Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elschema och / eller servicemanual för EXH12HX  (läst 8456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hagbardsylwan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Elschema och / eller servicemanual för EXH12HX
« skrivet: 23 september 2008, 22:30:10 »
Med anledning at min tidigare tråd undrar jag om någon har eller vet var man kan få tag på elschema och /eller servicedokumentation för Electrolux luftvärmepump EXH12HX.
Jag har fått veta att det är sannolikt att styrkorten har gått sönder i både inner- och ytterdel. Electrolux har reservdelarna men inte någon dokumentation förutom användarmanualen i beställningssortimentet.
Det har sagts mig att det inte finns några säkringar i systemet, att allting är paj och bara att byta. Men i innerdelen hittade jag en defekt säkring. Ett ptc-motstånd (eller liknande) var bränt så det är i alla fall nytt kort som gäller där.
I stycklistan för ytterdelen återfinns hela 5 säkringar av olika valörer, ett kraftkort och ett styrkort. Jag har svårt att köpa att kompressorn har brunnit eftersom den måste styras av något för att kunna gå åt båda hållen för att både kunna värma och kyla. Jag har ännu inte öppnat ytterdelen.
Jag tror att om man byter styrkort i innerdelen och säkringar samt eventuellt effekt och /eller styrkort i ytterdelen så ska allt kunna fungera igen.
Det var en halv vetenskap att få fram styrkortet i innerdelen utan servicemanual så det vore bra att ha litet mer kött på benen för att undvika att klata till det ännu mer än vad jag redan gjort (se tidigare inlägg nedan).

Så här mycket kostar reservdelarna:

Innerdel:
407 14 29-11/4                      Styrelektronik  1’525,-
Ytterdel:
407 14 29-12/2                      Styrelektronik  3’592,-
407 14 29-13/0                      Kraftkort          1’140,-
407 13 95-13/3                      Reaktor             727,-
407 14 29-14/8                      Diodbrygga        140,-

Finns det någon som kan sälja dessa billigare?


Hej!

Är det någon som vet besked? Jag har fått en ny värmepump installerad och av misstag anslutit den till 400V (jäklit klantigt!!!)
Hos installatören är man osäker med tror att jag behöver köpa en helt ny anläggning, både inne- och utedel.
Det känns orimligt därför att:
1) Det finns väl säkringar i moderna apparater
2) Någontig borde rimligen gå sönder först och inte precis alltihop samtidigt
3) Det är ju skandal om det inte finns några som helst reparationsmöjligheter på en värmepump från den största vitvarutillverkaren i världen

Är det någon som kan något om detta så skulle jag bli glad.
Sylwan@home.se
Tack på förhand!
Alexander

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Elschema och / eller servicemanual för EXH12HX
« Svar #1 skrivet: 09 november 2008, 15:48:34 »
Problemet är att den modellbeteckning som du angett bara ger träffar i lilla Sverige.

Jag har för mig att elektrolux är sharp så titta efter servicemanual till motsvarande modell på den.

Generellt så är det så att om du har en sladd från innedelen som skall strömanslutas? så har du nog bara pajat kretskortet som sladden går in på i innedelen.

Om spänningsmatningen gÃ¥r till utedelen sÃ¥ har du nog pajat bÃ¥de inne och ute. 
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Elschema och / eller servicemanual för EXH12HX
« Svar #2 skrivet: 11 december 2008, 09:43:57 »
Electrolux Service bytte hela min innerdel när sidledsvingen slutade att gå åt vänster ... Alltså ingen nytt styrkort där inte. Sedan skickades min innerdel till Electrolux teknikavdelning för inspektion då felet aldrig inträffat tidigare.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!