0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det försämrar förmodligen verkningsgraden, nåt vi inte bryr oss om när det gäller bilkyla, men som är "superviktigt" i egnahemsapplikationer.Lite konstigt att vi fokuserar så på enonomi när det gäller hemmet, men inte vad gäller bilen (om det jag tror stämmer)
Varför inte varvtalsreglera istället för ex deplacementsändringar? Sådana möjligheter finns ju inte lika enkelt på en remdriven i fordon. Spontant känns det som att det enda man tjänar in är färre start & stopp!
I bilar gjorde man förr så att vid hög trottelvinkel slogs kompressorn ifrån för att ev inte stjäla från den önskade höga effekten som vanligtvis utvinns på höga varv. I bilar som har kompressorer med variabelt deplacement är en vanlig reglering ex mellan 5% och max och på köpet fås en mjukare start, men start och stopp finns fortfarande kvar.Många här verkar vara COP:ister  så intresset är nog lågt för en sådan lösning, framförallt när kompressorer i bilar inte tilltalar en vad gäller livslängden. Intressant blir det först när radiatorvolymen är alltför klent tilltagen mot VP-effekten. Dessutom "finns ju redan" en varvtalsstyrd kompressor!
man har fortfarande ingen ac vid full trottel