Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i källare  (läst 2495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Golvvärme i källare
« skrivet: 29 september 2004, 20:38:58 »
Hej!

I mitt hus kopplade förra husägaren in golvärme via 2 slingor för 2 st rum via en shunt. Nu är det sÃ¥ att han dumt nog inte isolerade golvet innan... :-[ Har kört ut lite värme pÃ¥ slingorna för att golvet inte ska kännas totalt kallt. Har insett att v-pumpen helt klart fÃ¥r jobba mycket mer än när inte golvvärmen är pÃ¥, marken underifrÃ¥n tar nog upp en hel del värme.  Funderar i stället pÃ¥ att koppla in element pÃ¥ slingan. PÃ¥ detta sätt borde man Ã¥tminstone fÃ¥ lite drägligare värme och inte belasta v-pumpen sÃ¥ mycket. Källaren är inte helkall utan hÃ¥ller ouppvärmt ca 10 grader pÃ¥ vintern (Norrbotten). Min frÃ¥ga är sÃ¥ledes, är detta att rekomendera? har inte tid att isolera golvet just nu.

Calle
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

admin

  • Gäst
admin
Re:Golvvärme i källare
« Svar #1 skrivet: 29 september 2004, 22:04:36 »
Eventuell isolering skall finnas under golvvärmeslingorna, annars går ännu mer värme nedåt.

Om jag vore som dig kanske jag skulle prova en vinter med golvvärmen som den är - försök hålla den temp du vill ha i källaren och se om det går eller om det "sänker" hela värmepumpen.

Om du t.ex. får tillskott vid -7 grader kan du prova att slå av golvvärmen och se hur långt värmepumpen klarar sig utan tillskott.

Vanliga (väldimensionerade) radiatorer är garanterat effektivare än ett oisolerat källargolv med golvvärme.
Därför kommer det naturligtvis att bli billigare på sikt att investera i ett par rejäla radiatorer till de rum det är frågan om.

För att inte få så kalla golv skulle du eventuellt kunna köra ut ett litet flöde i golvvärmeslingorna trots att du installerar radiatorer som huvudsaklig värmekälla.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Golvvärme i källare
« Svar #2 skrivet: 29 september 2004, 22:16:01 »
Hej och tack för svaret!

Körde i vintras med värme på golvslingorna och har inte direkt kollat vad det skiljer när tillskottet går in. Men det skiljer redan nu en hel del i fråga hur v-pumpen arbetar och när det blir riktig kallt lär det skilja mer. ska nog skaffa mig och köra mot ett par rejäla element i stället!

Calle
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Golvvärme i källare
« Svar #3 skrivet: 29 september 2004, 22:25:14 »
Sök oxå här på forumet, det finns en del skrivet om risken för fukt, när man inte har underliggande isolering.
Lugnast med radiatorer och ganska svalt i en "gammaldags" källare.
blir det fuktig luft är det billagare med en avfuktare än att höja temperaturen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!