Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste jag serva min Toshiba RAS 10?  (läst 853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad i92lus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
MÃ¥ste jag serva min Toshiba RAS 10?
« skrivet: 18 november 2022, 17:38:56 »
Hej!

I mitt sommarhus, på en enslig ö ute i skärgården, har jag en Toshiba RAS 10 från 2010. Den ger 10 grader underhållsvärme november - mars. Dessutom kanske den värmer till 20 grader 5-6 heldagar per år. Med andra ord går den väldigt lite.

Jag brukar själv rengöra filtren på kondensorn inuti huset. Jag har inte märkt något konstigt, inga missljud eller liknande.

Nu till min fråga: Det är väldigt omständligt att få dit någon som kan serva en värmepump. Transporten tar säkert två timmar i varje riktning, dessutom måste jag ta ledigt en heldag för att skjutsa servicekillen fram och tillbaka.

Behöver pumpen servas på något sätt, eller kan den bara gå och gå tills den packar ihop? Hur skall jag resonera?

Hälsningar Frans

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: MÃ¥ste jag serva min Toshiba RAS 10?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2022, 18:20:42 »
Hej! Viktigast är ju att hålla filtren rena från damm och smuts. Om du vill kan du ju själv ta en blomspruta och en flaska blandad spolarvätska och rengöra lamellerna ute och inne någon gång på sommaren. Annars skulle jag låta den bara gå. Men det är bra med ett par el-radiatorer som står inställda som back-up och det finns frostkänsliga saker och fyllda vattenrör och kranar i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: MÃ¥ste jag serva min Toshiba RAS 10?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2022, 20:56:11 »
Ett tips till beträffande backupvärme är att i så fall se till att värmepump respektive radiatorer matas via var sin jordfelsbrytare, så att inte ett enda jordfel kan släcka alltsammans.

Beträffande förebyggande underhÃ¥ll kan det, beroende pÃ¥ hur miljön omkring värmepumpen ser ut, ocksÃ¥ vara bra att kolla att inte utedelen blir fylld av löv och annat skräp.  Efterdra ev lösa skruvar i stativ/väggfäste vid behov.
Snörika vintrar kan det vara bra att säkerställa att inte tunga snöras kan slÃ¥ sönder utedelen, om den sitter pÃ¥ en lÃ¥ngsida av huset med takfall.  StÃ¥r den pÃ¥ ett lÃ¥gt markstativ kan man behöva hÃ¥lla koll pÃ¥ att den inte hamnar mitt i en snödriva.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Mikael64

  • Gäst
Mikael64
SV: MÃ¥ste jag serva min Toshiba RAS 10?
« Svar #3 skrivet: 30 april 2023, 20:52:47 »
Min pump från 2007 (SANYO) har jag gjort rent ytterdelen på 1 gång på 16 år. Behövdes inte....
Innerdelen gör jag rent varje månad då den körs hårt på vintern med krav på hög effekt.
I övrigt ingen service eller rep alls.  Den sitter under tak i ett innerhörn ganska skyddad frÃ¥n löv
I garaget har jag en LG som är ca 8 år. har ett tak över utedelen. Den går nästan alltid på lägsta fläkt och värmer sällan över 8 grader och går bara vinterhalvåret
ventilationen är mycket liten i gargaget och för det mesta är ingen där och rör upp damm och det finns inga textilier heller.
Den har jag aldrig gjort rent!. Däremot bytt lager i innerfläkten pga usel kvalitet.   
Jag skulle fortsätta som du gör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!