Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?  (läst 9093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« skrivet: 03 november 2014, 20:04:20 »
Hej.

Jag har 4st paneler som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Någon som vet något om dem? Vad kan de leverera?

Jag har tänkt att köra sol mot AT som hjärta i anläggningen och även koppla pÃ¥ LVvP och ev vattenmantlad kamin. Tänkte köra förvärrat vatten till en 300L beredare dÃ¥ jag har tre tjejer i huset som älskar lÃ¥nga duschar och bad..  :'(

Tänkte mig en 500L tekniktank och en 500 eller två som slavtankar. Vet dock inte vad panelerna kommer ge mitt i sommaren, så behöver lite hjälp med dimensioneringen.

All hjälp emottages gladeligen..

Mvh
F


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2014, 09:06:35 »
Solvärme och LVVP är en dålig kombination, eftersom båda fungerar som bäst på sommaren och inte alls när det är som kallast. De konkurrerar istället för att komplettera varandra.
Solvärme och bergvärme är en bättre kombination.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2014, 12:59:39 »
Nu fanns ju redan solfångarna, så idén kan vara god ändå. Kolla på Sfinx hemsida. Där får du en L/V pump, acktank med solslinga, shunt, elpatron och diverse nödvändigt instalationsmtrl för någonstans 56.000 Kr.
http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_product=77&controller=product

Behöver du mer acktank är det lätt att koppla på.
« Senast ändrad: 04 november 2014, 13:01:35 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2014, 13:26:26 »
Tack för svaren.

Dom sagt så finns solpanelerna redan och vi vill inte borra, helt enkelt av kostnadsskäl.

Finns det någon fördel med att köra en överdimensionerad lvvp som får ladda mot AT vintertid? Jag tänker att man iochmed volymtanken kan låta pumpen gå längre cykler och minimera antalet start och stopp.

Vi kommer troligen ändå koppla på en vattenmantlad kamin för att toppa upp med när det är som kallast.

Jag vet att detta kanske inte är en optimal lösning rent energimässigt, men vi har gillestuga med kamin på andra sidan väggen från pannrum och tänkte utnyttja denna möjlighet.

Är jag helt ute och cyklar i mina tankebanor?

Med vänlig hälsning,

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2014, 14:37:05 »
Pumpen kommer med största sannolikhet att gå större delen av tiden under vintermånaderna i vilket fall. Acktank är bra att ha som lager vår och höst. Se till att du får med en Biv-shunt i instalationen, så kommer pumpen gå och bidraga med vad den kan även när det är smällkallt.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2014, 19:46:42 »
Pumpen kommer med största sannolikhet att gå större delen av tiden under vintermånaderna i vilket fall. Acktank är bra att ha som lager vår och höst. Se till att du får med en Biv-shunt i instalationen, så kommer pumpen gå och bidraga med vad den kan även när det är smällkallt.

Tack..

Så en "för stor" pump är egentligen inget hinder. Pumpen kommer ju troligen stå helt still under de varmaste 3 sommarmånaderna.

Pumpen kommer ju inte värma tanken till mer än ca 55 grader. Måste jag då köra en förvärmd slinga till en beredare för tappvattnet?

På sommaren kommer ju solen stundtals värma tanken till 85°C + och vattnet kommer då bara strömma genom beredaren?



Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #6 skrivet: 04 november 2014, 21:11:51 »
Jag har 4st paneler som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Någon som vet något om dem? Vad kan de leverera?

Finns med i SP listan från 2008
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2014, 17:37:56 »
Hevalex är ett  välrenommerat polskt företag http://www.hewalex.eu/ vet inte om dom har nÃ¥gon svensk rep igen. Din solfÃ¥ngare görs fortfarande (http://www.hewalex.eu/en/offer/flat-plate-collectors/solar-collector-ks2000-slp.html) sÃ¥ du kan komplettera med tvÃ¥ till vilket rekommenderas . DÃ¥ kan du parallellkoppla tvÃ¥ grupper. De är "mellaneffektiva" med rel hög stagnationstemperatur och kan ta emot diffust ljus.  Hevalex har ocksÃ¥ inbyggnad satser om du vill integrera i taket samt styrningar. Själv skulle jag leta efter varvtals styrning för att kunna utnyttja dem bättre morgon- em och molniga dagar. Du fÃ¥r upp temperaturen till priset av lägre produktion men det är bättre än att de inne gÃ¥r alls.
en bra kontakt är mixtum.se  för dimensionering och styrning
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2014, 21:19:22 »
Hevalex är ett  välrenommerat polskt företag http://www.hewalex.eu/ vet inte om dom har nÃ¥gon svensk rep igen. Din solfÃ¥ngare görs fortfarande (http://www.hewalex.eu/en/offer/flat-plate-collectors/solar-collector-ks2000-slp.html) sÃ¥ du kan komplettera med tvÃ¥ till vilket rekommenderas . DÃ¥ kan du parallellkoppla tvÃ¥ grupper...

Tack för all bra info Hastings. Kan man inte lika gärna parallellkoppla två par som två grupper?

Jag tänkte sätta dem i bredd på ett attefallshus som vi planerar bygga.. Från attefallshuset tänkte jag dra en 22-28mm värmekulvert in till huset. Avståndet är ca 8-10m plus stigning, så säg 12m transport i värmekulvert.

Skulle det vara effektivast att köra dessa genom en slinga i tanken eller via värmeväxlare av anpassad storlek för att kunna ta tillvara värmen bättre?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #9 skrivet: 08 november 2014, 22:34:33 »
4 fÃ¥ngare är i snÃ¥laste laget. jag har erfarenhet att driva med 6 vilket var för lite innan jag gick fr 15 mm till 22 rör och bättre styrning (varvtalstyrd)  att jag sen  kom komplettera till 12 paneler  blev lite för mycket men det har sina randiga som jag förklarat i andra trÃ¥dar. jag kommer troligen bara att driva 6 under högsommar.
BÃ¥de i fallet slinga och  växlare beror det pÃ¥ resp prestanda vilket som är bäst enklaste är väl att ha en bra slinga utan för stort tryckfall. dÃ¥ slipper du extra cirk pumpar.  Ska du ha tvÃ¥ tankar kan du  förvärma varmvattnet via en växlare ifrÃ¥n ena tanken om det duschas duktigt. Din planerade kulverts längd  är inget problem
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #10 skrivet: 08 november 2014, 23:55:49 »
Tack!

Jag har funderat lite kring hur mycket AT jag behöver för de fyra paneler jag har. I min setup har jag tänkt mig att köra en tekniktank på 500l som jag kopplar solpanelerna till via en slinga. Till tanken tänkte jag även koppla en luft/vatten-pump (14kW) samt en vattenmantlad kamin (14kW)

Min tanke är att inte behöva köra pumpen de varmaste månaderna. Så varmt vatten som panelerna producerar skjuter jag in i beredaren, som ibland kommer behöva toppa upp och ibland inte.

De allra kallaste dygnen på vintern tänkte jag hjälpa till och toppa upp med kaminen..

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #11 skrivet: 09 november 2014, 08:37:23 »
Nu ska jag vara sån där bråkig men; om du skippar vattenmantlade kaminen får du inte ihop budget att borra då och köra bergvärme istället?

Jag gick också på spåret billig LVVP, solfångare och tänkte vattenmantlad kamin. Jag har ångrat det sen vinter ett, fick jag göra om skulle jag garanterat borrat hålet. Kanske skulle ställt in en 'kina-bergvärmepump' istället för en dyrfin men jag skulle ta mig råd att ta energin ur ett hål.

Den vattenmantlade kaminen är sedan länge nedlagd, ännu fler rör, pumpar och pengar för att släpa in ved i vardagsrummet som uppvärmning känns inte som ett alternativ.

Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #12 skrivet: 09 november 2014, 10:45:38 »
Den vattenmantlade kaminen är sedan länge nedlagd, ännu fler rör, pumpar och pengar för att släpa in ved i vardagsrummet som uppvärmning känns inte som ett alternativ.

Hehe, nej sÃ¥ skulle inte jag heller vilja ha det.  ^-^
Jag har en gillestuga där väggen som kaminen står på är direkt angränsad till pannrummet, så det är maximalt 2X3m rör mellan kaminen och tanken. Vi ska ändå byta ut öppna spisen som står där idag till en kamin, då tänkte jag att vi lika gärna kan ta en vattenmantlad ved eller pelletskamin. Fördel med pelletskaminen är ju att den kan starta och stänga automatiskt eller med intervall. Fördel vedkaminen är ju att det ä lite bättre tryck i dem, samt mer autentisk känsla med lite sprak osv för komfortens skull..

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #13 skrivet: 09 november 2014, 11:14:22 »
Hur stort tappvarmvattenbehov har du?
I realiteten kan du spara ca halva årsenergibehovet för tappvarmvatten.
Dina 4 solfångare ger ca 3000 kWh per år.
Sen är det, som andra redan nämnt, ineffektivt att kombinera solvärme och värmepump som bereder tappvarmvatten.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HEWALEX solpanel + Luft/vatten pump?
« Svar #14 skrivet: 09 november 2014, 15:16:35 »
Jag har försökt göra en sammanställning över huset, se bild nedan. Den säger att det ligger runt ca 5500kWh för varmvatten per år. Och 17000kWh på uppvärmningen...

Jag har försökt göra en så exakt fördelning som möjligt mellan de olika uttagen av energi, men det kan så klart diffa lite här och var, men känslan är att det skall stämma ganska bra.

Payoff tiden kan man väl ta lite med en nypa salt då det helt beror på investeringskostnaden. Men just den kostnaden är en av anledningarna till att vi inte vill borra.. Eftersom jag skall köra mot tank så kan jag tänka mig att köpa en bättre begagnad LVvP. installationskostnader har jag turen att kunna få väldigt väldigt billigt..

« Senast ändrad: 09 november 2014, 15:20:11 av Fox32 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!