Hur skulle det kunna påverka Panasonics försäljning, och är det säkert att uppgifterna stämmer?
Man behöver inte plantera mycket falsk info (speciellt inte initialt) för att det skulle kunna slå rätt snett.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!