Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bättre betala av pÃ¥ lÃ¥net  (läst 9577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Bättre betala av på lånet
« skrivet: 20 maj 2011, 16:44:27 »
http://dagbladet.se/insandare/1.3172589-battre-losa-lan-an-investera-i-vindkraft

I en debattartikel i Dagbladet uppmanas vi att köpa andelar i O2:s vindkraftverk. Där berättar förre tv-meteorologen Pär Holmgren, att han är mycket nöjd med sina fem andelar i vindkraftverk, vilka inneburit en stor besparing för honom. Hur han räknat fram detta framgår inte.
Vi räknar på en villa med 20 000 kWh i årsförbrukning och köper tio andelar för 67 000 kronor. Vi kan teckna avtal till 105 öre per kWh inklusive skatt och moms och en fast avgift om 225 kronor per år. Då blir avkastningen, när vi använder O2:s egen räknare 2 435 kronor det vill säga mycket beskedliga 3,6 procent på insatt kapital!
Därtill kommer risken, att tappa pengarna om ägarbolaget med stigande marknadsräntor och fallande elpriser, får svårt att klara sin likviditet och tvingas i konkurs. Ägarnas stora kostnader för att ta bort vindkraftverket drabbar då i stället markägaren.
Under helgen 7–8 maj tvingades Danmark att kraftigt begränsa sin elexport till Tyskland, på grund av ett överskott av vindkraftsel i Nordtyskland. Tyskland saknar ledningskapacitet, för att överföra vindkraftselen till övriga landet. Vindkraftproducenter i södra Sverige riskerar nu, när marknaden för intermittent vindkraft är mättad, att få ut lägre priser för sin el när det blåser bra.
Detta borde vara en väckarklocka för alla, som investerar i vindkraftverk. När dessa producerar som bäst sjunker priset på elen, ett hot mot vindbolagens överlevnad. Är det bra att investera i vindkraft mot denna bakgrund?
För den som har lån på sitt hus borde det vara bättre, att använda pengarna till att betala av på lånet, än att köpa lågavkastande och riskabla vindkraftsandelar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2011, 18:36:27 »
Satsar hellre mina pengar på vindkraftsandelar än att göda banken som ofta inte ger mer än 2-3% om man har minst 50000:- sparade och binder pengarna i upp till 5år.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2011, 18:38:32 »
Helt rätt, och då ska det väl även nämnas att vindkraftverk har en begränsad livsläng så efter ca 20 - 25 år är kapitalet förbrukat. Betalar man av lånet har man kapitalet i fickan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2011, 19:06:47 »
Ja då får jag väl klippa in följande citat
Citera
Vindkraftverkens livslängd
Ett vindkraftverk har en ekonomisk livslängd på 20 år. Föreningen ackumulerar kapital för att kunna investera i ett nytt vindkraftverk utan att behöva ta in nytt kapital från medlemmarna när det är dags att byta ut vindkraftverket.

Så kapitalet är inte förbrukat
utan efter 20år så bygger man ett nytt vindkraftverk
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2011, 19:52:32 »
Spar man in till ett nytt är det bara en ränteförlust man gör, mÃ¥ste man lÃ¥na blir det ju änn dyrare. Tur att man bor där man betalar under en krona/kWh. För oss kommer det väl aldrig att bli "lönsamt" med vindkraftsandelar  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2011, 20:03:09 »
Det blir lönsamt i samma sekund som man höjer skatten på kärkraftsel och fossilel, och subentionerar förnyelsebar energi istället.
Det kan ske redan inom något år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2011, 20:09:28 »
Oj då under 1kr/kwh det var ett hyfsat pris
i höstas kunde man hos ett lokalt bolag binda 3år för 99öre/kWh (just nu är priset runt105-115öre/kWh)

Jag betalar 67öre/kWh på min vindkraftsel och då är det ändå en uttagsskatt(straff skatt) inräknad i det
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2011, 21:55:38 »
Har man inte skapliga subventioner redan i dag pÃ¥ vindkraft  Sc:,h Sc:,h
Och här har nästan alla tillsvidarepris det är hos oss på lång sikt särklassigt billigast
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2011, 23:32:46 »
Det finns inga öronmärkta subventioner till vindkraft
Citera
Statliga subventioner
Från och med 2010 utgår inga statliga subventioner till vindkraften. År 2009 är det
sista året som havsbaserad vindkraft erhåller ett stöd om 12 öre/kWh.

Är det då lönsamt med ett så lågt elpris?
Ja man fortsätter ju att bygga vindkraftverk.

De enda "subventioner" som jag vet finns är från elcertifikat systemet
I denna länken kan du läsa att ca40% går till vindkraft (eller om man så vill ca 9öre)
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3045145.ece

20% till skatt och resten går till vattenkraft och bioenergi
Har du vattenkraftsel är det konstigt att du inte har lägre elpris med nästan lika stora "subventioner" som vindkraften  >:D
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2011, 10:01:50 »
Vårt låga elpris beror på att det elbolag vi har styrs av dom kommuner som äger bolaget. Bolaget ska hålla ett lågt pris till oss samt ge en bra "vinst" till ägarkommunerna. Vinsterna hamnar inte i några "privata" fickor utan kommer på ett eller annat sätt oss kommuninnevånare till godo. Bolaget har egna vattenkraftverk (sedan mycket lång tid tillbaka), kraftvärmeverk, vindkraftverk.
Och bra att subventionerna avskaffats, då skulle jag kunna tänka mig att titta lite på även vindkraft. Av princip tar jag mycket starkt avstånd från ALLT vad subventioner heter, jag anser att det är ett av våra största hinder till en sund ekonomisk utveckling. Jag tycker att man öppet ska betala vad det kostar och inte genom (mer eller mindre dolda) skattebidrag.
Kostnaden totalt blir kanske den samma men jag vill veta vad det verkligen kostar, dessutom avskyr jag att betala för sådant jag inte vill ha.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2011, 14:43:45 »
klart det är lönsamt med vindkraft....särskilt om man har pengarna...
banken är ju inte lönsamt att ha pengar...skulle vara aktier ..kan var mycket lönsamma :)
men ska man låna till andelarna ,så blir lönsamhetern inte lika stor...

sen på sommaren är det minst skillnad på vindkraftsel och annan el....såklart...
pÃ¥ vintern  när det är 10minus....sÃ¥ tjänar man ju mer pÃ¥ andelarna...när den vanliga elen kostar 2kr
dÃ¥ är det trevligt att ha andelar  och betala 67 öre.....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2011, 08:55:41 »
Citera
Satsar hellre mina pengar på vindkraftsandelar än att göda banken som ofta inte ger mer än 2-3% om man har minst 50000:- sparade och binder pengarna i upp till 5år.

Citera
banken är ju inte lönsamt att ha pengar...

Jämförelsen gällde ju inte att spara pengar på banken, utan att lösa befintliga lån. Det skiljer ju några procent ränta mellan in och utlåning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2011, 11:01:07 »
Jag räknar med att det är lönsamt

mina kostnadsminskningar på köpt energi motsvara som minst en ränta på mellan 3,75%
och kanske mer ändå beroende på vad spotpriset på Nordpool är
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2011, 22:54:18 »
är nog bäst att betala lånen först då ...nog mest lönsamt....
innan man börjar köpa grejor till huset...
det är först när man är skuldfri som man kan få ner utgifterna riktigt mycket

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2011, 00:22:40 »
Om ett nytt lån (räntq och amortering på lånet) innebär att den löpande årliga kostnaden blir lägre än om man inte tar lånet så är alltid lånet att föredra. Så det är förhållandevis enkelt att räkna på.

Däremot är en ammortering i 9 fall 10 bättre än en pensionsförsäkring.

Man skall alltid sträva efter att ammortera. Att inte ammortera blir vääääldigt dyrt i längden även om det gör väldigt liten skillnad för stunden.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!