Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig reparation CE50?  (läst 1087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zikkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥lig reparation CE50?
« skrivet: 25 december 2021, 17:15:50 »
Hej,

Hade för ett år sedan problem med min CE50 som larmade för övertryck hetgas och beställde en felsökning från ett företag. Teknikern var här och konstaderade att expansionsventilen var trasig och de bytte både den och torkfiltret. Problemet verkade dock kvarstå och man konstaterade vid kommande besök att den nyinstallerade expansionsventilen inte fungerade. Blev ett byte till av denna i mars och värmepumpen verkade sedan fungera som den skulle. Nu när kylan slog till började pannan larma för köldmediebrist och ett annat företag fick felsöka denna gång och konstaterar att expansionsventilen inte fungerar igen och att det faktiskt inte finns mycket köldmedia kvar. De hade även synpunkter på lödningarna av torkfilter samt expansionsventil som skulle kunna vara orsaken till läckage. Jag har efteråt tagit bort frontplåten och undersökt lite själv (se bild). Kan också tycka att lödningarna ser väldigt klumpiga ut och under torkfiltret verkar det lossnat en större bit så det är hål in till rören. När jag känner på röret nedanför filtret är det olja där precis nedanför lödningen och vidare hela vägen ner och även en liten pöl på plåten under. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite råd:

Ska en expansionsventil verkligen hålla i bara 8 månader?
Är det normalt att det finns någon form av olja strax under torkfiltret?

MVH
Anders

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig reparation CE50?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2021, 17:41:28 »
Klåpare till folk, var du med när dom lödde, för att inte rören ska oxidera invändgt vid lödning ska dom fyllas med gas. Sen verkar det att dom värmt för hårt så rören smält och blivit tunnare: då pallar dom inte för trycket utan läcker ut gas och olja. Ventilen kan ha sagt upp sig då ev inte rören fyllts ned gas och oxiderat, åkt med genom kompressorn och satt sig i ventilen, inga stora glipor i den inte. Ett skitjobb verkar det som.. Hat du otur så är hela systemet fullt med oxidflagor och godnatt med nästa ventil med

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig reparation CE50?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2021, 17:59:42 »
Håller med 25focus. Skandal! Och var det Comfortzone som rekommenderade dom skulle jag ta kontakt med dom. Jag menar "reparatören" kan ju faktiskt ha förstört en pump som hade varit fullt möjlig att reparera om man gjort rätt. Frågan är som sagt om det går att "rensa" systemet nu innan nytt filter och påfyllning sker

Kanske @DonPablo har några tips, han är ju ute och reparerar och har sett mycket
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: DÃ¥lig reparation CE50?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2021, 18:21:53 »
Vad är det för lod man brukar använda vid sådana här reparationer? Är det fosforkopparlod?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: DÃ¥lig reparation CE50?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2021, 23:15:56 »
Ett perspektiv som är värt att nämna är att det är svårt att löda uppochner. Man får liksom blåsa in lodet i glipan så det finns lod hela vägen in samtidigt som man inte får överhetta något. Det kryper inte alls som tenn gör efter värmen. Påminner om att mura eller blåsa på stearin på något vis.
Trångt är det också, speciellt på baksidan, där ska man inte heller överhetta när man inte ser något. Lågan är hur varm som helst, och lång.
Tycker inte det är det värsta jag sett. Kablarna borde täckts istället för bränts dock.

Är du säker på att det är hål i lödningen där du pekar och inte bara slagg som lossnat eller slagg som är kvar? Känns det oljgt? Ser bara ut som förvärmning gjorts på röret. Det borde vara lod längs med innanför kragen, (där torkfiltret börjar). Den lilla radien mellan röret och kragen ska inte vara avgörande för tätningen även om den ofta är det.

Om det är lött med kvävgas kan man inte se på utsidan, det ser man när man tar isär. Är det inte lött med kvävgas kan det kontaminera t ex expansionsventilen.

Laga den där grundligt. Du kan ha ett läckage som ingen annan identifierat.

Har min gissning om lod, men Don Pablo får säga sin.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad zikkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig reparation CE50?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2021, 20:20:31 »
Hej och stort tack för alla kommentarer. Gällande firman så fick jag först förslag från Comfortzone, ringde dessa men ingen av dem reparerade Comfortzone längre (känns ju som de inte riktigt har stenkoll på sitt ÅF/Reparatörsnätverk). Jag var inte med när de lödde tyvärr men man har använt (när jag kollar specifikationen på fakturan): svetsgas (acetylen+syre), silverlod med flussmedel, kvävgas för provtryckning. Angående hålet så ja, det är ju hål rakt in så man ser in till torkfiltrets krage, sedan behöver det ju inte betyda att det inte är tätt sedan mellan röret och denna del men tycker det är märkligt att en större del lossnat där och att det sedan är oljigt härifrån och ner till lägsta punkt (där det sedan ligger droppar på plåten). Tänker att om detta var något som man gjorde för 10 månader sedan borde det ju vara torrt i princip eller varifrån skulle detta kunna komma? Kommer skicka bilderna till företaget imorgon som vid första kontakten anser att garantin på expansionsventilen tydligen inte gäller längre (6 månader tycker dom är rimligt). Jag kan ju bara konstatera att pannan var tät innan de började vilket de själv också konstaterade vid felsökningen. Sedan efter två försök att reparera är den i princip tom på köldmedia vilket jag kan tycka lutar åt att man orsakat av en slarvig reparation i mina ögon. Är ju inte direkt sugen att lägga ytterligare 12-13000 på att laga samma sak en tredje gång.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: DÃ¥lig reparation CE50?
« Svar #6 skrivet: 26 december 2021, 23:52:08 »
Nu såg jag bättre, det är kopparfärg som syns från insidan av röret genom hålet. Ja då är det absolut slarv rakt igenom. Stå på dig, få den lagad till 0 kr.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad aki300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig reparation CE50?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2023, 22:48:39 »
Hur gick det med din CE50? Blev det rätt till slut? Har gissningsvis samma problem. Alltså med expansionsventilen, dock original.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!