Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: glide r407c  (läst 7758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: glide r407c
« Svar #15 skrivet: 24 september 2016, 19:10:18 »
Det där får du gärna utveckla carl n .,;-
så här är jag lärd ,,, om det nu är rätt?
när kompressorn kompremerat den överhettade ångan och tillfört Drivenergin i processen har vi hetgas som ska kondensera ,
jag vill ha minst 25 ° i TÖH...  när du har det kondenserar alla blandgaser ,

sÃ¥ är man säker pÃ¥ att köldmedelsmängden är den rätta i värmepumpen mäter man upp överhettningen och justerar den till föreskrivet frÃ¥n tillverkare,,   dÃ¥ slipper man bubblor och fÃ¥r en bra process
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: glide r407c
« Svar #16 skrivet: 24 september 2016, 20:47:37 »
OK, svarar på detta i alla fall.
Det du beskriver låter helt logiskt, och orsaken är att man vill få alla gaser i blandningen att koka i förångaren, vilket står i direkt samband med överhettningen innan kondensorn.
Just 25 °C överhettning (utan att veta exakt) är troligen optimalt för att komponenterna inte ska separera i förångaren så att gasen blir bra sammansatt.

Sen finns en orsak till för att man vill ha en viss överhettning och det är att minska risken för vätskeslag i kompressorn.

Men bubblor i synglaset styrs mest av fyllnadsgraden av köldmedia, om det är brist så kan det börja bubbla även om överhettningen ligger rätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: glide r407c
« Svar #17 skrivet: 24 september 2016, 21:06:22 »
men du carl .,;-
jag beskrev tryckgasöverhetning  pÃ¥ 25 grader,,,    skulle du överhetta sugasen 25°   ::)  vill inte ens tänka pÃ¥ vad den blir dÃ¥

överhettningen i en förångare carl.
med en Elektronisk exp   2°  Danfoss tube som thermia haft 4°    sen kan du hamna pÃ¥ 5-7° med dem gamla AKA honyvell  tex
gasen sätts samman i kondenseringen

som jag skrev  bubblor beror pÃ¥ för liten överhettning eller köldmedelsbrist
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: glide r407c
« Svar #18 skrivet: 24 september 2016, 21:42:04 »
men du carl .,;-
jag beskrev tryckgasöverhetning  pÃ¥ 25 grader,,,    skulle du överhetta sugasen 25°   ::)  vill inte ens tänka pÃ¥ vad den blir dÃ¥

Nej, det har jag inte skrivit, jag har inte nämnt överhettningen av suggas i temperatur.
Ska förtydliga att 25°C överhettning gäller tryckgasen och inget annat.
Läs mitt inlägg en gÃ¥ng till.  wave
« Senast ändrad: 24 september 2016, 21:45:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: glide r407c
« Svar #19 skrivet: 24 september 2016, 21:46:28 »
ber om ursäkt   
jag missförstog
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: glide r407c
« Svar #20 skrivet: 24 september 2016, 21:57:42 »
Jag uttryckte mig nog lite luddigt.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!