Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig cirkulationspump ?  (läst 15850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trasig cirkulationspump ?
« skrivet: 31 december 2013, 00:04:54 »
Hej

Efter drygt 6 år med problemfri drift med värmepumpen så kommer kommer jag tillbaka till detta forum. Har för bara några veckor sedan slängt erbjudandet om den förlängda garantin på pumpen...
De sista veckorna har vi tyckt att det har varit kallt i huset. Har renoverat köket och tagit bort en radiator och ersatt med golvvärme. Har trott att kylan i huset har berott på det, men nu har jag börjat felsöka mer systematiskt. (Hittade att det går att förbättra inkopplingen av golvvärmen, men det är INTE orsaken till problemet)

Jag har alltid haft få starter och långa drifttider i och med den extra volymtanken och många radiatorer i huset.
När jag nu felsökte såg jag att pumpen startade MYCKET frekvent. Dök upp en text att pumpen startar om 8 minuter, vilket betyder att den vill starta oftare än minsta startfrekvensen på 30 minuter. När den startade så steg framledningstemperaturen ifrån 22 grader upp till 50 grader mycket snabbt medan returtemperaturen fortfarande var kvar på 22 grader.
Detta tyder på att något inte är som det ska. Ingen felindikering på värmepumpen.

Efter lite funderande så insåg jag att det borde vara cirkulationspumpen för värmebäraren som stannat. Plockade loss fronten och pumpen för värmebäraren var iskall och helt utan vibrationer, vilket tyder på att den har stannat.

Förr i tiden gick det att skruva igång cirkulationspumpar för att få dem till att börja snurra igen. Finns det sådana möjligheter även på dagens cirkulationspumpar? Cirkpumpen på min VP heter WILO Typ: TOP-S25/10 Thermia.

Kan det vara något annat som gör att den stannar, någon säkring, styrning eller några andra tips?

Inte problem med VP man ville upptäcka kvällen innan nyårsafton och alla har tagit ledigt hela veckan...

Det naturliga vore att ringa leverantören/installatören, men den firman vill jag aldrig träffa igen, och de har dessutom konkat. Jag involverade dessutom en annan firma för att åtgärda de kvarvarande bristerna efter den första installationsfirman, men även den har gått i konkurs.

Tips på hur man tillfälligt får igång en cirkulationspump mottages tacksamt. Sedan får jag försöka hitta en lämplig firma för att åtgärda det mer långsiktigt.


Det troliga är att pumpen har stannat i somras och retligt att inte upptäckt det när garantin fortfarande gällde! Varm höst och renoveringar har gjort att kylan i huset har negligerats tills nu.

Jag ändrade nu till att driva pumpen på elpatron istället för att kompressorn driver upp temperaturen till 50 grader på någon minut, utan förhoppningsvis kan elpatronen få lite självcirkulation i huset. För övrigt första gången som elpatronen används sedan installationen av VP.


Som sagt tacksam för lite råd och tips!





Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #1 skrivet: 31 december 2013, 00:25:37 »
En snabb bildsökning på din cirkpump säker att den verkar finnas både med och utan centrumskruv?

https://www.google.se/search?q=WILO+TOP-S25/10&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=rf7BUp-8G6n-ygOw8YAo&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=880

Den är 180 mm med G40 utv gänga så kör runt bland byggvaruhusen (tror de flesta är öppna ett par timmar imorgon) och leta efter en lämplig ersättare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2013, 00:36:41 »
Hej

Cirkulationspumpen har en centrumskruv. Bifogar en bild på pumpen och även på skärmen.

Om jag tolkar dig rätt så kan jag köpa valfritt fabrikat, bara gänga och höjd stämmer.
Jag som tänkte laga nyårsmat i morgon...
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2013, 00:42:20 »
Det där är nog brinepumpen. Du ska ha en till cp som är till värmen.

Edit: stavfel :)
« Senast ändrad: 31 december 2013, 01:18:26 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2013, 01:08:55 »
Tack

Du har helt rätt. Det är CP till brine. (Det var några år sedan som jag tittade närmare på VP) . Det var därför den stod still när jag skiftade till tillsatsvärme.

Testade med VP-drift igen och bägge C-pumparna fungerar.

Då tillbaka till ursprungsfrågan. Varför får jag inte någon värme i huset? När VP går ökar framledningstemperaturen snabbt till 50 grader, inte bara mätaren utan även rören blir snabbt varma. Sedan stannar pumpen, samtidigt som returtemperaturen är kvar på 22 grader.

Vad göra?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2013, 01:17:17 »
Kolla så inte smutssilen på radreturen är tätt är väl vad jag skulle göra i det läget.
Dubbelkolla även så inte tormostater på golvvärme och raddar är stängda.

Snuppesno
« Senast ändrad: 31 december 2013, 01:21:46 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2013, 06:42:11 »
Tack

Du har helt rätt. Det är CP till brine. (Det var några år sedan som jag tittade närmare på VP) . Det var därför den stod still när jag skiftade till tillsatsvärme.

Testade med VP-drift igen och bägge C-pumparna fungerar.

Då tillbaka till ursprungsfrågan. Varför får jag inte någon värme i huset? När VP går ökar framledningstemperaturen snabbt till 50 grader, inte bara mätaren utan även rören blir snabbt varma. Sedan stannar pumpen, samtidigt som returtemperaturen är kvar på 22 grader.

Vad göra?
Hej! Om du följer cirkulationspumpen och känner på röret så kommer du till växelventilen som inte är helt öppen mot värme och dra i spaken för att se om det hjälper,Om inte så byt insattsventilen som kostar drygt 300 kr och den kan du byta själv.
PS:Den hinner lösa på hysteres och därför får du inget HP-larm.
« Senast ändrad: 31 december 2013, 07:07:19 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2013, 07:42:03 »
Hej

Det var cirkulationsproblem som var problemet.

Vred på smutsventilen på returen till VP, och plötsligt började det strömma vatten i ventilen. Det måste ha fastnat luft i smutsventilen (fråga mig inte hur) och efter att ha öppnat ventilen igen så fungerar allt.

Kontrollerade även värdet på hysteres och det var inställt på 15 grader, vilket gör att jag nu förstår varför den stannade och integralen nollställdes.

Tack för hjälpen.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2013, 07:54:41 »
Hej

Det var cirkulationsproblem som var problemet.

Vred på smutsventilen på returen till VP, och plötsligt började det strömma vatten i ventilen. Det måste ha fastnat luft i smutsventilen (fråga mig inte hur) och efter att ha öppnat ventilen igen så fungerar allt.

Kontrollerade även värdet på hysteres och det var inställt på 15 grader, vilket gör att jag nu förstår varför den stannade och integralen nollställdes.

Tack för hjälpen.
Okej kanske läge att göra rent filtret om det inte är gjort tidigare och har du en filterball på returen så är det snabbt gjort.För dom har väll satt dit smutsfilter :'(
« Senast ändrad: 31 december 2013, 08:11:08 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2014, 11:09:22 »
Rensade filtret igår på nyårsafton, och det fanns en del att ta bort. (Dock inte så mycket så att jag förstår varför luften fastnade.)

Nu på morgonen kom barnen ner utan extra tröjor och kommenterade att det var varmt i huset.

Därmed får jag anse att problemet är löst.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2014, 13:47:35 »
Sitter filtret på ett vertikalt eller horisontellt rör?
Om röret är horisontellt så fastnar luften troligen lättare framför ett delvis igensatt filter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig cirkulationspump ?
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2014, 18:05:09 »
Returledningen där filterventilen är monterad går vertikalt ner i VP.

Sedan sitter CP strax nedanför och det kan vara att CP skapar ett undertryck som håller tillbaka luften och att luften därför stannat i ett filter med lite smuts i.

AlltsÃ¥ rengör filter för en säker drift av värmeanläggningen.  tummenupp

Borde nog även rengöra filter pÃ¥ brine-sidan, inte heller gjort pÃ¥ 6 Ã¥r. Det borde inte ha fastnat nÃ¥got där dÃ¥ det är slutet system, men man vet aldrig. Ska kanske passa pÃ¥ att isolera brinerören i källaren ocksÃ¥ för att undvika kondensdropp pÃ¥ golvet.   ;)


Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!