0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"blir det riktigt kallt ute får jag lägga i tvåan"
Köldmediet, vatten?
när jag tittade på en mätsvit som egentligen var till för att visa hur 'förträfflig' HFO1234yr (nåja, dom kroknar när det blir lite varmare ute...) och titta man på in och uteffekter (man mätte ju varenda varv, moment och hur mycket ström som matades, hur mycket luft som kyldes och värmdes etc. så är den isentropiska verkningsgraden på en bil-AC riktigt bra - lätt över 0.8 då man inte tar hänsyn till förluster i elmotorer etc. som vanliga hermetiska kompressorer - och för bra COP så är hög isentropisk verkninsgrad på kompressorn väldigt påverkande, nästan mer än någon annan faktor.
HFO1234yf - Ett nytt köldmedium med lägre GWP som är tänkt som en ersättare till främst R134a i bilar.Förstår inte varför man inte bara kör på propan/isobutan som i vilken kyl eller frys som helst, men blir väl så när Du Pont och de andra får ordet...Ang. effekten på en bil-AC så har jag sett siffror på mellan 2-10 kw kylkapacitet beroende på motorns varvtal och kompressorstorlek.Vet dock inte hur det skulle bli med hållbarheten om man tänkte sig en typisk sådan komp i ett bygge? Har en gammal York kolvkompressor stående som ser ut att vara ganska robust. Den är nog en bra kandidat till en vatten- eller vind-driven värmepump.
Ang. effekten på en bil-AC så har jag sett siffror på mellan 2-10 kw kylkapacitet beroende på motorns varvtal och kompressorstorlek.Vet dock inte hur det skulle bli med hållbarheten om man tänkte sig en typisk sådan komp i ett bygge? Har en gammal York kolvkompressor stående som ser ut att vara ganska robust. Den är nog en bra kandidat till en vatten- eller vind-driven värmepump.