Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi luft/vatten-värmepump till befintlig panna - inte sÃ¥ effektivt?  (läst 3368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag är inte så hemma på det här med värmesystem osv, eftersom jag blev husägare förra året. Blev dock övertygad om att docka en Luft/vatten-värmepump till min befintliga panna, eftersom det inte var ett alternativ att använda olja längre och att direktverkade el blir ruggigt dyrt. Tycker ändå att vi fått ganska stor förbrukning i januari och februari, visserligen har det varit mycket kallare än vanligt här i Skåne. I januari uppgick förbrukningen till 2 400 kwh och i februari till 2 200 kwh. Ungefär förbrukning på 80 kwh/dygn alltså.

Huset
Ovanvåning: 92 kvm. (treglasfönster, något dålig isolering på vind)
Källare: 92 kvm

Pannan
Tillverkningsår: 1994
Modell: Diom värmepanna, CA1
SA typ: 8985
Vattenvolym panna: 175 liter
Beredarevolym: 105 liter

Luft/vatten-värmepump
Tillverkare: Mitshubish Electric
Tillverkningsår: 2009
Modell: Glömt vad den heter, får återkomma med det.
Flow temp controller: PAC-IF012IB-E

På ovanvåningen försöker jag ha ungefär 20-21 grader. I källaren ett par grader svalare. Har även installerat en täljstenskamin för att stödja lite när det blir kallt.

Innan installationen av värmepumpen hade vi en beräknad årsförbrukning på ungefär 21 000 kwh. Efter installationen visar den beräknade årsförbrukningen ungefär 17 500 kwh på den senaste fakturan. Systemet installerades i april 2009.

Frågan är; är detta rimligt?
« Senast ändrad: 04 mars 2010, 20:58:08 av WHUFC »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!