Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konsekvens av högt deltaT pÃ¥ varma sidan  (läst 6430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2019, 09:53:55 »
När pumpen gör varmvatten arbetar den mot högre temperatur än när den värmer huset. Pumpens effekt och COP minskar när kondensortemperaturen ökar. Det gör att värmeuttaget från berget minskar vilket leder till minskat deltaT och högre köldbärartemperatur.

Tack för svaret Roland!
När du ser min logg vad anser du?, ser allt ut att stämma?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #16 skrivet: 08 februari 2019, 09:57:08 »
Begriper mig inte på Nibes loggar, vet inte vad som är vad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #17 skrivet: 08 februari 2019, 11:34:09 »
Begriper mig inte på Nibes loggar, vet inte vad som är vad.

pk, vet du om dert är någon annan här på forumet som är duktig på att utvärdera Nibeloggar?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2019, 06:40:42 »

Det ser ut som den värmt vv en djävla massa gånger 18 ggr på ett dygn har den toppat vv
delta t på din värmebärare är ju bara 2-3 grader, vid värmekörning sänk hastigheten på vb pump

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2019, 09:28:29 »
Det stora antalet varmvattenkörningar kan bero på att växelventilen inte slår om ordentligt utan läcker varmvatten från beredaren ut i radiatorkretsen när huset värms.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2019, 09:55:10 »
Det stora antalet varmvattenkörningar kan bero på att växelventilen inte slår om ordentligt utan läcker varmvatten från beredaren ut i radiatorkretsen när huset värms.

Fick ett tips i en annan tråd om att nibes tidigare pumpar hade en funktion där pumpen efter avslutad körning för värme gick över och körde varmvatten i två minuter. Kan det va ett resultat av detta?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #21 skrivet: 12 februari 2019, 09:01:46 »
Ytterligare en fråga!

Nu har jag sänkt hastigheten för CP till 30%, vilket är samma hastighet som det förinställda värdet som gäller när kompressorn är avstängd men CP ändå cirkulerar till radiatorerna.
Nu ligger jag på deltaT över pumpen på ca 6 grader.

1. Ska jag fortsätta och sänka hastigheten i förhoppningen att nå ett deltaT på 10 grader?

2. Jag har fortfarande inte lyckats förstå hur jag vet om jag hittat för min anläggning optimalt deltaT. Förstår att spannet är 5-10grader och att 7 grader är någonstans i mitten....men vad är optimalt?

3. Kan det stämma att inomhustemperaturen i huset blir kallare desto lägre hastighet på CP?

4. Om det stämmer att inomhus temp blir svalare pga. lägre CP-hastighet, är det dÃ¥ bättre (ur ett  effektivitetsperspektiv) höja CP-hastigheten igen eller justera/parallellförskjuta "kurvan"?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #22 skrivet: 12 februari 2019, 10:13:03 »
Det stämmer att det blir svalare inne när hastigheten på cirkulationspumpen sänks. Det är framledningstemperaturen som ger underlaget till beräkning av gradminuterna. Sänks hastigheten på vattnet blir returen svalare för samma framledningstemperatur och då avger radiatorerna mindre värme. På min pump sitter temperaturgivaren som styr pumpen på returen. Då blir det varmare inne när hastigheten sänks.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #23 skrivet: 12 februari 2019, 20:38:37 »
Det stämmer att det blir svalare inne när hastigheten på cirkulationspumpen sänks. Det är framledningstemperaturen som ger underlaget till beräkning av gradminuterna. Sänks hastigheten på vattnet blir returen svalare för samma framledningstemperatur och då avger radiatorerna mindre värme. På min pump sitter temperaturgivaren som styr pumpen på returen. Då blir det varmare inne när hastigheten sänks.

Ok, men vad är bäst för mig att göra nu, höja hastighet på CP igen eller höja kurvan?

Roland, har du lust att förklara hur jag ska tänka runt optimalt deltaT? jag vill gärna förstå hur jag ska tänka, ska jag försöka att få så högt deltaT som möjligt?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #24 skrivet: 12 februari 2019, 21:25:49 »
Det är bäst att höja kurvan. En ökning av farten på cirkulationspumpen medför ju bara att värmepumpen får arbeta med ett mindre optimalt deltaT.

Vad som är optimalt är svårt att säga. När jag mätte kom jag fram till att 9 graders skillnad gav bäst resultat, högre deltaT testade jag inte. Blir deltaT alltför högt sjunker effektiviteten men jag vet inte när det sker, kunde inte sänka hastigheten på cirkulationspumpen så mycket.

Det är sÃ¥ smÃ¥ skillnader i COP att det är svÃ¥rt att mäta vilket deltT som är bäst. Ställ in cirkulationspumpen sÃ¥ deltaT blir 7-10 grader och lägg energin pÃ¥ att trimma in flödena till radiatorerna i stället. Där kan det finnas betydligt större vinster att hämta.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #25 skrivet: 12 februari 2019, 21:46:33 »
Det är bäst att höja kurvan. En ökning av farten på cirkulationspumpen medför ju bara att värmepumpen får arbeta med ett mindre optimalt deltaT.

Vad som är optimalt är svårt att säga. När jag mätte kom jag fram till att 9 graders skillnad gav bäst resultat, högre deltaT testade jag inte. Blir deltaT alltför högt sjunker effektiviteten men jag vet inte när det sker, kunde inte sänka hastigheten på cirkulationspumpen så mycket.

Det är så små skillnader i COP att det är svårt att mäta vilket deltT som är bäst. Ställ in cirkulationspumpen så deltaT blir 7-10 grader och lägg energin på att trimma in flödena till radiatorerna i stället. Där kan det finnas betydligt större vinster att hämta.

Ok, och om jag förstått det hela rätt så måste jag vänta in DUT för att trimma in deltaT till 7-10 grader?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #26 skrivet: 13 februari 2019, 10:05:43 »
Det är klokt som Roland skriver lägg energin på att trimma in systemet. Det är där vinsten uppstår. Ett enhetligt returremperatur från alla radiatorer när innomhusklimatet är bra är det man ska eftersträva.

CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2019, 12:29:32 »
Ok, och om jag förstått det hela rätt så måste jag vänta in DUT för att trimma in deltaT till 7-10 grader?
Deet gÃ¥r bra  att göra när som helst, deltaT över pumpen är ganska konstant oberoende av utetemperaturen. Vid DUT kommer säkert elpatronen att gÃ¥ in och stöka till det sÃ¥ det är ingen bra idé. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #28 skrivet: 13 februari 2019, 13:35:12 »
Det är klokt som Roland skriver lägg energin på att trimma in systemet. Det är där vinsten uppstår. Ett enhetligt returremperatur från alla radiatorer när innomhusklimatet är bra är det man ska eftersträva.

Tackar!, då blir det nästa steg i min process.
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konsekvens av högt deltaT på varma sidan
« Svar #29 skrivet: 13 februari 2019, 13:35:35 »
Deet gÃ¥r bra  att göra när som helst, deltaT över pumpen är ganska konstant oberoende av utetemperaturen. Vid DUT kommer säkert elpatronen att gÃ¥ in och stöka till det sÃ¥ det är ingen bra idé.

Tack Roland!
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!