Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Monobloc 3 - Haveri efter 2 mÃ¥nader  (läst 901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrickW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Monobloc 3 - Haveri efter 2 månader
« skrivet: 21 februari 2024, 08:37:13 »
Här kommer ett inlägg från en dåre som satt sig i en intressant sits.

I slutet av november förra året haverade den gamla pumpen och jakten på en ny började. Eftersom vart enda bolag var sysselsatt till bredden och priserna skjutit iväg till, i mitt tycke, orimliga siffror så hittade jag ingen lösning. Efter att jag surfat detta härliga forum i många timmar så vaknade idéen om att installera ett monoblock själv och docka med den gamla elpannan (IVT 290A/W). Vid stunden var dock leveranstiderna rätt dassiga där med från ÅF i Sverige men tyskarna kom till min räddning. Köpte en Daikin EBLA09D3W1 för ett riktigt schysst pris (med Madoka, tillbehör och frakt ~69k). Lyfte blocket på plats, nya flexslangar osv. System gick igång och tuggade på fint i över två månader. Fram tills igår.

3-fas säkringen small och tog med sig en huvudsäkring (misstänker att den var ganska väl sliten dock, gick bara i första omgången). Startade upp systemet igen och slog av driftläget för att kunna felsöka maskinen men efter ca 1 minut av påslagen ström så small säkringen av igen. Trots driftläge av.

Plockade av kåpan och gjorde visuell inspektion av kretskorten. Kollade att cirkpumpen snurrade fritt, tömde filter och kollade att det inte var fukt över hela stället. Slog på strömmen en gång till medans jag kollade på pumpen. Ett relä klickar regelbundet redan vid strömpåslag, oklart vilket, efter någon minut igen så får jag en fin ljusblixt från området med de två stora kondensatorerna som sitter på huvudspänningskortet till höger.

Där la jag ner felsökningen för kvällen och slog på elpannan.

Eftersom jag importerat och installerat åbäket själv så lär garanti och reklamation bli svårt. Jag är alltså mest intresserad av att felsöka den på djupet och se om det finns något att rädda. Tänkte mäta lindningarna på kompressorn med multimetern för att försöka bedöma hur illa det faktiskt är...

Finns det någon djup expertis på forumet kring dessa pumpar? Någon erfaren värmepumpstekniker som har bra felsökningsförslag? Jag jobbar med hårdvaruingenjörer inom finelektronik, så jag löser nog att laga komponenter på ett kretskort så länge inte något spår brunnit på själva PCB't.

Tack på förhand,
Patrick

Utloggad PatrickW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Monobloc 3 - Haveri efter 2 månader
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2024, 17:18:55 »
Efter lite mer jakt på eftermiddagen med ficklampa så hittade jag åtminstone ett stort fel. Oklart vad orsaken var från början. Jag har bifogat en bild på en FET som saknar ett ben!

Jag passade även på att lekmansmäta både fläktmotorn och kompressorn som har 7.7ohm respektive 1.3ohm över alla lindningar och ingen kontakt mot jord. Så förhoppningsvis har kompressorn överlevt.

Nu blir det att försöka jaga RMA mot tyska återförsäljaren och hoppas att det finns goodwill.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Daikin Monobloc 3 - Haveri efter 2 månader
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2024, 22:42:20 »
Saknas det spår så går de ju alltid ersätta med kabel. Men du känns som rätt person för att lösa problemet med kortet. Men det är väl bara inverterhaveri på kortet, 3-fasinvertrar packar gärna ihop, alla märken är känsliga. Glöm inte att hemförsäkringen gäller. Hör om någon granne också fått något förstört.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad PatrickW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Monobloc 3 - Haveri efter 2 månader
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2024, 00:16:46 »
Fyller på med lite info här ifall någon skulle stöta på snarlika problem och gillar djup felsökning.

Tyskarna vill inte acceptera reklamation då Daikin inte vill ge dem leverantörsgaranti (installationen är ju inte utförd av Daikin certifierad servicepersonal). Hemförsäkringen är inblandad och undersöker den juridiska vägen. Tyskarna erbjöd mig att köpa ett nytt kort för 1000 euro (varav 100 euro är frakt). Tyckte det var lite väl häftigt för en reklamation och tog en second opinion av JS Energi som ville ha 24 000 sek...

I min felsökning har jag lyckats löda loss alla tre IGBT'er och hela kylflänsen. Smidigt nog var kretsarna fastskruvade i aluminiumblocket underifrån med skruvar som var längre än distansen mellan kortet och blocket. Så att skruva ur utan att lossa PCB't först var helt omöjligt. Fick till slut lött av hela kalaset. Finns en bild bifogat för den som är nyfiken.

Kretsen som brunnit är en specifik IGBT som i detta fallet används som ett aktiv filter för att motverka att störningar återförs på huvudmatningen (alltså för att möta EMC krav etc). Pinnarna som brunnit av är alla kopplade till fas via LC krets med extra RF choke. För att göra det mer uppenbart så sitter kretsen som tagit stryk parallelt med styrkretsen för kompressorn.

Att felet inträffar först en stund efter uppstart är för att fas 1+3 är satt bakom kontaktor och under uppstart så funkar kretsen eftersom den bara matar från fas 2 då.
Så fort någon kontaktor, sannolikt båda, öppnar för att dra igång kompressorn så blir det kortslutning med full urladdning enligt säkringen den sitter på via en liten metallbit. Därav fina blixtar och flera säkringar i huset som smäller av.

Orsaken till att kortslutningen är fortfarande ett mysterium. Jag hade väntat mig skador på kompressorns IGBT om det var kompressorfel, den sitter ändå mellan kompressorn och den trasiga kretsen. Jag hade väntat mig skador på finelektroniken i huset om det var en större spänningsspik. Så kvar på min amatörlista står styrningsfel eller dålig kylning. Kylningen verkade lira och är ju från fabrik och ingen annan IGBT har mätbara skador. Så drivningsfel.

Den enda ledtråden som IGBT'n delar med sig är att low-side switchen för W-NW nu är permanent stängd tillsammans med high-side switchen V-P. Så det är alltså en sluten krets över W-U (fas 2 och 3) via en RC krets (snubber?) av större förmåga. Tydligen lagom för att bränna av ben U (fas 3).

Nu är väl frågan om man vågar köpa en ny IGBT för 450kr + frakt och återställa kortet för drift...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Daikin Monobloc 3 - Haveri efter 2 månader
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2024, 11:42:19 »
3-fasinvertrar är känsliga, verkar gälla alla märken, fattar dock inte varför. Någon patent kanske som hindrar att göra rubbet till DC så tidigt det bara går så det blir robust som 1-fasinvertrarna? Ja menar, gamla luft/luft-invertrar pajar så gott som aldrig.

Det jag vill säga är att det kanske bara var en störning på elnätet hos dig?

Megga kompressorn ordentligt innan du köper delar. Amazon har billig megger.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 700
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!