Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla-projekt 2024?  (läst 1745 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla-projekt 2024?
« skrivet: 02 april 2024, 23:08:54 »
Som rubriken lyder så är jag närmare ett frikyla-projekt än vad jag nånsin varit tidigare, trots att jag spånat på det under ett antal år.

Tegelvilla i suterräng byggt 65. Blir riktigt varmt om somrarna… bergvärme installerad sedan ca 20 år tillbaka. Mina tankar är ett aggregat på vinden, troligtvis ett Eveco CRSLECM24 där jag tar luften centralt i hallen på övervåningen o drar kanaler till vardagsrum o två sovrum på samma våning.

I samband med renovering av vardagsrummet var min tanke nu att beta av den del av projektet som jag bävat för mest, nämligen rördragningen från pannrummet upp till vinden. Min tanke var att kunna utnyttja det ”schakt” där de gamla rören till det gamla expansionskärlet på vinden är dragna. Det visar sig dock nu att rören inte gick där jag föreställt mig.

Bild 1 är tagen i pannrummet, murstocken till vänster i bild, kapade rören skymtas i taket.
Bild 2 är där jag trodde att jag skulle komma åt rören i väggen på våningen över pannrummet.
Bild 3 är var jag nu tror att rören går.

Inte sugen på att bygga en utanpåliggande ”låda” för rörinstallation i hörnet då det normalt står ett hörnskåp där…

Hur hade ni gått vidare? Tagit upp brädväggen o byggt ett nytt installations-schakt för att dra rören i? Försökt knacka ner puts för att komma åt befintligt ”schakt” som borde finnas där? Trots allt byggt till en ny ”låda” i hörnet för att dra rören i? Eller nån helt annan lösning?

Tacksam för all input! Eller ska projektet gå i graven innan det ens kommit igång?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2024, 23:30:58 »
Några spontana tankar:

En crsl-ecm24 tror jag blir ganska snålt för 3 rum. Jag hade räknat årminstone 350m3/h vid max per rum, men det är bara en magkänsla.

Hue djupt borrhål har du?

Det schakt som du försöker visa på bilderna ser ju ganska smalt ut. Tänk på att tillräcklig rördimension plus lämplig isolering tar en del plats. Pal25 med isolering är närmare 45mm i diameter, cu22 med tunnaste armaflex (9mm) är 40mm. Och du ska ha två rör, plus 2 flexrör för el och styrning troligtvis?

En vild idé annars är om du kanske kan uttnytja pensionerade rökkanaler för att komma upp på vinden 😂. Men då ska du nog inte elda alls längre, och det kan nog vara knepigt att hitta rätt ställe att ta upp murstocken på vinden. Betoning på vild här, möjligt att det är helt tabu, jag har ingen aning.

Ska du bygga ett nytt schakt så kan du väl överväga att göra det nån annanstans där det stör mindre. I garderober, skafferi eller dylikt om du har
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2024, 07:24:40 »
Tackar för input jishi!

Mitt borrhål är knappt 150m, föreställer mig att CRSLECM24 ska bli ganska lagom i mitt fall :) Tänker mig även att sätta spjäll på kanalerna för att kunna styra kylningen till de rum där det verkligen behövs.

Är inte så sugen på att nyttja någon av kanalerna i skorstenen då vi eldar en del. Jag tror egentligen inte att det befintliga schaktet är så smalt, bara man kommer åt det. Å andra sidan är det förmodligen tillräckligt smalt för att det ska bli riktigt j****igt att dra förisolerade rör i det... ;) men något annat hade jag inte föreställt mig a:gl

Ska ta en vända på vinden ikväll för att se hur de gamla rören kommer upp där i förhållande till skorstenen, kan inte minnas att de ligger mellan skorsten och yttervägg... men har säkert fel dontknow

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2024, 20:46:53 »
Inser med facit i hand att jag borde tagit en vända på vinden innan jag sågade upp väggen .,;- Efter lite grävande i isolering o sågspån kunde jag konstatera att det gamla schaktet går mellan skorsten o yttervägg…

Lite knackande av puts hittade jag rören. Här borde väl på nåt sätt gå att ”knöla” i ett par förisolerade slangar o några flexslangar?
« Senast ändrad: 03 april 2024, 21:58:36 av lucky_one »

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #4 skrivet: 04 april 2024, 00:07:31 »
Är det grövre isolerade röret till expansionskärl och det smala skvalpröret? Det kan alltså rivas bort? Då borde det nog inte vara något problem. Du behöver väl typ 50x100mm för två förisolerade rör. Flexrören går nog att få med i gliporna.

Gällande konvektor, den är specad till 4.2kW vid 7 graders vatten och 27 grader inluft. Då du inte får 7 grader ur hålet (mer än tidigt på våren), och inluften enbart skulle vara 27 grader om du slår igång den efter den varit avstängd så blir den faktiska kyleffekten mycket lägre. Med 150m kan du nog räkna med närmare 4.5kW kyleffekt men bara om du dimensionerar konvektorn därefter (och jag hade gissat med faktor x2). Jsg hade minst valt 44 men ännu hellre 74-modellen.

Eller så testar du 24an och tänker att du kompletterar med en till om det inte räcker. Men då blir det extra jobbigt med rördragning och styrning då du även vill styra vätskeflöden och två triggers för cirkpumpen.

Jag har en crc-io44 som kyler två sovrum, och det funkar okej. Det ena sovrummet är på norrsidan så blir inte lika uppvärmt. Ett tredje rum hade nog inte blivit bra, framförallt inte om solen ligger på. En andra  io44 kyler hallen som har mycket solinstrålning och den kan inte hålla nere tempen när solen ligger på.

En io44 är snäppet mindre än en crsl24 i storlek verkar det som.

NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #5 skrivet: 04 april 2024, 19:24:44 »
Ja rören du ser på bilden ska väck tummenupp så att få i det jag behöver ska nog gå även om det blir lite bökigt.

Jag får kanske ta en vända till när det gäller aggregatet, har varit helt inställd på 24:an, men det är trots allt inte beställt än. Tycker dock det ser ut som det blir väldigt höga luftflöden med ett större aggregat, vill ju ha ett så tyst system som möjligt o inte dra större kanaler än 200… hur fungerar ditt system ljudmässigt? Har du några bilder på din installation vore det intressant att se :)

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2024, 16:15:03 »
Ett större aggregat har också större batteri, således borde det i praktiken ge högre kyleffekt med bibehållet flöde.

Jag har 2x160-rör till/från konvektorn, med 160-ventiler i rummen. Erfarenheten är att utsuget låter väldigt mycket mer än inblåset, vet inte om det beror på stostypen eller om det är normalt. Jag har 6 fläktlägen att välja mellan, och den växlar mellan tre st, läge 1,2 och 6 (där 6 är max). På lägsta hastighet så är det väldigt tyst, på högsta är det väldigt högljutt. Men det högsta läget kickar bara in vid full solinstrålning och under kortare perioder, aldrig på natten eftersom rummen hela tiden hålls på rimliga temperaturer.

Jag ska se om jag kan hitta lite bilder. Jag har lite kvar att fixa, jag har tex inte kondensisolerat spirorören ännu. De kondenserar mindre än jag trodde de skulle göra och det var inte så varmt i andra halvan av sommaren förra året. Men det ska fixas klart nu i vår.

Givet skillnaden i oljud mellan in och utventil så vore en tanke att ha en större utventil med reducering efter kanske en idé. Jag har en ljuddämpare också men inte provat montera dit den. Har svårt att se att den faktiskt tar bort oljudet som blir i själva ventilen, tänker att det mer tar bort brummande som kommer från motorn (eller överhörning från andra rummet) men några såna problem har jag inte.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #7 skrivet: 05 april 2024, 19:48:16 »
Här är lite bilder från vindsinstallationen. Jag var lite orolig för frysrisk i vintras när det var som kallast, men när jag mätte temperaturen så hade jag typ -6 till -7 på vinden när det var -20 ute. Men man ska nog ha det i åtanke när man sätter konvektorn på vinden.

Har tänkt att jag skulle ha en vinds-sensor som drar igång cirkulationen om det blir kallare än -14 grader på vinden som en säkerhetsåtgärd.

Denna konvektor har alltså maxflöde på 570 m3/h, så det fördelas på två rum (sen är det en del tryckfall också), på lägsta fart så är det 185 m3/h. Innan jag köpte allting så räknade jag en del på vindhastighet i rör osv men minns inte nu. Jag kan inte se att denna skulle kyla 3 rum på ett bra sätt, jag har en andra konvetor som förra sommaren bara kylde ett lite större rum med mycket solinstrålning, och den fick kämpa på ganska bra för att hålla nere temperaturen. Den fick jag heller inte igång förrän framåt augusti och då gick temperaturen sällan över 23 grader ute.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #8 skrivet: 06 april 2024, 15:20:40 »
Snyggt med bilder från ditt projekt, kul att se tummenupp
Jag har tänkt mig ljuddämpare på både tilluft och frånluft om jag får plats. Har för mig att jag läst nånstans att man ska sträva efter att inte ha högre luftflöde över donen än 2m/s(rätta mig gärna någon om det är fel :)) för att undvika högt ljud.

Aggregatet(-24) som jag tittat på ger 3,14kW tillgänglig kyleffekt på lägsta hastighet(4V - 430m3/h) och 4,25kW vid högsta hastighet(8,5V - 630m3/h).

44-varianten skulle ge 4,09kW vid lägsta hastighet(3,5V - 595m3/h) och 5,91kW vid högsta hastighet(9V - 960m3/h).

Känns som det blir väldigt höga lufthastigheter i rören även om man väljer 200-kanaler.

Men man kanske ska dimensionera upp aggregatet så att man kan köra det på lågt flöde.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #9 skrivet: 08 april 2024, 16:42:58 »
Effektiv kyla kräver väldigt stora luftflöden, så att tro att det blir tyst vid störst behov är nog önsketänkande (såvida du inte kan tänka dig extremt stora kylbatterier och luftdon). Och som sagt, jag skulle räkna helt normativt att du får ut ca hälften av specad kyleffekt vid frikyla, just för att mot slutet av sommaren så är du nog uppe på 10-12 grader i vätskan (det visar iaf mina grafer). Kör du poolvärme får du dock lägre temp :)

2m/s låter som en ventilationsnorm? Jag tror inte man stirra sig blind på detta. Jag får ca 4m/s när den går på max, och nog för att det låter, men jag tycker det är rimligt om det är peak och jag får svalka istället. Skulle inte kunna sova i det dock.

Den andra konvektorn har bara 1 kanal, och då är jag uppe på närmare 8 m/s. Då tror jag också tryckfallet blir så högt så den inte klarar max-flöde. Då är det en ljudnivå som jag gärna skulle slippa, dessutom är det i den varmaste delen av övervåningen så den gick konstant på max när det var varmt förra sommaren.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #10 skrivet: 09 april 2024, 20:06:15 »
Frikyla är ineffektiv och arbetar snarare med högre temp  än 10 C än 7C som det står i nomogrammen på inkommande brine beroende på trögheten i hålet att avge värmen till berg   
av detta följer ;

a) du kommer inte att få kyleffekten som tabellen visar. Men det är inte bara dåligt för du får ner luftfuktigheten och därför kommer det att kännas svalare. 22 C räcker ofta.

b)  Det är bättre ljudmässigt att satsa på stora aggregat som kan få gå på lägre flöden en ett litet ( +med mindre kanaler) som går på absolut max .  Läs db värden för max fart på ett litet aggregat jmf med min på ett större. Gärna ifrån samma fabrikant så att mätmetoden är likvärdig så kommer du se att det större är tystare.
Sen kan man ju alltid kräma på när rummen står tomma och gå ned på min nattetid för att slipa ljudet.

c) Om du nu väljer ett litet aggregat så bygg åtminstone huvudrörstammarna  till vinden med tex 28 mm  CU i stället för 22 mm eftersom du verkar få plats. Det går att komplettera senare med ytterligare fancoils tex  golvmodeller om något rum inte fick den avsedda kylan.

d) se till att  kondensvattenavlopp  är åtkomligt vid aggregaten. Takmodeller brukar ha en liten lyftpump som kan sättas igen av damm och man får ett läckage.  nån typ av filter innan avloppet kan vara smart och/eller ett mindre vattenlås frostfritt om det ansluts till husets avlopp.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #11 skrivet: 14 april 2024, 22:39:06 »
Tack för input Jishi o Hastings tummenupp
Helgen har ägnats åt att dra rör, pust-stånk-stön, det va inte smidigt alls… lyssnade på rådet angående huvudstammen, det blev ett 32-rör, otympligt är bara förnamnet. Men nu är dom på plats :)
Har även bestämt mig o beställt aggregat, det blir att gå upp en storlek, det hade jag missat utan er input tummenupp
Passade även på att dra med ett gäng extra flexrör för eventuellt framtida bruk när jag ändå va igång.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #12 skrivet: 15 april 2024, 20:22:27 »
Tjusigt - påminner om min egen brottning i Grekisk- Romersk stil med mina rör. din blå isolering verkar mindre skadekännslig än armaflex.
Har du dragtråd i de oanvända flexrören innan du stänger schaktet  ?
 Det blir nog bra detta !
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #13 skrivet: 17 april 2024, 21:09:01 »
Hej!
Kul att följa ditt projekt! Vad har du för rör/slang?
Peter
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #14 skrivet: 18 april 2024, 06:56:45 »
Hej!
Kul att följa ditt projekt! Vad har du för rör/slang?
Peter

Kul att någon följer och uppskattar projektet tummenupp

Jag har använt mig av Uponor UNI Pipe Plus med isolering 32x3. Man fick kriga en hel del för att få den på plats, men ytterhöljet på isoleringen var förvånansvärt slitstark. För att dragningen skulle gå hyfsat smidigt så rekommenderas att man är minst 2 personer, gärna 3 :)

Läste en hel del innan jag bestämde mig för rörtyp, finns ju en del som hävdar att man absolut måste ha kopparrör för att dra upp brine i huset. Så jag funderade både på det och på att eventuellt använda växlare(därför det tagit typ 4 år innan jag kom till skott med att komma igång med projektet ;)). Pratade med en kylinstallatör och en rörmokare som båda menade att när dom installerar så är det den här lösningen dom dom kör med, det gjorde mig trygg att köra på det :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!