Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skall man koppla in i befintligt system  (läst 1897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David80

  • Gäst
David80
Hur skall man koppla in i befintligt system
« skrivet: 25 maj 2018, 17:54:21 »
Hej,

Vi skall byta eller komplettera värmessystemet hemma och nu söker jag lite råd för att bestämma vad vi skall ha och hur det bör kopplas in. Jag har hittills varit i kontakt med två leverantörer som förespråkar olika lösningar men tänker att input från detta forum vore värdefullt också. Så kom gärna med förslag och tankar kring hur vi skall göra.

Jag bifogar en bild på den ackumulatortank vi har idag och hur allt är kopplat. Många pilar blev det ;)
https://drive.google.com/file/d/1wcYSUF87G7gbqW3AbjSVsjE6k1W6hQLM/view?usp=sharing

Tanken är på 1000 liter.
Vi har en ved/pellets-panna som är ansluten till tanken (en Baxi Bonus 30).
På taket av huset har vi solfångare.

Huset är beläget i Göteborg, har tegelfasad och är 139 kvm + 48 kvm biyta (dubbelgarage i huset).
Byggåret är 1961 så det är inte överdrivet isolerat (endast ca 15 cm på vinden).
Energideklarationen säger klass F och 113 kWh per kvm och år.

Styrningen för solfångarna gör så att övre delen av tanken värms först och därefter den nedre delen.
Jag vill förstås fortsatt utnyttja solfångarna som under maj-augusti/september står för hela energitillskottet.

Kan tillägga att det regulatoriska systemet enligt uppgift från tidigare husägare endast styrs av utegivare vilket innebär att det på kyliga men soliga dagar blir onödigt varmt inne.

Efter sommaren önskar vi ansluta en värmepump som primär uppvärmning av hus och varmvatten (antar jag) för att slippa elda och manuellt sköta uppvärmning av hus och varmvatten.

Frågan är nu vilken typ av värmepump som rekommenderas (luft/vatten, berg, kapacitet) samt hur den bör kopplas in.

Mvh,
David

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur skall man koppla in i befintligt system
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2018, 20:33:49 »
Bergvärme av två orsaker:

Investeringen ökar fastighetens värde mer än lv.......eftersom du bor i en "dyr" del av landet.

Lv är bäst på sommaren, men då har du redan solvärmen.....så då kan bergvp vila.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

David80

  • Gäst
David80
SV: Hur skall man koppla in i befintligt system
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2018, 21:13:49 »
Okej! Och hur skall den (tycker du) kopplas in i befintligt system?

Bör man koppla in olika beroende på om man väljer LV eller berg?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur skall man koppla in i befintligt system
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2018, 21:22:49 »
ingen aning
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur skall man koppla in i befintligt system
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2018, 23:28:54 »
Eftersom du har en tekniktank med solpaneler och vedpanna anslutna så tror jag mest på fast kondensering och på grund av att energibehovet (trots usel isolering) är lågt så skulle jag rekommendera luft/vatten värmepump.
Vilket märke låter jag vara osagt, det är en djungel...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

David80

  • Gäst
David80
SV: Hur skall man koppla in i befintligt system
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2018, 08:04:06 »
Så pga lågt energibehov är det bättre att gå på LVP än BVP?

Jag har fått en rekommendation att gå på LVP pga att den skulle vara mer effektiv än BVP stora delar av året då utetemperaturen är högre än vad den är i marken. Men Just under dessa stora delar av året har jag ju solfångarna tänker jag så jämförelsen borde väl justeras till september - april. Någon kommentar på det?

Jag har även fått rekommendation på flytande kondensering av leverantör pga att jag har solfångare. Exakt varför är för mig oklart.

Kan tillägga att pannan troligtvis kommer bli kvar men vi har ingen ambition att använda den annat än vid nödsituation eller möjligen om det blir riktigt kallt. Har nämligen ingen prisvärd tillgång till ved och själva arbetet med att elda är för somliga av oss här hemma inte så attraktivt ;)

Sen klurar jag också på uur skall man koppla in en VP i detta system om man skall ha fast repsektive flytande? Kopplar man in på samma sätt/ställe i tanken?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur skall man koppla in i befintligt system
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2018, 13:11:56 »
Energibehovet är som störst när det är som kallast ute så man kan inte påstå att bara för att det är varmt ute på sommarhalvåret är luftvärmepump effektivare, när det är varmt ute är värmebehovet mycket litet.
Men min rekommendation beror på att du bor i Göteborg där det är relativt få dagar då det är riktigt kallt ute, skulle tro att luftvärme/bergvärme är jämnt skägg vad gäller SCOP (verkningsgrad över året) i GTB.
Sen kommer man inte ifrån att oftast håller en bergvärmepump längre, men LVP är biligare i inköp.

Fast kondensation på grund av att du redan har en tekniktank med sol och ved/pellets inkopplat.
Det är relativt simpelt och billigt att koppla in en LVP mot denna med fast kondensering, väldigt lite måste göras om.
Ska du ha flytande så visst funkar det, med det måste till en hel del extra rördragning + byta ut hela styrningen.
« Senast ändrad: 27 maj 2018, 13:13:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

David80

  • Gäst
David80
SV: Hur skall man koppla in i befintligt system
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2018, 19:54:54 »
Vad skulle fördelen vara med flytande kondensering? Lägre kostnader i slutändan för att inte hela tanken måste upp i temperatur för varmvattnet? Jag skall såklart ställa dessa frågor till leverantören som föreslog detta så snart jag fått svar från flera håll men alltid bra att höra andras åsikter här tänker jag.

En leverantör föreslog fast kondensering (tror jag) och inkoppling mitt i tanken. Han menade på att han skulle ta bort den mittersta av de tre elpatronerna jag har och ansluta LV-pumpen där samt låta den övre elpatronen värma övre delen av tanken för varmvattnet. Känns det bra eller dåligt ur kostnadssynpunkt och de ingrepp man gör på tanken?

Är det egentligen någon skillnad på inkoppling beroende på typ av värmepump? Spontant skulle jag själv säga nej men har någon en annan åsikt så hojta gärna till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!