Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest inför val av ny pump..  (läst 32521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #90 skrivet: 28 februari 2013, 15:54:49 »
Mina bilder lägger sig på sidan hela tiden.. Okej sista försöket. Ni får väl vrida huvet lite om ni inte ser...

Hur blir du av med avfrostningsvattnet vid utdelen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #91 skrivet: 28 februari 2013, 16:44:33 »
Vattnet går in genom väggen och ner till golvbrunnen i källaren i ett 30mm avloppsrör som dessutom är försett med värmekabel. (hade nog inte behövts iofs)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #92 skrivet: 28 februari 2013, 17:00:13 »
Nu har den varit igång i en vecka lite drygt. Och vad jag kan se så går pumpen mer eller mindre konstant.
Om jag räknar lite på det kommer jag fram till 21,5 timmar per dygn i snitt.
Jag tycker det verkar lite konstigt dels med tanke på att det varit relativt milt i Skåne och dels med tanke på att mina grannars pumpar går av betydligt oftare än min. Jag har bara sett att min stått stilla vid ett par, kanske tre tillfällen..
Vad säger Forumets experter om detta?
Är detta normalt?
Om inte, vad kan vara orsak till att pumpen går så mycket? Den stannar i princip bara när den avfrostar...
Det är iofs svårt att veta exakta gångtider eftersom man inte ser antal start och stopp på displayen.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #93 skrivet: 28 februari 2013, 17:08:15 »
Vet du om elpatronen har använts?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #94 skrivet: 28 februari 2013, 17:13:41 »
Är det en inverter eller on off pump?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #95 skrivet: 28 februari 2013, 17:16:48 »
Vet du om elpatronen har använts?
Japp, tillsats 1: 4 tim.  och tillsats 2: 14 tim.  Vi hade lite uppstarts trubbel och dÃ¥ gick anläggningen i ca fem timmar bara pÃ¥ patron.
sen har den gått in lite när utetempen sjunkit under 5-6 grader.
Är det en inverter eller on off pump?

Det är en On/off Danfoss DHP-AQ9 ( Thermia Atec9)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #96 skrivet: 28 februari 2013, 18:05:25 »
Vet du vilken effekt vp ger vid olika utetemperaturer?

Visst har södra Sverige varit ganska kall i jan, eller...?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #97 skrivet: 28 februari 2013, 18:27:54 »
Jo det var ganska kallt i januari.. Men inte så värst kallt nu de senaste veckorna i februari ;)
Och pumpen har bara varit igång i åtta dagar.
Det är kanske lite tidigt att göra några utfästelser, men jag tycker nog a 21 timmar kompressordrift/ dygn är i saftigaste laget när utetemp ligger på +2 °C
Har inte koll på effekten vid olika temp annat än att den ger 8,6 kw vid 7 °C
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #98 skrivet: 28 februari 2013, 19:48:44 »
Det är kanske lite tidigt att göra några utfästelser, men jag tycker nog a 21 timmar kompressordrift/ dygn är i saftigaste laget när utetemp ligger på +2 °C
Har inte koll på effekten vid olika temp annat än att den ger 8,6 kw vid 7 °C

8,6kW vid +7C... vad avger den vid +2... kanske 6kW?  Nu ær inte +2 særskilt kallt men kanske dit hus har høgre behov æn det pumpen levererar før
att hÃ¥lla > 20C inne?  Vilken inne temp har du... Temp ut till radiatorerna? Har du sett pÃ¥ hur mÃ¥nga kWh / dag pumpen førbrukar?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #99 skrivet: 28 februari 2013, 20:13:49 »
Just nu:
5 °C ute,
22,5 °C inne, (inställt på 20 °C).
framl. 32 °C,
retur (även den!!) 32 °C

Har ingen koll hur mycket el den drar.. Men skall göra en avläsning nu och kolla igen i morgon.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #100 skrivet: 28 februari 2013, 21:10:10 »

Mærkligt... du skall ju inte kunna ha 32 °C framledning och 32 °C i retur  Sc:,h
Det skulle betyda att pumpen inte avger något værme... inte heller værmer den upp ngt.
Bara cirkulerar...
Det ær inte så att det ær en cirkulations pump som går hela tiden... och sjælva pumpen
slår sig på "on/off" nær værmebehovet økar før att hålla temperaturen....
Nu har inte jag en "on/off" men vad jag førstår så slutar inte cirkulationen bara før att Pumpen gør det.
Kolla det... du har 22,5 °C inne vid 20 °C begærda... ær  :dt: 0 fortsatt?
Droppar temperaturen inne sÃ¥ tar ju huset upp en del av dessa 32 °C  :) Och vid viss tidpunkt kommer Pumpen gÃ¥ igÃ¥ng...

Så kolla om det faktiskt ær Værme pumpen som går som sådant eller bara Cirkulationen...

Ngn. annan førklaring har jag inte... men det finns sækert de som vet hær på forum :)
Rætta mig om jag resonerar fel ;)


« Senast ändrad: 28 februari 2013, 22:17:59 av styrman »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #101 skrivet: 28 februari 2013, 21:27:15 »
Nja det var nog lite fel det där med 32 framledning just vid det tillfället stod faktiskt pumpen stilla.. Den går på och av just nu med ca 20 minuters intevall. 20 min på / 20 min av..
Skall kolla vad den kommer upp i vid nästa körning.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #102 skrivet: 28 februari 2013, 21:32:21 »
Snygg pump, men jag inbillar mig att det blir problem om man försöker ställa upp den sådär i norra Sverige. Min CTC-pump står på ben, på dubbla lecablock, på en rejält upphöjd grusbädd, och trots det når snön nu upp till underkanten på sidorna av själva VP-skåpet. Jag har skottat undan, men jag är glad att jag byggde upp fundamentet så högt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #103 skrivet: 28 februari 2013, 22:03:33 »
38 grader var den uppe i när den slog av.

@ Lunk,  tror jag inte alls.. Den är byggd för att stÃ¥ sÃ¥. KondensvattentrÃ¥get är inbyggt i lÃ¥dan med inbyggd värmekabel. Sen kan man välja om den skall ha utloppet nerÃ¥t genom fundamentet (till underliggande grusbädd) eller om man vill ha det bakÃ¥t till nÃ¥t avlopp.
Om jag inte är helt felunderrättad är den utvecklad hos Thermia i Arvika. Där kan det nog också bli rätt kallt.... ;)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #104 skrivet: 28 februari 2013, 23:34:02 »
Jag tänkte inte på kylan utan på 1 m snödjup, och drevsnö...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!