Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm lÃ¥g brinetemp in CTC ecoheat 8,5  (läst 821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad matrix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Larm låg brinetemp in CTC ecoheat 8,5
« skrivet: 12 april 2024, 09:33:21 »
Hej

Jag har en ca 15 år gammal ctc ecoheat 8,5 som har börjat larma om låg brinetemp in, kollade driftinfo strax efter jag återställde larmet och den var då på 3/0. Har haft 4 stopp under mars april och har för mig om att det händer ibland på våren men inte så här många gånger...

Är det någon som skulle kunna förklara vad låg brinetemp betyder och vad det skulle kunna bero på? är någon ide att börja felsöka en så pass gammal pump eller om det är dags att leta efter en ny?

Tack på förhand
Oskar 

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm låg brinetemp in CTC ecoheat 8,5
« Svar #1 skrivet: 12 april 2024, 10:13:58 »
Behöver inte vara för låg temp på KB, det kan vara ett fel på en givare och är inget ovanligt att det går fukt i dom. Den sitter i en häftigt fuktig miljö, där det är en massa kondens. Leta reda på den och lått den torka, går bra med hårtorken på sparlåga lite lätt, sen ska sladden till den vara nedåt för att inte fukt ska rinna in.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Larm låg brinetemp in CTC ecoheat 8,5
« Svar #2 skrivet: 12 april 2024, 10:58:11 »
Tror inte på givarfel. Fuktskadade givare visar för hög temperatur och det ska inte ge något larm. Dessutom är 3/0 normala köldbärartemperaturer så här års. Min gissning är problem med expansionsventilen eller att köldbärarpumpen inte orkar igång ibland pga skräp i pumpen (det har hänt med min pump). Prova att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift (om den möjligheten finns på CTC-pumpar). Fortsätter problemet kan det inte vara startproblem för köldbärarpumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!