Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag anmälde jag mej!  (läst 3628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Idag anmälde jag mej!
« skrivet: 06 augusti 2010, 18:45:32 »
Hallå
Efter att ha gått på tillfälligt certifikat (t.o.m juni-juli nästa år)så beställde jag en plats på Termiaskolan idag.
Ska dit v 41 och börja med "Nycertifieringskursen".
Har dock några frågor till er som är mera expert än jag.
Jag är inte ett dugg nervös inför dom praktiska övningarna ej heller det praktiska provet,men....
någon här som vet vad man bör "plugga"lite på angående det teoretiska provet?
Vad bör man känna till inom kyl-teori?
Då man gått brevid i många år och utfört installationer,som "f.d boss" godkännt så har jag inte så mycket lärdom om det teoretiska.
Hjälp mottages
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2010, 19:14:17 »
Jag gick den kursen i Arvika också. Jag hade inte heller några direkta förkunskaper, men jag läste MYCKET i Roalds bok(bibeln). Jag är besviken på provet, det borde varit mycket svårare än det faktiskt var.

Men nu mÃ¥ste jag hugga lite ocksÃ¥ ;) 
Du fyllde alltså utan tillstånd på din blogg :o

 

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2010, 19:25:13 »
Jag gick den kursen i Arvika också. Jag hade inte heller några direkta förkunskaper, men jag läste MYCKET i Roalds bok(bibeln). Jag är besviken på provet, det borde varit mycket svårare än det faktiskt var.

Men nu mÃ¥ste jag hugga lite ocksÃ¥ ;)  
Du fyllde alltså utan tillstånd på din blogg :o

  

Hallå du
klart jag fyllde på bloggen utan tillstånd Thumbsup
ska googla lite på bibeln du skrev om,man vill ju bara vara så förberedd som möjligt....
« Senast ändrad: 06 augusti 2010, 19:27:10 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2010, 22:57:21 »
ja, boken Praktisk kylteknik av rolald nydal är suverän!

och jag håller med att provet verkligen inte var svårt alls, frågorna var ju nästan "genomskinliga" det fanns flera svarsalternativ och även om man nu inte skulle ha vetat svaret på frågan så var det så uppenbart vilket som var rätt så det var som ett skämt :D
mycket fokus på miljö och säkerhet var det också, på det praktiska provet blev man kuggad direkt om man kopplade manometerstället utan glasögon och handskar, så slarva inte med det!

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2010, 01:18:50 »
Okey,tack för svar,,ska tänka på det Thumbsup
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2010, 00:26:47 »
jag har haft kollegor som har gått kursen, och innan de nya provet kom så skickade dom blev man kuggad
direkt om man inte använde handskar och mask / skyddsglasögon, men dom som var på de nya var dom INTE
alls så hårda på som på de gamla
Innehavande av kat. 1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2010, 07:47:58 »
Att kurserna och testerna inte är så hårda kan ju bero på att inte branschen, eller ens de som håller kurserna anser att det är så viktigt med kompetensen, det är licensen som är viktig, och att branschen har lyckats lobba till sig orimligt höga krav för att hålla nere konkurrensen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2010, 08:00:40 »
Att kurserna och testerna inte är så hårda kan ju bero på att inte branschen, eller ens de som håller kurserna anser att det är så viktigt med kompetensen, det är licensen som är viktig, och att branschen har lyckats lobba till sig orimligt höga krav för att hålla nere konkurrensen?




Rikard nu har du varit på Norrlandsdrickan för tidigt....hur får du ihop: Det är lätt att certifiera sig!....men det är orimligt höga krav? studs

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2010, 08:09:20 »
Kraven är till för att hindra mig och andra som skulle kunna tänka sig att ta en licens/ackreditering, om inte kraven vore så hårda (för att få ackreditera sig).

Så vitt jag förstått kan man inte som "wannabe" gå en eller flera kurser för att skaffa sig licens/ackreditering och starta eget, man måste ha jobbat i flera år i ett ackrediterat företag, med fyllnadsmängder på mer än 20 kg i de anläggningar som de monterar och servar för att ens komma ifråga.

Kraven för att ens få gå kurserna är rätt höga, och ett resultat av lobbyverksamhet som har som mål att förhindra konkurrensen, men när/om man får den erfarenhet som krävs så är kraven på själva utbildningen lågt satt, så att företagen lätt skall kunna licensiera sina anställda.

Kanske har kraven ändrat sedan jag kollade upp det hela, men så var det i alla fall för några år sedan.
De licenser som krävs för att anställda skall få arbeta i ett ackrediterat företag är säkert inte så svåra, företagen vill ju att alla skall klara dem, och som sagt, de flesta reglerna när det gäller ackreditering och licensiering finns troligen för att skydda de befintliga företagen från konkurrens, lite som inom sotningsväsendet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Idag anmälde jag mej!
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2010, 11:22:54 »
Då det är ett hanverk med specialkompetens det är frågan om tycker jag inte reglerna är för hårda .
ska man bli elektriker finns likvärdiga krav pÃ¥ utb och yrkeserfarenhet /skolor . dom behövs för att det ska bli bra när konsumenten ringer efter en kyl kille som N-G t,e,x vid ett eventuellt kyltekniskt problem . Jag önskar det vore samma krav inom vvs  ;)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!