Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: STØY : Noen som har erfaring med hvilke merker/modeller som har minst støy?  (läst 3165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjbu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei !

Har en Hitachi varmepumpe jeg kjøpte for 4 år siden. Synst innedelen bråker mer enn andre jeg har hørt hos andre folk. Har planer om å flytte denne ned i kjelleren og kjøpe ny.

Noen som har erfaring med hvilke merker/modeller jeg bør se pÃ¥ (og hvilke jeg IKKE mÃ¥ vurdere)?  Sc:,h

-kjbu

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare

  FUJITSU NOCRIA!! b00k b00k
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Nja Nocrian är en väldigt bra pump, men kör man den på fläkt 3 och 4 dvs dom två högsta fläkthastigheterna så låter det allt en del.
Inte så konstigt med tanke på den höga effekten på fyran blåser det nästan storm och med tanke på hur mycket luft den flyttar då så är den tyst ändå.

Jag har jämfört med min kompis som har en sharp och på ett annat ställe där det fanns en ivt(sharpklon) som var alldeles på tok för liten för lokalen(den stackars ivt satt i matsalen typ stor skolmatsal och gick därför på max utan att klara av jobbet alls,ett skolexempel på feldimensionering) Kompisens sharp är tystare när den går på låg hastighet,men när hans fläkt går på max så motsvarar det kanske läge 1 på min Nocria 18 och då är Nocrian tystare jämförelsevis. Jag har ändå min Nocria 18 placerad rakt ovanför sängen i sovrummet och jag har vant mig vid ljudet från den. Fläkten går för det mesta på läge 3 av fyra för att få runt luften i kåken, det är bara undantagsvis jag kört med supertyst i vilket läge den låter extremt lite.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tja du,
små pumpar flyttar litet luft och låter alltså mindre än stora pumpar som måste flytta mycket luft. Mellan kvalitetpumpar i samma "viktklass" är skillnaderna små.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei !

Har en Hitachi varmepumpe jeg kjøpte for 4 år siden. Synst innedelen bråker mer enn andre jeg har hørt hos andre folk. Har planer om å flytte denne ned i kjelleren og kjøpe ny.

Noen som har erfaring med hvilke merker/modeller jeg bør se pÃ¥ (og hvilke jeg IKKE mÃ¥ vurdere)?  Sc:,h

-kjbu


 STÖY är det O-väsen hög ljudd pÃ¥ norska ??
 Ã¤r det inne eller ute delen du menar ?
 Ã¤r det ute delen du menar finns bar (ett) svar
enligt mig Scroll kompressor
 Ã¥ resten för innedelen är redan för klarart
 & jag instämmer
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Hei !

Har en Hitachi varmepumpe jeg kjøpte for 4 år siden. Synst innedelen bråker mer enn andre jeg har hørt hos andre folk. Har planer om å flytte denne ned i kjelleren og kjøpe ny.

Noen som har erfaring med hvilke merker/modeller jeg bør se pÃ¥ (og hvilke jeg IKKE mÃ¥ vurdere)?  Sc:,h

-kjbu


 STÖY är det O-väsen hög ljudd pÃ¥ norska ??
 Ã¤r det inne eller ute delen du menar ?
 Ã¤r det ute delen du menar finns bar (ett) svar
enligt mig Scroll kompressor
 Ã¥ resten för innedelen är redan för klarart
 & jag instämmer
 kjell  *vinkar*


Tycker precis tvärtom...... skall du ha en tyst ytterdel så köp för allt i världen INTE en pump med scrollkompressor utan en tyst ytterdel är enligt mig iaf en rotationskompressor.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei !

Har en Hitachi varmepumpe jeg kjøpte for 4 år siden. Synst innedelen bråker mer enn andre jeg har hørt hos andre folk. Har planer om å flytte denne ned i kjelleren og kjøpe ny.

Noen som har erfaring med hvilke merker/modeller jeg bør se pÃ¥ (og hvilke jeg IKKE mÃ¥ vurdere)?  Sc:,h

-kjbu


 STÖY är det O-väsen hög ljudd pÃ¥ norska ??
 Ã¤r det inne eller ute delen du menar ?
 Ã¤r det ute delen du menar finns bar (ett) svar
enligt mig Scroll kompressor
 Ã¥ resten för innedelen är redan för klarart
 & jag instämmer
 kjell  *vinkar*


Tycker precis tvärtom...... skall du ha en tyst ytterdel så köp för allt i världen INTE en pump med scrollkompressor utan en tyst ytterdel är enligt mig iaf en rotationskompressor.

//Krister


 MÃ¥ste vara nÃ¥got allvarligt fel pÃ¥ din HE ?
 har du lyssnat pÃ¥ nÃ¥gra andra scroll-pumpar ?
 Jag har inte lyssnat pÃ¥ Nocrian nÃ¥gon längre tid
 men grannen har en asy 9 blev inte sÃ¥ impad av den
 mvh kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Gissar att "innedel" på norska betyder innedel på svenska?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Hei !

Har en Hitachi varmepumpe jeg kjøpte for 4 år siden. Synst innedelen bråker mer enn andre jeg har hørt hos andre folk. Har planer om å flytte denne ned i kjelleren og kjøpe ny.

Noen som har erfaring med hvilke merker/modeller jeg bør se pÃ¥ (og hvilke jeg IKKE mÃ¥ vurdere)?  Sc:,h

-kjbu


 STÖY är det O-väsen hög ljudd pÃ¥ norska ??
 Ã¤r det inne eller ute delen du menar ?
 Ã¤r det ute delen du menar finns bar (ett) svar
enligt mig Scroll kompressor
 Ã¥ resten för innedelen är redan för klarart
 & jag instämmer
 kjell  *vinkar*


Tycker precis tvärtom...... skall du ha en tyst ytterdel så köp för allt i världen INTE en pump med scrollkompressor utan en tyst ytterdel är enligt mig iaf en rotationskompressor.

//Krister


 MÃ¥ste vara nÃ¥got allvarligt fel pÃ¥ din HE ?
 har du lyssnat pÃ¥ nÃ¥gra andra scroll-pumpar ?
 Jag har inte lyssnat pÃ¥ Nocrian nÃ¥gon längre tid
 men grannen har en asy 9 blev inte sÃ¥ impad av den
 mvh kjell *vinkar*

Tja enligt montören så är min HE-12 ok...... har lyssnat på e-12:or oxå och är föga imponerad..... har aldrig hört någon asy 9 men har än idag inte lyssnat på någon pump som går lika tyst och vibrationsfritt som Nocrian..... men det finns säkert fler som går tyst och fint oxå.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Som Northkingen säger så går utedelen till Nocria ovanligt tyst för storleken, trots att min sitter utanför sovrumsväggen så hör jag den bara lite svagt under avfrostningen när innedelen står helt stilla. Den har dessutom en trevlig ljudkaraktär då den inte "ylar"som jag hört en del andra utedelar göra.

Som sades ovan så låter stora och kraftiga innedelar mer än små på full effekt fast du kan ju köra en stor Nocria på lägre tystgående hastighet och pumpen värmer antagligen ändå mer än vad en liten pump som "ylar på för fullt" gör och i det läget är den stora pumpen tystare då den kan gå på dellast istället för på max som den lilla tvingas göra för samma värmemängd. Det är klart kör du en 9,7kw nocria på max så hörs den lite men det är sällan den behöver köras på max då den räcker till ändå. När det gäller luftflöde så undrade jag om kompisens sharp var felaktig först när jag kände hur svagt den blåste jämfört med Nocrians vind som faktiskt kan blåsa iväg saker om man inte ser upp!

Sedan är ju detta med ljudkomfort väldigt individuellt sÃ¥ att det som den ena tycker gÃ¥r tyst och fint tycker den andre lÃ¥ter som det värsta tröskverk eller stenkross. Egentligen är det bara att Ã¥ka runt och försöka bilda sig en egen uppfattning som gäller. 


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

En tyst maskin ?

- Mitsubishi Electrics golvmodeller.

- Daikins golvmodeller.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
Man märker framförallt vad tyst Scrollen är när det bir riktigt kallt och de får arbeta hårt. Vid varm väderlek så märker man mest att det är en annan ljudbild än andra pumpar, något ljusare. Sen är det nog vibrationerna som ger stor skillnad, helst om man har den monterad på vägg.

Så gå runt i kvarteret och lyssna på Scroll, gubbar. Helst när det är kallt, och fråga gärna grannen om han vill bjuda in er för att lyssna på insidan också. Lägg gärna handen mot väggen där utedelen sitter monterad, blir ni vit om knogarna och det känns som "kolsyra" i händerna så sitter där inte en Scroll.

Utloggad mangart

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hei !

Har en Hitachi varmepumpe jeg kjøpte for 4 år siden. Synst innedelen bråker mer enn andre jeg har hørt hos andre folk. Har planer om å flytte denne ned i kjelleren og kjøpe ny.

Noen som har erfaring med hvilke merker/modeller jeg bør se pÃ¥ (og hvilke jeg IKKE mÃ¥ vurdere)?  Sc:,h

-kjbu

Hei, har selv veldig gode erfaringer lydmessig med Sanyo 123, denne innedelen går utrolig stille, utedelen er jo en annen sak. >:( Har fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra kunder angående lydnivået på innedelen. Forutsetningen er at du får en gunstig plassering av utedelen, med dette mener jeg montering på mur, gjerne noen meter rør imellom utedel og innedel, ingen soverom/oppholdsrom rett innenfor utedel. Nå er jo dette en modell som er på vei ut, de nye modellene (96 og 126) går nok ikke like stille, uvisst av hvilken grunn. Jeg har selv en Sanyo 124, denne bråker utrolig mye mere enn 123, mere enn man skullle tro når man sammenligner luftmengdene på disse pumpene. Sharp/IVT er vel av de fabrikatene som bråker mest, på tross av moderate luftmengder. Det er nok også et faktum at større pumper har et høyere max lydtrykk enn mindre pumper, men om dette gir et større totalt lydnivå hos deg er jo ikke sikkert. Jeg håper at redusering av lydnivået blir det neste store satsingsområdet for varmepumper, det er generelt for mye lyd fra de fleste pumpene.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!