Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla/värme Ã¥ret runt med jordvärme  (läst 6955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Har funderingar på att lägga ner 500m slang som är tänkt att bl.a. ge frikyla sommartid och stödvärme vintertid till en mindre lokal som idag är frostfri vintertid utan någon direkt tillförsel av värme, men sommartid kan närma sig 23-24 grader. Forhoppningen är att få upp tempen vintertid ett par grader och sommartid sänka det ca 4-5 grader.

Dessutom finns planer på att koppla "värmesidan" av ett kylaggregat mot slingan så sommartid kommer det tillföras en del energi till marken. Vad borde man kunna förvänta sig för temperaturer från kollektorslangen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2018, 08:07:21 »
Frikyla med jordvärme är ingen hit.
Det kan funka om man typ har en pool som värms sommartid eller så.
Annars kommer köldbäraren hålla 15-20 C på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2018, 19:03:28 »
Frikyla med jordvärme är ingen hit.
Det kan funka om man typ har en pool som värms sommartid eller så.
Annars kommer köldbäraren hålla 15-20 C på sommaren.

Fast en sådan här toksommar skulle man snarare behöva installera poolkyla. Vi toppade på 32 grader i poolen utan vare sig värmning eller övertäckning idag.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2018, 10:07:46 »
Tack för svaren. 500m slang är införskaffad. Har en lämplig pump (Grundfos 3-fas med bronshus) och en tank att koppla det hela till. Det är ett långtidsprojekt men kommer uppdatera i tråden allteftersom saker å ting hamnar på plats. Vi får helt enkelt se hur mycket kyla å värme vi får ut.

Hur bör man förresten tänka kring PEM och syresättning av vattnet? Hur stor syresättning blir det och hur länge kan man förvänta sig att saker som inte är av rödmetall eller plast överlever.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2018, 06:58:52 »
Nu ligger slangen i backen, men jag funderar lite på tryck och flöde... Pumpen är en Grundfos UP 32-80 B 180 och den kommer monteras med sugsidan direkt i en 300 liters bufferttank och trycka mot 450-500m 40mm PEM-slang. Tanken är i princip högsta pumpen i systemet, och slangen ligger med svag lutning neråt. Har ingen aning och höjdskillnad mellan högsta punkt och lägsta punkten vilken är mitten på slangen.

När jag försöker ta fram beräknat tryckfall i slangen vid olika flöden och petar in uppgifterna i Grundfos product center känns det som att flödet bör landa någonstans i närheten av 1,8l/s och att det totala tryckfallet blir strax under 5 bar. Slangen är specad PN6,3 så jag antar att förtryck och trycket direkt efter pumpen inte bör överskrida 6,3bar.

Ett flöde på 1,5-1,8l/s i en slang med innerdiameter på 35,2mm (40mm minus 2x2,4) blir ungeför 1,5-1,8m/s i flödeshastighet. Kommer jag få problem med kavitering och vakum på sina ställen? Jag vill inte sänka flödet alltför mycket då jag misstänker att jag riskerar ett laminärt flöde i slangen till sist. Dessutom har pumpen ingen hastighetsreglering så om jag behöver sänka flödet måste jag väl antingen strypa den på trycksidan eller frekvensstyra motorn, eller tänker jag helt snett?

https://tools.pipelife.com/Colebrook?lang=sv

https://product-selection.grundfos.com/product-detail.product-detail.html?custid=GMA&productnumber=52062290&qcid=439121226

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2018, 13:22:56 »
Min lite hädiska tanke vore att 2x250 meter i parallell hade löst problemet.  ^-^

Varför är laminärt flöde dåligt- är du säker på att man får sämre värmeutbyte ? Om man räknar in att ofta ger högt flöde lågt värmedelta men det till priset av en tryckökning vid turbulens och behov av en större energislukande pump som måste räknas av i COP.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2018, 16:46:36 »
OM jag förstår dig rätt så skall du bara ha någon form av fläktkonvektor som kyler på sommaren och värmer på vintern?
Låt denna "vattenaerotempers" beräknade flöde avgöra hur stort flöde du kör.
Enklast är väl att strypa in flödet så du får en lagom temperaturdifferens över batteriet, ligger du nära 0 i tempdiff så kör du onödigt stort flöde.
Stora delar av året kommer ju marktemp och temperaturen i lokalen att vara rätt lika och då finns ju ingen anledning att alls köra något flöde.
Men projektet är intressant, du borde kunna ladda marken med värme på sommaren och få en viss kyleffekt, och sedan värma på vintern, borde vara rätt enklet att hålla det frostfritt om du har bra kapacitet på aerotempern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2018, 18:53:06 »
Tack för svaren och tipsen.

Jag bara antog att laminärt flöde var dåligt, men det kanske inte är någon större katastrof? Pumpen är ju rejäl men inte löjligt överdimensionerad. Fick tag på den på privatannons för en bra peng. Bättre anpassad ny dito hade gått loss på närmare 10kkr

Systemet kommer göra lite mer än förse aerotempers med kyla/värme, men i grova drag är det i huvudsak det som systemet har till uppgift.

Jag kommer ha tryckgivare direkt före och efter pumpen för att kunna se så jag inte har orimliga eller extremt felaktiga tryck någonstans.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #8 skrivet: 28 november 2018, 15:52:37 »
Det ser ut som att systemet kommer monteras ihop ganska snart, men jag hade uppskattat lite input gällande vilket flöde jag kan förvänta mig.

Jag har använt mig av följande två sidor:

https://tools.pipelife.com/Colebrook?lang=sv

https://product-selection.grundfos.com/product-detail.product-detail.html?custid=GMA&productnumber=52062290&qcid=465785360

Jag har angivit innerdiametern till 35.2mm (sidan kräver punkt istället för kommatecken), råhetstal 0.01 i enlighet med deras egna rekommendationer och längden till 500m. Med drygt en halvliter per sekund får man ett beräknat tryckfall på ungefär 0.6 bar men hur använder jag infon i grundfos verktyg för att se ungefär vilket flöde man kan förvänta sig?
« Senast ändrad: 28 november 2018, 16:34:22 av kamelryttarn »

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 18:12:23 »
Systemet är nu driftsatt och verkar fungera riktigt bra. Det blev inga tryckgivare så jag har dålig koll på trycket på pumpens sug resp trycksida. Det tog några timmar för det att trycka ur all luft ur systemet och lite är säkert kvar ett tag till men vi har cirkulation i slangen i alla fall.

Fanns det ingen som visste hur det blir med diffundering (?) av syre till systemet? Pumpen är som sagt av rödmetall men tanken den går mot är i någon slags järnmaterial.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #10 skrivet: 06 december 2018, 09:23:46 »
Ska man räkna på diffusionen så måste man nog vara väldigt kunnig. Det är många parametrar inblandade eftersom syret är helt eller delvis löst på båda sidor. Jag tillhör inte kategorin kunniga på detta område, men en absolut övre gräns borde du kunna räkna fram. Antag att syrets ångtryck är 1 bar i jorden och 0 bar inne i slangen. Värre än så borde det i alla fall inte kunna bli (ganska långt ifrån snarare). Leta upp permeabiliteten för syre genom PEM på nätet. Mantelytan på din PEM slang räknar du enkelt ut. Sedan är det relativt enkelt att få fram läckaget i kg O2 per år. Kolla i en formel för rostprocessen hur många kg syre som åtgår för att förstöra ett kg järn så får du fram en övre gräns för mängden järn som kan "rostas" per år.

Jag funderade på ett enklare fall för några år sedan (korrosion av kraftkablar) och det märkliga var att medan plaster jämförelsevis läcker som såll för vattenånga så är de tämligen täta vad avser syre. Det kanske beror på att vattenmolekylen är så pass mycket mindre än syremolekylen gissar jag.
« Senast ändrad: 06 december 2018, 09:30:40 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #11 skrivet: 06 december 2018, 10:11:56 »
Jag vill inte sänka flödet alltför mycket då jag misstänker att jag riskerar ett laminärt flöde i slangen till sist.

Det spelar ingen roll om det är laminär eller turbulent strömning i slangen. Det är bara ca 5 % av totala värmeöverföringsmotståndet vid bergvärme som ligger på slangens insida vid turbulent strömning, vid jordvärme säkert mindre. Laminärströmning ger troligen bara några procents försämring.

Men det finns ett annat problem med jordvärme och frikyla. I och med att slangen är varmare än marken sker det en fuktvandring bort från slangen. Det blir luftfyllda porer i marken runt slangen som isolerar.

Vad gäller PEM-slang och järn fungerar det inte ihop i längden. Thermia använde i markvärmens barndom på 70-talet värmeväxlare av icke rostfritt stål. De korroderade sönder rätt snabbt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #12 skrivet: 06 december 2018, 18:44:51 »
Tack för informativa svar. När det gäller isolering av slangen är det nog ett mindre bekymmer då nästan hälften av slangen ligger i en knappt 3m djup, konstgjord damm. Men det är definitivt värt att ha med i beräkningarna och faktiskt inget jag tänkte på innan du nämnde det.

Det känns som att det största bekymret faktiskt är syret. Vi kommer nog kunna köra anläggningen i några år men till slut kommer det nog rosta sönder någonstans. Undrar var den svagaste punkten finns...

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2019, 13:38:44 »
Nu har vattnet cirkulerat i någon knapp månad och det verkar fungera som tänkt hittils. Det börjar strax bli dags att börja ansluta kamflänsslingorna och en fundering där är expansionskärl. Slingorna kommer innehålla ganska liten mängd vatten så jag tänkte att man kanske kunde ta ett vanligt 22mm kopparrör monterat vertikalt på en T-koppling direkt innan cirkpumpen och försluta det så tätt som går upptill med en manometer. Finns det risk att luftpelaren ersätts av vatten till slut eftersom högsta punkten INTE är kopparröret utan någon annan del av slingan?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla/värme året runt med jordvärme
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2019, 10:03:05 »
Har svårt att tro att det skulle kunna finnas nåt ställe i din koppling som är bättre på att fånga luft än stigarröret upp till manometern.
Om det skulle fyllas med vatten så fungerar ju expansionen ändå så länge du har lite luft i systemet, men värmeväxlingen blir lite lidande...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!