Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med min Autoterm Terramax!!  (läst 4370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smultron2005

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Har fått följande felmeddelanden; Elkasett (automatsäkring har löst ut), Pressostat hög.
Jag har kollat säkringarna, de är som de ska. Jag har luftat radiatorerna, rensat partikelfiltret på den varma sidan, fyllt på vatten. Det verkar som värmebärarpumpen står still, för den ska väl rotera eller? Har försökt att öka hastigheten men det händer ingenting.

Problemet började när vi skulle ställa om värmen för den hade varit av pga sommarurkopplingen. Men då det blivit väldigt fuktigt i källaren ville vi starta värmen igen.

Nån som har tips på vad man kan göra??
Tacksam för hjälp snarast!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver hjälp med min Autoterm Terramax!!
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2011, 11:05:00 »
Det är ganska vanligt att cirkpumpen kärvar fast efter att ha stått still ett tag. Om du tar bort den stora blanka skruven så kommer du åt själva axeln. Där borde det finnas ett spår så att du kan hjälpa igång pumpen med en skruvmejsel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Behöver hjälp med min Autoterm Terramax!!
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2011, 12:19:43 »
Kan komma lite vatten också när man öppnar där, så bli inte förskräckt. :)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad smultron2005

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp med min Autoterm Terramax!!
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2011, 13:47:11 »
Tack för svaren! Ska testa detta! Thumbsup

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver hjälp med min Autoterm Terramax!!
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2011, 09:02:07 »
Det borde sitta minst två cirkulationspumpar - En som cirkulerar vattnet genom radiatorerna/golvvärmen och en som cirkulerar brine till borrhålet/markslingan.
Eftersom ni har varmvatten så borde brinepupen och kompressorn fungera.

Det låter som växelventilsproblem. Kolla att rören ut till radiatorerna/golvvärmen blir varm när VP'n värmer huset. Annars har nog växelventilen fastnat i läget mot varmvattenberedaren. Det som händer då när VP'n skall värma huset är att varmvattenberedaren värms i stället. Eftersom inte framledningstempen ökar så kopplas även elpatronen in efter ett tag och varmvattenberedaren värms ännu mer. Då löser pressostaten och överhettningsskyddet för elpatronen ut.

Att kompressorn funkar kan man kolla med hjälp av temperaturen ut när den har gått en liten stund. Om man inte kan läsa av hetgas och värmebärartemperaturerna i reglersystemet så kan man känna/mäta på röret som går ut från kompressorn. När den gör varmvatten så borde det bli upp emot ca 80-100 grader varmt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!