Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm 7  (läst 25647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm 7
« Svar #30 skrivet: 04 januari 2011, 12:53:01 »
En helt korrekt värmekurva skall vara lite böjd eftersom radiatorerna blir mer effektiva vid högre temperatur, strålningen från dem ökar snabbt när temperaturen ökar. Det innebär att har man ställt in en värmekurva som ger rätt innetemperatur när det är runt noll ute blir det för varmt inne när det blir -10 eller lägre. Man får då knäcka värmekurvan på så sätt att man sänker den ett antal grader vid låga temperaturer.

Har man rätt innetemperatur när det är noll ute kan det vara lämpligt att prova med att sänka 1 grad vid -5 , 2 vid -10, 3 vid -15 och så vidare. Kombinerat med innegivare blir det för det mesta bara några tiondels grader avvikelse från önskad innetemperatur. Innegivare fungerar också hyfsat bra även utan knäckt värmekurva men bättre med.

Kolla duschen med en hink som rymmer känd volym och klocka. Det hjälpte att byta för den som skrev om sina varmvattenproblem här på forumet för en tid sedan och upptäckte att han hade en dusch som drog 20 liter per minut. Varmvattenberedaren är väl luftad? Det brukar vara där luften hamnar till slut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #31 skrivet: 04 januari 2011, 22:26:54 »
Jag ska testa lite att knäcka kurvan får vi se om det ger något resultat... ska testa även och se hur mycket duschen spolar ut per minut så återkommer jag får vi se vad det ger för resultat. Tack för hjälpen jag är mycket tacksam.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!