Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 126999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #30 skrivet: 03 november 2015, 15:38:32 »
Måste ge IVT en eloge för komplett leverans av tillbehör och en väldigt utförlig manual.
Jag kan inte hitta någon varning i installatörsmanualen för att ställa den på ett visst ställe, kanske för att det "diskvalificerar" en del kunder.
Tittar man på sprängskissen så verkar ju i princip allt som skall servas/bytas ut "normalt" sitta i bakre vänstra hörnet och vara mer eller mindre oåtkomligt framifrån...
Känns inte som en optimal konstruktion sett ut servicepersoners synvinkel.
Du kan inte vrida den ett kvarts varv så att den står med vänster sida "utåt"?

Jag menar ett "vänster hörn" blir ju ett "höger hörn" lite beroende på hur man ser på saken...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #31 skrivet: 03 november 2015, 20:26:36 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johan71

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: https://t.me/pump_upp
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • datebest.net - visit website and win smartphone!
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #32 skrivet: 04 november 2015, 13:34:53 »
Pratade med firman som ska installera o dom sa att det är bra att montera den som man vill, o sen om det blir problem så kan man som sagt va i värsta fall montera bort hela pumpen.
Det går att göra en hel del ändå men det kan va väldigt bökigt o göra vissa reparationer, dock inte omöjligt sa han.
Inte optimalt men det är bara att gilla läget  :-\.
Nu är det bara o invänta montage samt borrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #33 skrivet: 04 november 2015, 16:26:41 »
Är det verkligen omöjligt att vrida den ett kvarts varv?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #34 skrivet: 11 november 2015, 19:22:58 »
Inga fler erfarenheter/reflektioner runt Geo 312C? Jag är i valet och kvalet. Alt. Nibe 1255-6 men den faller på 1fas kompressor.

Hälge

  • Gäst
Hälge
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #35 skrivet: 17 november 2015, 08:42:42 »
Hej!

Nibe 1255 3-12 kW är väl i antågande om det är intressant. Finns på tyska sidor på nätet. Säger inte att den är bra, men den fyller i varje fall upp gapet mellan den lilla och stora 1255:an.
http://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/177625/Nibe-Sole-3-12kW

EDIT:Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 14 januari 2016, 21:04:59 av Lmf »

TeifLeif

  • Gäst
TeifLeif
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #36 skrivet: 21 november 2015, 08:20:28 »
Tjena har haft min pump lite över en månad nu med alla finneser man kunde välja extra samt styrning inne och app. Är jävligt missnöjd så fort kylan kommer så häktar den livet ur sig och idag är det ändå bara -8c, har förvisso ett gamalt hus med dåliga fönster vilket gör sitt men ändå! Dom lovade guld o gröna skogar! Framlednings temp ligger på 52grader och innertemp inställd på 21 och mätaren där styrning sitter visar 17! och köket en bit bort ligger på 18! Så tur man har 2 kaminer så man kan flåsa på lite! Känns lite som 140K efter rot i sjön!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #37 skrivet: 21 november 2015, 08:38:32 »
Du kanske har valt för låg kurva vp styr i första hand efter kurvlutningen men om inte 52 graders framledning räcker till vid -8 så kommer det bli problem vid -20 men det är i stort sett lika med alla vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #38 skrivet: 21 november 2015, 08:46:09 »
Tjena har haft min pump lite över en månad nu med alla finneser man kunde välja extra samt styrning inne och app. Är jävligt missnöjd så fort kylan kommer så häktar den livet ur sig och idag är det ändå bara -8c, har förvisso ett gamalt hus med dåliga fönster vilket gör sitt men ändå! Dom lovade guld o gröna skogar! Framlednings temp ligger på 52grader och innertemp inställd på 21 och mätaren där styrning sitter visar 17! och köket en bit bort ligger på 18! Så tur man har 2 kaminer så man kan flåsa på lite! Känns lite som 140K efter rot i sjön!

Värmepumpen är det nog inget fel på.
Det är de höga värmeförlusterna tillsammans med för klena radiatorer som är problemet.

Vilken är din tidigare förbrukning?

TeidLeif

  • Gäst
TeidLeif
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #39 skrivet: 21 november 2015, 09:54:39 »
Vet inte vad jag valt riktigt eller om jag har valt något tror den står på de som när den instalerades!
Var vedeldning innan och dom låg på ca 25-30m3 ved om året!
Får ta dit någon som förstår sig på helt enkelt! Va fruktansvärt dålig info när den väl blev instalerad!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #40 skrivet: 21 november 2015, 11:36:25 »
Är alla radiatorer varma i hela underkanten?
Har du fullt öppna termostater på radiatorerna?
Har de monterat någon radiator i pannrummet?
Var står vredet på den externa cirkulationspumpen? Mot vänster eller höger samt procentsats mellan noll och fullt blås.
I vilken landsdel finns villan?

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #41 skrivet: 21 november 2015, 11:53:10 »
Jag har nyligen fått den installerad. Vissa brister i installationens genomförande men värmepumpen verkar toppen. Bland annat fick även jag en värmekurva som inte var anpassad till huset. Håll inne meny-knappen för att komma till servicemenyn där kurvjustering kan göras. Dock kan man nog inte lägga in brytpunkter. Justera där så får du bättre innetemp. Det är svårt för en installatörer att göra exakt då man bör finlira med den. Jag ändrade även byggnadstyp till lätt - tror att det blev bättre i mitt fall även om pumpen då kanske får lite fler på/av. Jag satte även cirkpump till lågt flöde, men styrs den ändå av pumpen?

Om jag kollar pumpens siffror för upptagen och avgiven energi så har jag hittills cop strax över 4. Får se efter vintern hur utfallet blir på riktigt.

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #42 skrivet: 23 november 2015, 10:34:40 »
Mitt problem är det motsatta, jag får för varmt inne, vid -10 har jag en framlednings temp på 40-42 °C och 22 °C inomhus trots att jag har rumstemp på pumpen inställd på 18 °C.
Skillnaden på utgående och inkommande temp på värmebärare är ca 4 °C vid -10 °C ute. Jag värmer upp 210kvm bostadsyta + ett garage på 40 kvm.
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #43 skrivet: 23 november 2015, 11:03:59 »
Det är värmekurvan som avgör hur varmt vatten vp skickar ut sänk kurvan så får du svalare inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #44 skrivet: 23 november 2015, 12:50:20 »
Jag tycker att det är lite lustigt att värmekurvan ligger under servicemenyn, som inte är meningen att man som användare/konsument ska peta i. Det enda man som användare/konsument ska ändra är innetemperaturen, vilket (rimligen) endast parallell-förskjuter kurvan. Men ska installatören kunna få till en korrekt värmekurva måste denne göra minst två återbesök vid olika utetemperatur så det funkar ju knappast i praktiken.

Tycker i och för sig att det kan vara rimligt att inte lägga kurvjustering på användare/konsument, men då borde man ändå lösa inställningsfrågan. Bäst och billigast borde vara att skicka med en innegivare och ha en självlärande kurva - men det förutsätter då att termostaterna inte skruvas ned. Ett bra alternativ är kanske att göra inställningen av kurva så pass enkel att användarna/konsumenterna ändå kan göra det på egen hand och det har väl IVT lyckats ganska bra med i Geo312C även om man gömt inställningen i servicemenyn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!