Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest inför val av ny pump..  (läst 32516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #105 skrivet: 01 mars 2013, 07:33:34 »
Jo, jag kom på det ungefär i samma sekund som jag postade mitt svar.. :)
Läste lite slarvigt...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #106 skrivet: 01 mars 2013, 09:19:12 »
Men om man bortser från utseendet och eventuella snöansamlingar..
Jag skall försöka logga pumpen på något vis i helgen för att kanske komma fram till vad som kan vara orsak till att den går så mycket.
Det är ju lite svårt att få nån klar bild av vad som händer om man inte sitter vaktar pumpen dygnet runt..
De senaste 14 timmarna har den emellertid bara gått 6 timmar och det ser ju mer normalt ut i mina ögon.
Jag ändrade kurvan lite vid +5 grader igår kväll eftersom det var lite för varmt i huset..

Funderar på om det kan vara så att energibehovet för huset är relativt stort och vattenvolymen för liten...? Eller ( förhoppningsvis) så är det bara frågan om att justera in kurvan etc..
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #107 skrivet: 01 mars 2013, 11:27:15 »

Jag ändrade kurvan lite vid +5 grader igår kväll eftersom det var lite för varmt i huset..

Funderar på om det kan vara så att energibehovet för huset är relativt stort och vattenvolymen för liten...? Eller ( förhoppningsvis) så är det bara frågan om att justera in kurvan etc..

Du har ju varmt i huset :)  SÃ¥ prøva lite olika instællningar... kanske andra som har likadan' eller motsvarande kan tipsa om sina...
æven om just deras kanske inte blir 100% i ditt hus.
Har du inte en separat elmætare før VP'n?
Då kan du u bara læsa av med 24h intervall och se... ;)

Lycka till...

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #108 skrivet: 01 mars 2013, 12:24:21 »
Loggar inte pumpen nånting själv? På EcoAir kan man läsa av en gång per dygn och får då gångtimmar på kompressorn och antal starter, och sen ackumulerar den hela tiden elpatronernas förbrukning för sig.

Vid +5 de senaste dygnen har min VP legat på ca 13 timmars gångtid och 30 starter per dygn, dvs den går ca 25 min per gång och står still ungefär lika länge. Jag funderar på att höja startdiffen en grad till, till 7 grader, för att få färre starter och längre långtid per gång istället. Frågan är vad man förlorar på att försöka kräma ut en grad till i värme.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #109 skrivet: 01 mars 2013, 13:41:36 »
Delvis.. Man kan se antal timmar kompressorn gått totalt sen start och hur många timmar av dessa som gått till värme resp VV produktion.
Man kan också se hur många timmar resp tillskott har gått, hur många avfrostningar, hur långt mellan avfrostningarna.
Men.. man kan inte se antal starter/ stopp. Och hur länge pumpen går mellan varje start o stopp.. Det tycker jag är lite kasst!
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #110 skrivet: 08 mars 2013, 18:39:05 »
Har nu loggat min pump lite så man kan se hur den går..
Vi har ca 21 °C inne det varierar lite upp o ner typ en grad. Det går ca 50 kwh /dygn ink HH.el
Ser det normalt ut?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #111 skrivet: 09 mars 2013, 00:36:11 »
50 kWh per dygn vid några plusgrader..? Jag hamnar kring 50-60 kWh/dygn när det ligger kring nollan, så det låter rimligt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #112 skrivet: 09 mars 2013, 07:21:14 »

Hej

Om jag læser diagramet rætt så har du ca 25 start/stop/ dygn... detta ær væll rimligt eller? Ær det inte den blå linjen?
Nu kan jag inget om on/off ( ær nyfiken dock ) men temp inne kommer alltid att varjera lite då pumpem "återuppværmer"...før att hålla angiven temp.
En on/off jobbar væll alltid med fast effekt ( den den kan avge vid rådande ute temp ) så besparingen ligger i korta gång tider... eller?
Cirkulations pumpen går væll 24/7 dock ?
En inverter kan man fÃ¥ att jobba hela tiden fast med reducerad  førbrukning...
Fast dygns førbrukningen bør hamna ganska lika på de i motsvarande hus...
Justeras "temperaturen ut" hos dig beroende på ute temp eller har du fast angiven temperatur så elementen blir alltid lika varma,
fast under då kortare perioder nær temperaturen ute stiger?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #113 skrivet: 09 mars 2013, 08:11:46 »
Det var just detta med antal start och stopp som jag funderar på... vad kan anses vara normalt?
Anledningen till att jag undrar är ju att jag funderar på om jag borde slänga in en volymtank eller ej...?
Framledningstemp varierar faktiskt broende på utetemp. Exakt hur det går till vet jag inte, men jag märker tex att pumpen går tystare när det är milt ute.. Fläkten går på lågvarv ovs, sen går den på fullt skaft när den gör VV.
Inne temperaturen hÃ¥ller sig ganska jämn hela tiden men det kan skilja lite frÃ¥n dag till dag beroende pÃ¥ utetemp. Det blir tex alldeles för varmt inne, 23-24 °C,  vid nÃ¥gra plusgrader. Sen hÃ¥ller det sig ganska konstant pÃ¥ 21 grader ner till hittills lägsta uppmätta -7 °C

Förbrukningen är nog okej. Fick precis in Februari mÃ¥nads elräkning.. Dvs innan vi fick installerat den nya pumpen.   
Då, när huset gick på elpatron nästan hela tiden, snittade vi på 114kwh/dygn... dessutom eldade jag som en tok i braskaminen....


« Senast ändrad: 09 mars 2013, 09:13:06 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #114 skrivet: 09 mars 2013, 08:14:40 »
Min vp avfrostar en gång/timme.......och går konstant vid minusgrader.

Jag gissar att avfrostningsavbrottet räknas som ett stopp, ...eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #115 skrivet: 09 mars 2013, 09:23:27 »
Ungefär samma här Rocas tror iofs min avfrostar mer sällan än så.
Vet inte om man räknar avfrostn som stopp.. Det borde man väl egentligen inte..? kompressorn går väl vid avfrostning?
Och det är väl kompressorns antal start/stopp man är intresserad av.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #116 skrivet: 09 mars 2013, 09:51:26 »
Det var just detta med antal start och stopp som jag funderar på... vad kan anses vara normalt?
Anledningen till att jag undrar är ju att jag funderar på om jag borde slänga in en volymtank eller ej...?

Ja... vad ær normalt? Har du inte en rums termostat, styrning, som slår av VP'n nær din rums temp ær uppnådd?
Då borde væll inte temp. inte kunna stiga till 23-24 °C
Vad skulle en volym tank gøra ? Sjælv har jag ingen... men det kanske behøvs på on/off ? eller?

Har du pratat med installatøren/återførsæljaren av VP'n om hur den skall fungera... ? Stællde dom in den eller har du sjælv pillat ;) ?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #117 skrivet: 09 mars 2013, 10:30:55 »
Apropå tank... Någon sorts tank har du väl redan nu?
På EcoEl går det att ändra antalet start/stopp genom att ändra på antalet grader som tanken ska värmas per körning. Ju högre gradtal desto längre körningar och längre stopp mellan körningarna.
Men en körning i timmen brukar nog anses helt ok.

Avfrostning räknas inte som stopp eftersom kompressorn går.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #118 skrivet: 09 mars 2013, 10:47:31 »
På EcoEl går det att ändra antalet start/stopp genom att ändra på antalet grader som tanken ska värmas per körning. Ju högre gradtal desto längre körningar och längre stopp mellan körningarna.
Men en körning i timmen brukar nog anses helt ok.

Ær det en form av buffer tank som vattnet cirkuleras igenom( från ) ut i systemet æven nær VP stannat?
Eller ær det bra fråga om att ta vara på øverskotts energi nær behovet ær lågt ....
1 kørning/h då blir det ju ca 24-26 / dag...

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #119 skrivet: 09 mars 2013, 11:38:11 »
EcoEl har en tank på 223 l som värmepumpen jobbar mot och som radiatorsystemet är kopplat till. Varmvatten värms i slingberedare.

Jag har höjt start/stopp-diffen till 6 grader (fabriksinställning 5 grader) och det finns många som höjer till 7 grader sommartid för att få färre men längre körningar. VPn står ju still sen tills temperaturen sjunkit dessa 6 grader. I mitt fall gör det att jag kan få VPn att gå utan stopp när det är kallare än 4-5 minus och därmed hindra att elpatronen går in i onödan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!