Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polaris radiatorer  (läst 8939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #15 skrivet: 07 november 2004, 21:20:17 »
De va lite olika flöden i dom 3 kretsarna (2 till huset och 1 garaget) nu efter omstrypning så ökar tempen på dom 3 returslinorna mera jämt. Tidigare så kom varmt vatten fort tillbaks från garagedelen (bara 2 element)
nu ser det ut så här . ute +3gr vpdiff 20 frambör34
Vp startar vid -201gradmin
efter 5 min drift      vbfram41 retur26      -170grdmin
efter 15 min            vbfram51 retur37        -53 grdmin
efter 18 min Vpstop vbfram52 retur 39     0 grdmin

sen fortsätter gradmin att i ca 12 min öka till +41 som max innan de vänder neråt

Nu är de väl gradminuterna som styr?? ska se i morrn hur många starter ..verkar betydl. mindre
Ska skruva av termostaterna och kolla så att allt e öppet .
Polaris  ;D    
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #16 skrivet: 07 november 2004, 22:18:18 »
Pumpen i läge 3 ..inget högre ljud vad jag märker..då får den gå där.

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #17 skrivet: 08 november 2004, 18:53:58 »
Nu blev de 25 starter på 24 tim ..har vart 40.
Bertil, du ville ju att jag skulle köra fullgas och se vad som händer. Gjorde de nu i ca  1 tim VPtid..skruva alltsÃ¥ upp gradminuterna sÃ¥ att dom inte stoppa sen gick pumpen dÃ¥ 1 timme innan jag skruva ner dom igen..den stanna aldrig utan stabilisera pÃ¥ värdena:

Vb fram 55 gr  (51bör) 44 retur och där stod den o brumma....brine 2-2
vb cirkpump högsta.
Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Polaris radiatorer
« Svar #18 skrivet: 08 november 2004, 21:16:10 »
Citera
Nu blev de 25 starter på 24 tim ..har vart 40.

Ok du gör framsteg ser jag  ;D

Citera
Vb fram 55 gr  (51bör) 44 retur och där stod den o brumma....brine 2-2
vb cirkpump högsta.
Polaris

DÃ¥ fick du väl varmt o gott  ;)

Kör du kurva 7 nu, utan nån kompensering??

DÃ¥ räcker 55 grader fram vid ca - 35 grader ute,  och detta utan tillskott   :o :o bra sÃ¥ det föslÃ¥r  

Blir det kallare kan du elda hade då nån kamin?
Annars blir det Ã¥kerbrasor  ;)

Obs du måste kolla när det blir kallt så inte tillksottet startar det kan släcka värmepumpen om returen blir för varm.
Det är inte bra att stänga av tillskottet permanent, om nåt kring kompressorn pajar då går elen in automatiskt, kan va bra om mann är bortrest.
Osså tror jag det är lika som på Thermian att man tappar toppvärmen (legionellafunktion) om man stänger av tillskottet.

Snabbt jobbat grattis!!!!!!!!!!!!!1


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #19 skrivet: 08 november 2004, 21:41:32 »
Tackar för alla kommentarer ..har lärt mej mycket på kort tid.
Hoppas jag kan hjälpa nån så småningom.

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Polaris radiatorer
« Svar #20 skrivet: 08 november 2004, 21:57:43 »
Citera
Tackar för alla kommentarer ..har lärt mej mycket på kort tid.
Jag lovar härmed (garanterar) att du nu kan mera än installatören (intyg kan skickas)  ;)  ;)
 han har säkert 10 Ã¥rs vana  ;)

Hoppas inte Plumber läser det här hjäääälp  :-[ :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Polaris radiatorer
« Svar #21 skrivet: 08 november 2004, 22:10:47 »
Hade installatören haft den önskvärda kompetensen skulle Polaris inte ha behövt ta del av detta forum, tyvärr kan det även vara så att han har den kompetens som önskas men inte tar sig tid att justera in anläggningen.

Polaris

Du verkar ha ett radiatorsystem som ligger precis på gränsen till vad som är möjligt, som du beskriver det hela så kommer din kompressor att lösa ut på driftpressostaten (55 grader) så fort eltillskottet går in (om det någonsin behövs)
Både av den anledningen och för anläggningens verkningsgrads skull vore det inte helt fel om du kunde komplettera ditt system med en eller ett par radiatorer i den del av huset där ni behöver lite varmare.
I sovrum, ekonomidel, garage o.sv. behöver det ju kanske inte vara så varmt.

Vad tror du?

/Rickard

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Polaris radiatorer
« Svar #22 skrivet: 08 november 2004, 22:59:19 »
om han idag har jämn värme är det inte risk för att det blir tempraturskilnader om han kompleterar?

Vad händer om han istället sätter en liten akumelator som förstaradiator?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Polaris radiatorer
« Svar #23 skrivet: 08 november 2004, 23:35:43 »
En acktank gör varken till eller från för honom, hans problem är att radiatorsystemet inte kommer att klara av att göra av med den effekt som VP+tillskott ger utan att framledningstempen blir mer än 55 grader och VP.n slås ut. Detta gäller naturligtvis när värmebehovet är så stort att inte bara VP:n och 55 graders framledningstemp räcker till.

Om han kompletterar med en eller två radiatorer i kök vardagsrum och hall så kommer det att bli något varmare där, men inte mycket - värmespridningen i ett hus är trots allt ganska bra, hur skulle det annars över huvud taget fungera med en luft/luft-värmepump!

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #24 skrivet: 09 november 2004, 19:01:46 »
Tjena igen, 19 starter på ett dygn har ökat gradmin för start till -220.
Jo jag har hela tiden misstänkt att jag har för lite radiator-yta och vattenvolym ..men de gårju att fixa.
De verkar inte som om nån känner igen elementen mina(bild på dom först i tråden) sen ja byggde 1980 men de eju 1 slinga på vardera sidan om huset och 1 till garaget. Mitten av huset har stor öppen planlösning och de e väl där som man skulle byta ut nåt element mot större sort...men funkar det?? Elementen som kommer efter..i serie , blir de nån sprutt i dom?
Den andra tanken som jag umgås med är:
Huset (1 plan på hel sula) har flytande golv 22mm
Jag sätter fräsen i hela mittpartiet och fräser ner spÃ¥r för golvvärme ..lägger ner konvektorplÃ¥tar och rör, sen lägger jag nytt lamellgolv 12mm överalltihop. Den slingan kopplar jag sen till en ny stigare  och med strypare pÃ¥ returen pÃ¥ alla slingorna sÃ¥ borde jag ju fÃ¥ ett kanon lÃ¥gtemp sytem dÃ¥. BÃ¥de radiatorer och golv värme.
Tanten surrar om nytt golv hursomhelst.

Vad säger ni om det då?

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Polaris radiatorer
« Svar #25 skrivet: 09 november 2004, 20:32:16 »
Citera
Nu blev de 25 starter på 24 tim ..har vart 40.

Ok du gör framsteg ser jag  ;D

Citera
Vb fram 55 gr  (51bör) 44 retur och där stod den o brumma....brine 2-2
vb cirkpump högsta.
Polaris

Osså tror jag det är lika som på Thermian att man tappar toppvärmen (legionellafunktion) om man stänger av tillskottet.


På Niben så ligger Legionellaskyddet i även om man har valt "Endast VP"..
Men som Bertil säger,löser VPn på något mysko larm så kan det bli riktigt tråkigt om man inte e hemma... :(

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Polaris radiatorer
« Svar #26 skrivet: 09 november 2004, 21:16:36 »
hur reagerar systemet om man sänker cirkpumpen ett snäpp när det blir riktigt kalt & risk finns för att man kommer upp pÃ¥ 55  grader.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad MS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #27 skrivet: 09 november 2004, 21:36:05 »
Citera
De verkar inte som om nån känner igen elementen mina(bild på dom först i tråden) sen ja byggde 1980 men de eju

Jo, jag känner igen dem. Har sÃ¥dana själv. Vet dock inte nÃ¥got om dem, de kanske var vanliga i UmeÃ¥ trakten pÃ¥ 80 talet!!?  Bor själv i en 1 plans villa utanför UmeÃ¥ byggd 80!



Citera
Jag sätter fräsen i hela mittpartiet och fräser ner spår för golvvärme ..lägger ner konvektorplåtar och rör, sen lägger jag nytt lamellgolv 12mm överalltihop. Den slingan kopplar


Har själv gjort liknade du föreslår (slang+fördelningsplåtar) , det verkar fungera fint!

Pump:Nibe 1215-5kW
Källa:Berg 160m

admin

  • Gäst
admin
Re:Polaris radiatorer
« Svar #28 skrivet: 09 november 2004, 21:53:14 »
Citera
Jag sätter fräsen i hela mittpartiet och fräser ner spår för golvvärme ..lägger ner konvektorplåtar och rör, sen lägger jag nytt lamellgolv 12mm överalltihop.

Min spontana reaktion är att det kan bli problem med de rum som inte har golvvärmen...

I och för sig blir resultatet detsamma om du kompletterar med radiatorer, men dessa kan du dimensionera för att arbeta med liknande temperaturer som dina gamla radiatorer.

I golvvärmen kan du ju inte köra ut 55 gradigt vatten...

Du behöver alltså en shuntgrupp som styr ned värmen till golvvärmeslingorna i så fall.

Jag är själv i planeringstadiet vad gäller en mindre utbyggnad (ca 25 m2) och funderar på golvvärme av vissa praktiska orsaker (närheten till poolen gör att det förmodligen kommer att bli en hel del spring med blöta fötter) men jag har svårt att få ihop det hela rent teoretiskt.
Visst, det går säker att få det att fungera, men jag är rädd för att det blir en hel del justeringar efter årstiderna för att få det att fungera. Vill man köra golvvärmen sommartid så blir det många start och stopp.

Utloggad MS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #29 skrivet: 09 november 2004, 22:07:20 »
Citera
I golvvärmen kan du ju inte köra ut 55 gradigt vatten...

Du behöver alltså en shuntgrupp som styr ned värmen till golvvärmeslingorna i så fall.

Japp, givetvis behövs en shuntgrupp som tar ner tempen på golvvärme slingorna. Annars blir det svettigt om fötterna!!

Har själv ett högtemp (enrörs) system där jag har kompleterat med ca: 50kvm golvvärme. Tror att det kommer att behövas när den riktiga kylan kommer och det totala värme behovet blir stort. Annars har det varit stor riska att radiatorerna ej kunnat avge nog effekt, med höga returtemperaturer som följd, misstänker jag.




Pump:Nibe 1215-5kW
Källa:Berg 160m

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!