Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ACMA HP 3500 FOUR SEASONS Efterlysning av användare & erfarenheter  (läst 8573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amos

  • Gammalt hus ny teknik
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
*vinkar*
Hej
Nog finns det fler som har installerat eller har erfarenhet av en ACMA HP 3500 Luft/luft värmepump, förmedla gärna era erfarenheter och fakta
Valde den för att den har kombinerad värmepump och frånluft och ingen utedel och som ventilerar 150-190kbm/tim,bra om man har förhöjda radon värden inomhus,
blir intressant att se vad mätreultatet blir efter den här uppvärmings säsongen både vad det gäller radon värdet och uppvärningskostnaden, ska försöka återkomma med resultatet
Nuvarande värden radon årsmedelvärde 370 Bg/kbm och årsförbrukning el 24000 kw med direktverkande el element inklusive varmvatten och hushålls el som är c.a 7000 kw, huset är en enplans villa på 125kvm
Har sett uppgift om en sänkning av radon halten från 510 Bg/kbm till 70 Bg/kbm vid användande av ACMA, men har ej kollat upp den uppgiften
Mer info om pumpen har jag sett på www.enersave.nu

Mätresultat avrundade till närmsta heltal.
Lite uppgifter om mätning av vilken temperatur min ACMA ger vid olika ute temperaturer
Vid +10 ute lufttemp in +48C, Vid +5 ute lufttemp in +46, Vid 0 ute lufttemp in +44C,
Vid -5 ute lufttemp in +42C,Vid -10 ute lufttemp in +38C, Vid -15 ute lufttemp in +35C,
Vid -16 ute lufttemp in +34C, Vid -18 ute lufttemp in +33C, Vid -20 ute lufttemp in +32C
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 19:21:17 av Amos »
Bor i 1700 tals hus en-plan 125kvm,Östra Svealand, tot: 24000Kw varav 7000Kw i hushållsel,
uppvärmning direkt el 17000Kw
luft/luft VP installerad Nov -06
uppskattad el förbrukning för uppvärmning med VP 10000Kw

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Lite bilder från din installation hade varit käckt.

Utloggad Amos

  • Gammalt hus ny teknik
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Bifogar några bilder
en tagen inne i hallen och två bilder tagna ute på verandan, där man kan se frisklufts intaget och luftutsläppet med spjäll
Bor i 1700 tals hus en-plan 125kvm,Östra Svealand, tot: 24000Kw varav 7000Kw i hushållsel,
uppvärmning direkt el 17000Kw
luft/luft VP installerad Nov -06
uppskattad el förbrukning för uppvärmning med VP 10000Kw

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var har du öppningen för frånluften i din inbyggnad? på sida?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Mycket intressant!! :D
Jag bor själv i ett ganska stort lättbetonghus med förhöjda radonvärden (ytterväggarna är gjorda i blåbetong). Tänker iochför sig tapetsera insidan av alla ytterväggar med permafoil men eftersom jag har direktverkande el och ska installera en eller 2 luft/luft värmepumpar så blir ju detta superintressant.
Jag noterade på deras hemsida att priset inte var det roligaste.

Stämmer det att du betalade 40000:-
Jag är ocksÃ¥ nyfiken pÃ¥ de resultat du fÃ¥r fram. COP mm. Ligg inte pÃ¥ latsidan nu utan fram med excelarket  ;)

Finns det några konkurenter om man vill rensa bort lite radon?

/durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
För att kunna skaffa sig en objektiv uppfattning,skulle man behöva se ett test av SP på effekt och COP vid olika temperaturer.Acman ser lockande ut,men jag misstänker att den står sig slätt mot två st bra luft/luft för 20 laxar vardera.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vet att ACMA har stått på svarta listan förut för att de inte tog tillbaks nån pump som bullrade alldeles för mycket och sparade alldeles för lite (om jag inte minns fel) men mycket kan ju ha hänt sedan dess, det var väl ca 3 år sedan.

Jag vet att många ägare har klagat på bullret vid höga fläktvarvtal, bl.a. min granne som har en i sitt hus, även den maskinen har dock några år på nacken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Om du vill veta vad Upplands Väsby kommun tycker om pumpen, fråga miljö och hälsa där som har hand om radon. Har du markradon finns det risk att du drar in mer radon och för ut det i huset då en viss del av friskluften är återluft.

Den är inte gjord för kanalanslutning så man skär upp rör och limmar/tejpar fast dom på insug och utblås för att få viss spridning på luften. Om du vill ventilera ett hus med bra värmeekonomi finnas det en uppsjö fabrikat som är bättre och mer lämpade för detta.

Du som tänkte tapetsera med Permafoil, varför inte måla med en täckande färg plastfärg i stället, mycket billigare och förmodligen bättre då du kommer åt att måla runt eluttag etc. 90% av blåbetongen i Stockholmsområdet kommer från Öland och är lågstrålande. Det är bortkastade pengar att tapetsera en sådan vägg då radonavgången är mycket liten.

Det finns många som vill tjäna pengar på radonmarknaden och lovar mycket, muntligen. Avkräv en skriftlig garanti på sänkt radonhalt under gränsvärdet på 200 Bq/m3 och att du ska betala efter godkänd mätning på ex.vis 10 dagar.
Får du inte en garanti, välj annan leverantör.


Utloggad Amos

  • Gammalt hus ny teknik
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Var har du öppningen för frånluften i din inbyggnad? på sida?

Hej
Den finns på vänstersida på bilden där man ser både in-luft och från-luft och är mot söder.
in och ut-luften är separerad med en pleciglasskiva på verandan
« Senast ändrad: 15 december 2006, 19:02:26 av Amos »
Bor i 1700 tals hus en-plan 125kvm,Östra Svealand, tot: 24000Kw varav 7000Kw i hushållsel,
uppvärmning direkt el 17000Kw
luft/luft VP installerad Nov -06
uppskattad el förbrukning för uppvärmning med VP 10000Kw

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag menar på innedelen, du måste ju ha en öppning för avluften också, inte bara tilluften?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amos

  • Gammalt hus ny teknik
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag menar på innedelen, du måste ju ha en öppning för av-luften också, inte bara till-luften?
På höger gavel på innedelen finns det ett galler för av-luften
« Senast ändrad: 15 december 2006, 20:09:31 av Amos »
Bor i 1700 tals hus en-plan 125kvm,Östra Svealand, tot: 24000Kw varav 7000Kw i hushållsel,
uppvärmning direkt el 17000Kw
luft/luft VP installerad Nov -06
uppskattad el förbrukning för uppvärmning med VP 10000Kw

Utloggad Amos

  • Gammalt hus ny teknik
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag vet att ACMA har stått på svarta listan förut för att de inte tog tillbaks nån pump som bullrade alldeles för mycket och sparade alldeles för lite (om jag inte minns fel) men mycket kan ju ha hänt sedan dess, det var väl ca 3 år sedan.

Jag vet att många ägare har klagat på bullret vid höga fläktvarvtal, bl.a. min granne som har en i sitt hus, även den maskinen har dock några år på nacken.

Har din granne en täckmöbel till värmepumpen den sänker ljudnivån, mest på av-luften även maskin ljudet blir lägre
Bor i 1700 tals hus en-plan 125kvm,Östra Svealand, tot: 24000Kw varav 7000Kw i hushållsel,
uppvärmning direkt el 17000Kw
luft/luft VP installerad Nov -06
uppskattad el förbrukning för uppvärmning med VP 10000Kw

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är din täckmöbel hemmagjord eller "fabrikstillverkad" och anpassad för värmepumpen?

Om inte luftvägarna har obehindrat flöde så kommer verkningsgraden att bli rätt mycket lägre.

Om täckmöbeln inte hindrar luftflödet så dämpar den nog inte bullret så mycket heller, även om jag förstår att det blir lite bättre, det mesta av bullret brukar dock komma från fläktarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amos

  • Gammalt hus ny teknik
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Är din täckmöbel hemmagjord eller "fabrikstillverkad" och anpassad för värmepumpen?

Om inte luftvägarna har obehindrat flöde så kommer verkningsgraden att bli rätt mycket lägre.

Om täckmöbeln inte hindrar luftflödet så dämpar den nog inte bullret så mycket heller, även om jag förstår att det blir lite bättre, det mesta av bullret brukar dock komma från fläktarna.

Täckmöbeln är fabrikstillbehör, precis som du nämner så kommer det mesta av ljudet från fläktarna,
den  har ju även av-luftsuttag som är pÃ¥ den vänstra nedre delen av aggregatet, med täckmöbeln pÃ¥ sÃ¥ är av-luftsuttaget pÃ¥ höger gavel och har obehindrad av-luftsflöde och som jag uppfattar det sÃ¥ blir ljudet lägre med täckmöbeln
Bor i 1700 tals hus en-plan 125kvm,Östra Svealand, tot: 24000Kw varav 7000Kw i hushållsel,
uppvärmning direkt el 17000Kw
luft/luft VP installerad Nov -06
uppskattad el förbrukning för uppvärmning med VP 10000Kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!