Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftburen golvvärme Enessen  (läst 2798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad davidrenger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Luftburen golvvärme Enessen
« skrivet: 05 augusti 2009, 02:55:09 »
Hej!
Jag har ett hus från 1996 där man installerat ett luftburen golvvärme där luft värms upp av elpatroner och där man blåser runt luften i de ihåliga bjälklagen i ett slutet system. Systemet levererades av ett företag som hette Enessen men jag lyckas inte finna företaget. Mitt frågeställning är hur jag konverterar detta system till ett mer energieffektivt med en värmepump eller liknande. Finns det vattenbatterin som jag kan koppla på istället för den elpatron som finns där idag? Finns det någon med erfarenhet av detta eller som känner till var Enessen blivit av. Jag anlitar gärna en entreprenör som kan finna en bra lösning för en helkonvertering av systemet till bergvärme eller dyl.
Tacksam för alla typer av svar.

mvh
David

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Luftburen golvvärme Enessen
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2009, 17:05:24 »
Kan inte säga så mycket om det där, men nog finns det vattenbatterier iaf, det är inget ovanligt.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 650
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!