Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???  (läst 29435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #30 skrivet: 05 december 2005, 10:21:22 »
Vill bara göra ett inlägg här i debatten om vad man ska göra när man nått sin begränsning på utelufts temp enligt specifikationerna.

Jag kan inte granaterna att detta gäller för alla kompressor fabrikat men,
när det står "heating range -20C --- och uppåt" som menar Japanerna att de kan garantera att pumpen kan ge värme och fungera ner till minus 20.
Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.
I och med värmen så slits inte din kompressor mer än vanligt. (Givetvis kan det finnas kompressorer av betydligt sämre kvalitet men då är de inte Japan tillverkade/utveckalde – OBS!! En Japansk kompressor kan dock vara tillverkade i annat land än Japan). Om du skulle stänga av din pump pga av kylan och sen starta den efter ett par dagar vid exempelvis minus 18-19 grader, då är hela systemet kärvt, dvs oljan är väldigt stel och detta sliter MYCKET MER på kompressorn. Det kan faktiskt vara så illa att den mekaniska förslitningen blir för stor om toleransen är liten och kompressor går i sönder.
Givetvis så påverkas COP negativt vid kallare temp, men om man vill att ens pump ska leva länge då ska man inte stänga av den.

Jag har själv sett inre mekaniska förslitningar vid liknande tester då man "chockar" kompressorn med kallstarter!

MVH
KompressorExperten




Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #31 skrivet: 05 december 2005, 10:24:45 »
Hej Kompressor

Jag måste säga att jag håller med dig i vad du säger!

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #32 skrivet: 05 december 2005, 10:45:50 »
Det är ju naturligtvis oxå en fråga om garanti och ansvar.

Panasonic och Toshiba själva står sannolikt för den snäva "tillverkningsspecen". Med (eller mot) tillverkarens goda minne sätter de svenska agenterna sedan utökade värden på funktionsområde och effektivitet.

Det är framförallt det som är "marknadsanpassningen". Värmekabel mm är ju småpotatis.

Man kan fråga sig vad som händer om det blir en större mängd skador under garantitiden, därför att agenten har angivit funktion vid för låg temperatur. Risken är att agenten får stå för dessa kostnader själv, utan att få ersättning av tillverkaren.
« Senast ändrad: 05 december 2005, 16:09:44 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #33 skrivet: 05 december 2005, 13:23:32 »

Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.

Bra precis detta svar fick jag från Ventilationsutveckling vid förfrågan i feb-mars när vi hade -25-30

Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #34 skrivet: 05 december 2005, 13:30:35 »
KÖP EN TOSHIBA ELLER IVT

DE ENDA PUMPAR SOM ENLIGT TILLVERKAN KAN GÃ… NED TILL -25C

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #35 skrivet: 05 december 2005, 15:56:21 »
KÖP EN TOSHIBA ELLER IVT
DE ENDA PUMPAR SOM ENLIGT TILLVERKAN KAN GÃ… NED TILL -25C

Nää.. Inte enligt tillverkaren. Enligt generalagenten (vad jag förstår). Läs tråden!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #36 skrivet: 05 december 2005, 16:55:10 »
KÖP EN TOSHIBA ELLER IVT

DE ENDA PUMPAR SOM ENLIGT TILLVERKAN KAN GÃ… NED TILL -25C

Enl R&R så har inte IVT satt någon gräns alls.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #37 skrivet: 05 december 2005, 16:58:13 »

Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.

Bra precis detta svar fick jag från Ventilationsutveckling vid förfrågan i feb-mars när vi hade -25-30



En installatör anställd hos Bravida sa samma sak till meg.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #38 skrivet: 06 december 2005, 00:23:35 »
Vill bara göra ett inlägg här i debatten om vad man ska göra när man nått sin begränsning på utelufts temp enligt specifikationerna.

Jag kan inte granaterna att detta gäller för alla kompressor fabrikat men,
när det står "heating range -20C --- och uppåt" som menar Japanerna att de kan garantera att pumpen kan ge värme och fungera ner till minus 20.
Det som däremot inte står i manualen för konsumenten, är faktiskt att ur ett tekniskt perspektiv, så är det mycket BÄTTRE att INTE stänga av maskinen om det blir kallare än minus 20. Anledningen är väldigt enkel. Du håller din kompressor varm och detta påverkar olje smörjningen positivt.
I och med värmen så slits inte din kompressor mer än vanligt. (Givetvis kan det finnas kompressorer av betydligt sämre kvalitet men då är de inte Japan tillverkade/utveckalde – OBS!! En Japansk kompressor kan dock vara tillverkade i annat land än Japan). Om du skulle stänga av din pump pga av kylan och sen starta den efter ett par dagar vid exempelvis minus 18-19 grader, då är hela systemet kärvt, dvs oljan är väldigt stel och detta sliter MYCKET MER på kompressorn. Det kan faktiskt vara så illa att den mekaniska förslitningen blir för stor om toleransen är liten och kompressor går i sönder.
Givetvis så påverkas COP negativt vid kallare temp, men om man vill att ens pump ska leva länge då ska man inte stänga av den.

Jag har själv sett inre mekaniska förslitningar vid liknande tester då man "chockar" kompressorn med kallstarter!

MVH
KompressorExperten

Gäller detta även de värmepumpar som har kompressorvärmare, och vilka har det i sina maskiner?

Köldmediet har ju vissa intervaller inom vilka omvandlingen av värme fungerar, finns det något att säga om detta, ingen risk för undertryck på sugsidan kompressorn, eller har även luftvärmepumpar hp/lp-pressostater som sköter den biten?

En poolvärmepump som ett par bekanta köpte kunde inte operera både vid låg utetemp och låg pooltemp om man vill att den skall kunna värme vattnet till 30 grader i poolen även vid hög utetemp. Detta skylldes på att tryckuppsättningen inte tillät det.

Hamnar man inte i liknande situationmed en luftvärmepump när man tassar i de utmarker vi här talar om?

Finns inte risken att låg utetemp sänker tempen på innedelen så mycket att avfrostningen slutar fungera?

Obesrvera att jag ställer dessa frågor för att klargöra vad som gäller, inte för att såga några speciella värmepumpar.

Detta är verkligen ett ämne som skulle må bra av att benas ut ordentligt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #39 skrivet: 06 december 2005, 22:01:08 »

...........
Jag har själv sett inre mekaniska förslitningar vid liknande tester då man "chockar" kompressorn med kallstarter!

MVH
KompressorExperten


Jag vill lägga till en fråga som kanske är betydelsefull med anledning av att man testat med att "chocka" kompressorn med kallstart. De inverterpumpar jag sett strömförbrukning på (SP) har startat på lägsta effekt (kanske 5%) Är test med chockstart utfört på on-off pump som startar med 100% varvtal? Det skulle vara jämförbart med att starta bilen vid -20 grader och hålla gasen i botten. Kan man säga att starta en inverterpump med 5% varvtal vid -20 är som att starta bilen vid -20 och låta den gå på tomgång. Ingen kan förmodligen svara men man kan kanske resonera på det sättet?
« Senast ändrad: 06 december 2005, 22:17:06 av Sparare »

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #40 skrivet: 06 december 2005, 22:11:40 »
Hej Javisst kan man resonera på det sättet men kallstart av bilen sliter ju då även ! det är som man ska köpa beg bil är det bättre att köpa en gammal taxi för dom är oftast aldrig kallstartade har god insikt i den branchen så det bästa är nog att aldrig slå av den när det är kallt!

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #41 skrivet: 06 december 2005, 22:26:18 »
Nja,

Styrdatorn i E9DKE har en uppstartsprocess, som succesivt höjer frekvensen till kompressorn. Någon "chockstart" kan inte utföras. Även om den är inställd på maxtemp och maxblås.

Antar att dom flesta inverterpumpar fungerar på samma sätt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #42 skrivet: 07 december 2005, 06:47:17 »
Hej det kan jag tänka mig att den startar mjuk men det måste ju ända vara bättre att hålla i gång den hela tiden då håller den sig ju varm och man slipper kallstarta den för det sliter ju på alla maskiner att behöva kallstarta dom!

Eller???


Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #43 skrivet: 07 december 2005, 07:09:05 »
Finns det fortfarande ingen som kan svara på vilka tillverkare som har kompressorvärmare i sin värmepumpar. Sc:,h

Det gör ju faktiskt en viss skillnad.

Principiella resonemang går ju alltid att föra, men det vore liksom på sin plats med lite fakta.

Är det någon som vet om det sitter mekaniska hög och lågtrycksvakter i luftvärmepumparna, gör det inte det så är det upp till ägaren att följa tillverkarens rekomendationer gällande drifttemperaturens område. Det går inte bygga en kylmaskin/värmepump utan att det finns vissa fakta som gäller för vad tryckuppsättningen tillåter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SANYO SAP-KRV123EH vs PANASONIC E12DKE???
« Svar #44 skrivet: 07 december 2005, 10:25:29 »
Finns det fortfarande ingen som kan svara på vilka tillverkare som har kompressorvärmare i sin värmepumpar. Sc:,h

När jag frågade gen.ag. för Toshiba i feb-mars om ev. temp.gränser så sades att Toshiban hade kompressorvärmare trots detta rekommenderades att inte stänga av maskinen ivart fall inte före -30 just av den anledning som har nämns tidigare att slitaget blir större att återstarta en nerkyld utedel
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!