Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max effekt elpatron Optima 1700  (läst 1642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Max effekt elpatron Optima 1700
« skrivet: 10 januari 2017, 07:46:31 »
Jag har, som kanske någon minns, en IVT Optima 1700 som värmer ett 200 år gammalt, väldigt dåligt isolerat hus. När det nu blir lite kallt så är det lite svårt att hålla temperaturen uppe trots att systemet är väljusterat. Problemet är att hålla uppe framledningen, när det närmar sig -10 så räcker såklart inte pumpen till utan elpatronen går in och stöttar. Det har varit många och pillat på denna anläggning sen installation, och jag undrar lite hur mycket man kan låta elpatronen stötta utan att riskera att man eldar säkringar hela tiden.
Om jag minns rätt så är pump/patron avsäkrade med 16A och huset med 20A. Elpatronen har jag för mig är på 13,5kW och i nuläget så har jag ställt den till att stötta med max 4,5kW, 33,3% rapporterar husdata.
Jag har inte hittat några exakta uppgifter på hur mycket effekt resten av anläggningen drar, men jag antar att den kunskapen finns här. :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Max effekt elpatron Optima 1700
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2017, 07:52:17 »
Jag skulle tro att VP'n drar runt 5-6kW, dvs ca 8A per fas. Det går väl att ställa in så att elpatronen får dra mer ström när inte kompressorn går? Annars blir det kallt när den stannar pga att det är för kallt ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max effekt elpatron Optima 1700
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2017, 09:08:04 »
Jojo, stannar pumpen går patronen max, det har redan hänt när det blev ett larm :/
Men då kanske jag skulle kunna dra upp patronen lite till när den bara stöttar, 40% iaf. Som det är nu så går pumpen, med eltillskott mer eller mindre 24h/dygn när temperaturen understiger -5. Börvärdet uppnås aldrig trots att det är rätt lågt ställt, typ 48 grader (ja, huset behöver mycket effekt...).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Max effekt elpatron Optima 1700
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2017, 09:24:03 »
Har du ingen effektvakt? Det är ett tillbehör som verkligen är värt pengarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max effekt elpatron Optima 1700
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2017, 19:19:33 »
Funkar det även med undercentraler? Huset har 2 undercentraler varav den ena är i ett uthus där också värmepumpen är belägen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Max effekt elpatron Optima 1700
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2017, 19:23:13 »
Strömkännarna ska sitta så att dom mäter strömmen genom huvudsäkringarna. Det behövs en fyrledad elkabel från dom till själva effektvakten och en datakabel därifrån till pannan. Vad har du för panna och styrsystem?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max effekt elpatron Optima 1700
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2017, 10:19:04 »
Ja, då kan vi räkna det som omöjligt.
Det är en IVT Optima 1700 med REGO800, och det är gott och väl 30 meter mellan undercentralen vid värmepumpen till huvudcentralen inne i huset. Hela anläggningen står nämligen i ett uthus med rören i en liten kulvert in i huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!