Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kruva- inställningar  (läst 2508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kruva- inställningar
« skrivet: 03 oktober 2018, 07:24:15 »
Hej,

Vi har införskaffat oss en Thermia Diplomat Optimun 6.
Jag kan precis ingenting om VP och tänkte försöka lära mig att förstå hur det fungerar. Läst en del trådar på detta forum för att få en bättre inblick, jag vill få så optimal kurva som möjligt!
Bifogar några bilder på vad VP visar (ena bilden är tagen på kvällen (den med höga tempraturer), dem andra två är tagna på morgonen, dagen efter).

Jag tycker våran VP startar och stoppar väldigt ofta men upplever att våran temperatur i huset är ganska bekväm.
Vi bor i ett hus på 100kvm + källare och vi använder hos bara utav radiatorer.


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kruva- inställningar
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2018, 08:01:37 »
Första bilden är en varmvattenkörning.
Andra bilden går inte kompressorn.

Ta en bild då den gör värme för att se temperaturer då. Då integralen står på 0 stannar den. Troligen startar den på -60.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kruva- inställningar
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2018, 08:45:31 »
Har du termostater på radiatorerna så ska du ställa så många som möjlig på max. Annars kommer dom att motverka dina försök att hitta en bra kurva...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AndreasJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kruva- inställningar
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2018, 08:49:50 »
Ska ta en bild när VP går igång.

Jag har alla element/radiator på MAX :)

Utloggad AndreasJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kruva- inställningar
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2018, 06:52:59 »
Första bilden är en varmvattenkörning.
Andra bilden går inte kompressorn.

Ta en bild då den gör värme för att se temperaturer då. Då integralen står på 0 stannar den. Troligen startar den på -60.

Jag tog två kort igår kväll. Den första bilden är precis innan VP går igång och den andra bilden är när pumpen varit igång 10-15min.

Vi har nämligen fått kraftiga "knäppningar" ju allt mer tiden går. Tänkte se med er om det finns möjligheter att få VP att starta och stoppa mindre gånger på dygn.
Vet inte om en evt knäpptank är aktuellt? dontknow

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kruva- inställningar
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2018, 08:55:57 »
Det ser bra ut, för att minska starterna kan du öka integralen. Jag mins inte hur lågt din pump kan ställas men prova runt -100 och ha så några dygn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad AndreasJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kruva- inställningar
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2018, 08:23:22 »
Det ser bra ut, för att minska starterna kan du öka integralen. Jag mins inte hur lågt din pump kan ställas men prova runt -100 och ha så några dygn.

Hur ökar jag integralen? Ursäkta för min amatör kunskap :P

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kruva- inställningar
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2018, 08:33:30 »
Nu har jag inte en samma modell men, man går in i service menyn. Och där kan man öka/minska samt ställa in lite andra parametrar. På min ska man hålla in höger och vänster pil i ca 5 sekunder, men på din TROR jag att man ska hålla in bara ena "pilen" (vänster) i ungefär lika lång tid för att komma in i menyn. Inne i menyn kan du stega dig fram till rätt parameter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad zipp00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kruva- inställningar
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2019, 22:53:09 »
under kurva, ändra min till 20 samt värmestop till 20'C

ang knäppningar rekommenderar jag en blandningsberedare på 100L, rekommenderat med 4 rörs beredare och cirkpump för bästa effekt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!