Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 reglering, lite mer Ã¥t det avancerade hÃ¥llet.  (läst 34782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #105 skrivet: 20 mars 2018, 19:31:53 »
Kul o höra att vi är fler som får maskinerna att gå bättre. Den avgörande skillnaden verkar ligga i att inte köra med P=1 (47101), det gör den absolut största skillnaden enligt fleras erfarenheter. Sedan är det fortfarande lite oklart vad GMz förändringen gör egentligen (47099). Kan du ladda upp en bild där man kan se hur din pump jobbar upp ett GM-underskott? Då kan vi jämföra hur din 125 inställning skiljer från min nuvarande 127. Helst vill man se efter VV-laddning, då dyker GM ner för att sedan börja stiga upp mot målvärdet. Skulle vilja se hur den jobbar mer i detalj hos dig med 125 som värde. Då återkommer även jag med en aktuell jämförelse.
GMz bestämmer hur fort gradminuterregulatorn ska justera avvikelser i gm. Ju lägre värde desto snabbare kommer den att hämta hem gm-underskott efter tex en dusch.
127 är det högsta värdet och den långsammaste inställningen för GMz. Jag har för mig att det snabbaste värdet är 95.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Här kommer en logg. Ändrade GM start från 120-180 idag.
OK. Svårt att se hur stort överslag den genererar efter att framledningen nått börvärdet. Det är det jag skulle vilja se mer i detalj, hur länge håller den framledningen över börvärde, för att jobba in GM-underskottet snabbare. Se mitt inlägg från 14 mars 2018, 20:25:53. Där observerar jag att den snabbt varvar ner när framledningen korsar börvärdet och efter det lägger den sig 0,5-1 grad över för att jobba hem GM-underskottet. Som Uffe skriver, GMz 127 ska göra att den gör det sakta. Då borde vi se att den med GMz 125 håller sig lite mer över börvärdet en längre tid, för att hämta in det snabbare.

Vore toppen om du kunde ta skärmbild genom webbsidans graf för då kan du zooma in lite bättre så att vi kan se mer precist hur framledningen ligger i förhållande till börvärde, och hur länge.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #107 skrivet: 20 mars 2018, 21:03:47 »
OK. Svårt att se hur stort överslag den genererar efter att framledningen nått börvärdet. Det är det jag skulle vilja se mer i detalj, hur länge håller den framledningen över börvärde, för att jobba in GM-underskottet snabbare. Se mitt inlägg från 14 mars 2018, 20:25:53. Där observerar jag att den snabbt varvar ner när framledningen korsar börvärdet och efter det lägger den sig 0,5-1 grad över för att jobba hem GM-underskottet. Som Uffe skriver, GMz 127 ska göra att den gör det sakta. Då borde vi se att den med GMz 125 håller sig lite mer över börvärdet en längre tid, för att hämta in det snabbare.

Vore toppen om du kunde ta skärmbild genom webbsidans graf för då kan du zooma in lite bättre så att vi kan se mer precist hur framledningen ligger i förhållande till börvärde, och hur länge.
provar igen.....börjar även logga ikväll.... Lägger upp loggen senare i veckan.
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 19:09:12 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
provar igen.....
Nu har du den större modellen så det kanske inte är helt jämförbart alltid med 3-12:an men jag tycker ändå att det inte ser ut att vara någon jättetydlig skillnad mellan GMz 127 som jag kör och denna med GMz 125.

Jag kollar specifikt pÃ¥ hur den gör vid kl. 18:30 ungefär i din bild, och jämför med hur min gör när den skall hämta upp GM-underskott. I bÃ¥da fallen ser man att frekvensen börjar regleras nerÃ¥t när framledningen nÃ¥r över börvärdet. DÃ¥ vi satt högt P sÃ¥ gÃ¥r regleringen fort nerÃ¥t. Den ligger en halvtimme över börvärde och sedan gÃ¥r den o lägger sig nära, lite över, börvärde. Hur snabbt GM-underskottet hämtas in är ju beroende av hur lÃ¥ngt över börvärde som den hÃ¥ller framledningen mha kompressorns frekvensreglering. Det ser ut att vara relativt smÃ¥ skillnader mellan GMz 125 och 127, men som Uffen skrivit tidigare, för att verkligen se skillnad kanske man borde pröva med mycket lägre värden pÃ¥ GMz. Fast tycker man att det funkar bra sÃ¥ ser jag ingen anledning att ändra. Och med högre P-värde har vi fÃ¥tt det att funka bra, det är väl toppen!  tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter varmvatten produktionen så får man en pik av 60 gradigt vatten ut på radiatorerna. Det går inte att få pumpen att dra ner på effekten innan den börjar växla över från varmvatten till värme produktion för att undvika onödiga stopp eftersom pumpen räknar hem gradutminutera som det är original från Nibe...jag tänker på filen STORE om det finns någon rad där som går att ändra.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #110 skrivet: 15 april 2018, 13:28:08 »
Hej
NÃ¥gon som provat nya programvaran "1255_v8539R3"
om det påverkar nåt på inställningar för nedan ?
47099 Compressor frequency regulator
47100 Diff
47101 Compressor frequency regulator P
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #111 skrivet: 15 april 2018, 19:11:09 »
Hej
NÃ¥gon som provat nya programvaran "1255_v8539R3"
om det påverkar nåt på inställningar för nedan ?
47099 Compressor frequency regulator
47100 Diff
47101 Compressor frequency regulator P
Hej nya uppdateringen  ändrar inte nÃ¥gon av parametrarna du frÃ¥gar om....
« Senast ändrad: 15 april 2018, 19:13:53 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #112 skrivet: 16 april 2018, 09:24:16 »
Tack för svar  tummenupp
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #113 skrivet: 01 maj 2018, 16:38:10 »
Hej Efter senaste uppdateringen från Nibe kan jag inte längre ändra storeset...köpt två nya usbminnen men samma resultat..pumpen startar om och deufault inställningar gäller.Har jag extremt otur med mina usb minnen eller är det nått i uppdateringen som gjort detta?
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Efter senaste uppdateringen från Nibe kan jag inte längre ändra storeset...köpt två nya usbminnen men samma resultat..pumpen startar om och deufault inställningar gäller.Har jag extremt otur med mina usb minnen eller är det nått i uppdateringen som gjort detta?
Hej! Jag har kört in senaste uppdateringen och har kunnat ändra som tidigare. Det du beskriver har jag varit med om en gång också. Varje gång jag försökte läsa in egna inställningar avbröt den mitt under inläsningen och startade om. Löste det då genom att först formatera USB stickan i datorn med FAT32, sedan vara noga med att mata ut i windows innan man drar ut stickan. Sedan till maskinen, spara inställningar. Sedan till datorn, öppna store.set, ändra och spara samt igen mata ut stickan korrekt. Då har det funkat. Hoppas det löser sig för dig!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #115 skrivet: 03 maj 2018, 21:33:54 »
Gjort exakt som du beskriver..... Provat flera ggr med samma nedslÃ¥ende resultat  dontknow. Detta har hänt mig förut men provat med 3 olika usb minnen.Och resultatet är tyvärr det samma.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gjort exakt som du beskriver..... Provat flera ggr med samma nedslÃ¥ende resultat  dontknow. Detta har hänt mig förut men provat med 3 olika usb minnen.Och resultatet är tyvärr det samma.
Förbryllande! Har du testat att spara ner befintliga inställningar och sedan återläsa dessa igen UTAN att ändra någon parameter, tar den det utan omstart?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #117 skrivet: 03 maj 2018, 21:54:28 »
Förbryllande! Har du testat att spara ner befintliga inställningar och sedan återläsa dessa igen UTAN att ändra någon parameter, tar den det utan omstart?
Hej har inte provat det ska testa i helgen...
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #118 skrivet: 04 maj 2018, 19:40:07 »
HallÃ¥ provat nu med tre olika usbminnen alla formaterade gÃ¥r ej  dontknow...
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Vilket minne använde du när du uppdaterade?

Har du provat att starta upp den med förra versionen? Håll in OK knappen när du slår på strömmen och håll den inne tills det lyser grönt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!