Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Heatacc  (läst 16109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Heatacc
« skrivet: 26 februari 2012, 11:17:03 »
För ett par veckor sedan var jag på studiebesök hos acktanktillverkaren HEATACC, i Töre, som ligger ca 10 mil från mitt kontor.
HEATCC tillverkar och saluför en acktank som de påstår är avsevärt bättre och effektivare än allt annat som idag finns på marknaden, de mest uppenbara fördelarna är:

Möjligt att docka ett mer eller mindre vilken värmekälla som helst till tanken, med största effektivitet.
Effektivt utnyttjande av utrymme, eftersom tanken är fyrkantig, och att även hörnvolymerna används.
Smart utnyttjande av naturlagarna för att på effektivaste sätt växla värme från olika typer av värmeproducenter.

Läs mer om produkten i länkad PDF. www.varmepumsforum.com/HeatAcc.pdf

Har inte satt mig in helt i denna produkt, men med tanke på att det är en patenterad, prisvinnande, konstruktion så borde den trots allt debatteras i detta forum.
« Senast ändrad: 28 februari 2012, 08:59:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2012, 12:13:53 »
Heatacc är ingen vanlig acktank, den är helt unik i och med att den nyttjar hörnen i tanken för konvektion och värmeväxling, och i fallet värmepumpsdrift så kan du få mer eller mindre rent flytande kondensering, lite beroende på flödesbalasen i systemet tack vare den smarta lösningen.

Se bild: (Ta hänsyn till att jag inte är helt insatt i funktionen)

1. Tillopp från värmepump vid värmeproduktion, tilloppet går in i en liten kammare i ena hörnet, från samma kammare tas vatten direkt till radiatorkretsen, huruvida det blir "rent flytande" kondensering eller ej beror på flödesmängden i radiatorkretsen, men bästa tänkbara förutsättningar för detta finns i alla fall.

2. Retur från radiatorkrets, går in i en liten kammare i hörnvolymen, sedan ut i botten av tanken där det kyls ytterligare av fövärmningsslingan för tappvarmvatten, tappas varmvatten så får man alltså en returtemp till värmepumpen som är lägre än returtempen från värmesystemet!

3. Retur till värmepump, radiatorkretsens retur har när den tas in i denna lilla hörnvolym kylts av tappvarmvattnets förvärmningsslinga, om tappvarmvatten förbrukats.

4. Tillopp kommunvatten/tappvatten, kyler returen till värmepumpen så att värmepumpen alltid arbetar med lägsta möjliga returtemp.

5. Tillopp värmepump vid tappvarmvattenvärmning.

Notera att tanken kan fås antingen med slingor för tappvarmvatten, eller med förrådsberedare.
Om förrådsberedare installeras i tanken så är den också speciell på så sätt att den är lång, vilket gör att man värmer tappvarmvattnet ändå från botten på tanken, vilket i sin tur gör att skiktningen i tanken hålls på ett naturlig sätt eftersom man accepterar att bottentempen i vvb är låg.

Riktigt intressant är denna tank i kombination med Direktkondenserande drift, i detta driftfall sätter man en lång kamflänsslinga i bakre vänstra hörnet, vilket skapar en enorm värmekonvektion i hörnvolymen, man skapar alltså ett helt gratis, naturligt flöde uppåt i hörnvolymen som gör värmeöverföringen effektiv, och ger en fantastisk skiktning i tanken, topptemperaturer på 70 grader är inte ovanligt när man värmer med en vanlig bergvärmepump.
« Senast ändrad: 26 februari 2012, 17:57:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2012, 12:47:37 »
Intressant
Vad kostar kalaset
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2012, 12:48:29 »
Anledning till att returen går in i hörn utrymmet är nog att returen ska hamna på rätt höjd i tanken beroende på hur varm returen resp tanken är vid tillfället finns andra liknande lösningar och det brukar kallas stratifierings rör men det är smart att utnyttja hörnen till stratifiering och samtidigt få en förstärkning av tanken. Har planer på att montera ett stratifieringsrör i min acktank men är lite tveksam kan ju bli för kallt i botten på tanken också vill ju inte få +15 grader in till vp. Här är en till tillverkare som har tagit tekniken ett steg till kanske tom för långt steg
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2012, 12:52:11 »
Intressant
Vad kostar kalaset

Vet inte, har för mig att han sa runt 30 000 kr, men den kan ju bestyckas med rätt mycket olika prylar, så det är nog svårt att säga exakt innan man vet vad man vill ha tanken till.
Jag skall e-posta uppfinnaren så han får möjlighet att förklara hur allt är tänkt att fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2012, 13:01:41 »
Mm coolt med nya o smarta projekt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2012, 13:20:42 »
Satt precis och kikade på den där hos Sfinx tidigare i förmiddags och svor lite över mitt as till pannrumstank som står i tvättstugan. Hade lätt betalat dubbla priset för den där tanken. Verkar skitsmart!

31' tror jag Sfinx tog.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2012, 17:58:49 »
Har städat bort en del inlägg i denna tråd, jag vill att denna tråd skall handla om just denna tank.
Är det någon som vill diskutera andra tankar så får ni starta en egen tråd om det.
Detta gäller speciellt UVL-tanken som inte är en systemtank utan bara en arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2012, 22:34:13 »
är lite tveksam kan ju bli för kallt i botten på tanken också vill ju inte få +15 grader in till vp
Varför vill man inte ha 15 grader till pumpen? Borde väl vara bra. Ju lägre desto bättre.

Annars tycker jag också det är intressant, det borde gå att göra mycket med smarta tankar och värmeväxlare.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2012, 22:43:20 »
Har jag 15 in till vp får jag ju ut ca 22 ur vp det kanske blir lite konstigt om den spottar ur sig så kall framledning fast det är nog inte stor del av tanken som skulle bli så kall så det kanske inte gör så mycket blir bra cop i alla fall Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2012, 22:50:38 »
Precis, det är COP som är viktigt, inte om tanken kyls ned en aning under en kortare tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2012, 23:07:55 »
Nej men om tempen i raddarna ligger på 35 grader och när vp startar så blir det 22 grader kanske man optimerat lite för mycket :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2012, 23:09:08 »
Har jag 15 in till vp får jag ju ut ca 22 ur vp det kanske blir lite konstigt om den spottar ur sig så kall framledning fast det är nog inte stor del av tanken som skulle bli så kall så det kanske inte gör så mycket blir bra cop i alla fall Thumbsup

Är syftet att (grovt exempel nu) jag producerar 3m3 25c vatten och huset ber om 1m3 40c vatten, typ. Och att jag med hjälp av en typ av skiktning uppnår detta, snarare än att köra den låga tempen med ett avsevärt högre flöde i radiatorkretsen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2012, 23:38:17 »
Eftersom det kommer att sitta slingor i min tank kan tankbotten bli riktigt kall om vi tappar mycket vatten men normalt går ju rad returen in i botten och värmer på lite men med ett stratifierings rör så ska man kunna leda in rad returen i botten och om det är kallt i botten på tanken så stiger vattnet i stratt röret till rätt niva i tanken utan att tanken blandas men det är tveksamt om det funkar till en vp som har rätt stort flöde och brukar vara mest intresamt om man ska kombinera med solen vilket jag ev ska göra men ska nog sätta solslingan en bit upp på tanken så den får lite mindre volym att jobba mot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Reflektioner efter studiebesök på HEATACC
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2012, 23:48:21 »
nu går jag själv OT här kanske men jag noterar ju även med en vanlig standardtank hur jag kan hålla ett ganska högt delta i tanken, så att säga, trots att det både är en VP som dundrar på mot tanken och ett värmesystem, samtidigt. Och då med en tank på 300l.
Men visst. 20 grader är mycket tycker jag.

Med tanken i rubriken snackar vi ju om helt andra prylar gissar jag. Fortfarande intresserad av tankar kring föregående inlägg från min sida.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!