Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump till stugan i Lindesberg  (läst 2658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hobbit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmepump till stugan i Lindesberg
« skrivet: 01 mars 2006, 14:42:54 »
Tjenare,

det lutar åt att skaffa sig en LuftLuftVärmepump från IVT !
Nordic Inverter heter den väl som blivit bäst i test hos Rad&Rön.
Nu undrar jag förstås om den räcker att hålla en kåck på
80 kvadrat och 1,5 plan lagom varm under den tiden man
sliter häcken av sig på jobbet i stan.
Att den klarar -20°C är väl bra men den är kanske lite överdimensionerad - eller ?
Någon kaninbur från Thailand vill vi däremot inte heller ha.
Det gäller att hitta rätt pump till stugan hellre med för stor
än för liten effekt.

Vad skulle ni rekommendera ?   Sc:,h

Dessutom - var köper man en IVT Nordic Inverter priserna ligger ju
mellan 21.000 och 24.000 kronor.

Hälsningar
Hobbit    *vinkar*

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Värmepump till stugan i Lindesberg
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2006, 15:48:54 »
Hej.

IVT:s pumpar tillverkas av Sharp. De flesta värmepumpar tillverkas i Kina el Malaysia etc, men det viktiga är att produktionen styrs från Japan och att det är ett japanskt märke.

IVT:s pumpar gÃ¥r ej att köpa löst utan där ingÃ¥r alltid installation vad jag vet. Om man köper en Sharp ur ER-serien eller en Sharp Aermec  sÃ¥ fÃ¥r man samma maskin som en IVT, men med vissa mindre skillnader, bl a elvärmekabel istället för hetgasslinga och ingen +10-funktion. SÃ¥dana maskiner kostar ca 10-11000 inkl moms, men dÃ¥ ingÃ¥r inte konsol, rör och installation. Läs det finstilta, ofta ingÃ¥r inte elinstallationen i priset 21-24000.

På 80 kvadrat kommer en sådan maskin att göra ett bra jobb, det går i princip inte att överdimensionera en inverterstyrd L/L värmepump, den varvar bara ner när värmebehovet minskar och då ökar verkningsgraden. En lite större pump drar mindre el och klarar fler minusgrader.

Att pumpen levererar värme vid -20 betyder inte att den klarar av att värma ditt hus. En IVT lämnar 2,2 till 2,5 kW vid -15 och då vill ditt hus ha kanske 3 kW. Vid -20 vill ditt hus ha 4 kW och då lämnar pumpen bara 2 kW.

PS: Ett annat bra val är Sanyos 123:a, den ger mer effekt (2,9 kW vid -15) vid kyla än IVT. Finns också att köpa både löst eller inkl installation, tror att den är lite billigare än IVT faktiskt.

MVH/Gano

Utloggad Hobbit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump till stugan i Lindesberg
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2006, 16:09:45 »
Tack för svar  Thumbsup

Är det bara bra marknadsföring - eller varför är jag så sugen på IVT.
Klart den har sina nakdelar men att den klarar -20°C och det där med underhållsvärmaren
är stora plus för den modellen. Sen kan man ju undra om man ska ha det installerad eller
om "grannen" ska göra jobbet - det är viktiga synpunkter det med.
Ska i alla fall kolla dom andra pumperna du nämnde.
För mig räker det om kåken står lagom varm och är inte sönderfrusen
när man åker på semester under sportlovet.

Hälsningar
Hobbit

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Värmepump till stugan i Lindesberg
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2006, 16:19:15 »
Det är inte så stor skillnad mellan de olika japanska märkena. Alla klarar -20. Någon uppger t o m -25 och någon anger ingen lägstagräns alls.

Sanyo har möjlighet att köra +16 med permanent nattsänkning med 4 grader = 12 grader. Inte så långt från IVT:s +10 funktion med andra ord. En annan liten finess med Sanyo är att tempsensorn sitter i fjärrkontrollen. Sanyo säljs också under namnen Argo och Technibel i Europa.

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!