Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vägledning och rekommendation - Kostad vs besparing / Märkes eller ej  (läst 1302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad monsfornander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla kunniga, hoppas på lite konstruktiva råd och tankar från er här. Läs gärna till hela vägen till slutet innan ni kommenterar.

Lite förutsättningar till att börja med och sedan frågeställningen längre ner:
- Vi bor i ett parhus, byggt kring 1900, i Malmö där vi idag har biogas från E.ON.
- Huset är på 125m2 och vi förbrukar ca 17.000 kwH/år på uppvärmning och varmvatten.
- Gamla lenhovda sektionsradiatorer + vattenburen golvvärme är vad som finns.
- Pannan i sig är relativt ny och installerades av förra ägaren för ca 5 år sedan.
- Huset är 1 1/2 plans med rätt stängd planlösningen så en luft-luft är knappast optimalt.

Att slänga ut en relativt ny gaspanna känns inte som ett alternativ, inte heller en luft-luft med tanke på husets utformning. I dagsläget men funderar på en LVVP som dockas på gaspannan.

Om vi generaliserar lite så skulle:
- en helt ny luft-vatten som ersatte gaspannan gå på 80-100.000:-
- Någon lite mindre dockningsbar variant gå på ca 70.000

MEN

Hur dålig är egentligen Julas Anslut 416-120? Den är installerad och klar för ca 30.000.

Jag är ny på detta området men fotograferar mycket och kan se hur frågan skulle tas emot på ett fotoforum där någon jämför senaste Nikon systemkameran med en enkel point-and-shoot. Som vanligt sågas den sistnämnda direkt av alla kunniga, men ska sanningen fram så tar de egentligen rätt bra bilder i förhållande till prisskillnaden. Den duger för det mesta men leverera inte topp när förhållandena är svåra. Är det samma sak med värmepumpar?

Jag tänker att gaspannan lever 10 år till och då är det läge att sätta in en ny luft-vatten enbart. Fram tills dess räcker det kanske att den levererar ok ner till 0 grader (för kallare än så är det inte många dagar här i Malmö) och när det väl är det så har jag fortfarande gaspannan.

Ett par räkneexempel:
- En luft-vatten från välkänt märke sparar kanske 50% förbrukning, ca 10.000:-/år. Då går jag break even efter 7 år om den kostar 70.000:- i inköp och installation, 3 år innnan den ändå ska bytas ut igen då gaspannan är för gammal

- Julas kanske sparar 30% förbrukning, ca 6000:-/år. Då går jag break even efter 5 år om den kostar 30.000 att installera, 5 år innan den ska bytas ut igen pga att gaspannan är gammal.

Är jag helt ute och reser i mina antaganden ovan? Kommer 6kW ens att räcka för uppvärminig och varmvatten?
Hur hade ni resonerat med förutsättningarna ovan, hade ni gjort på något annat sätt och i så fall hur?

Tack på förhand!
MÃ¥ns

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Inte är Amitime klonerna generellt speciellt dåliga pumpar men liksom i din jämförelse med kameror så finns det en del att ta med i beaktande då man kalkylerar i fall som det här.

Pumparna är som sagt inte så dåliga men kvaliteten är väldigt varierande, det finns bra exemplar, mindre bra och tom en del riktiga måndagsexemplar. Är svårt att säga i förväg då man ska hämta ut pumpen på Jula vilken av dessa kategorier just den egna pumpen hör.

Därtill har tyvärr supporten på Jula också varit av ganska varierande standard vad jag förstått, personen i supporten vet troligtvis inget egentligen om pumparna eller är åtminstone inte yrkesmänniska på den sidan utan jobbar via nån manual och felsökningsdiagram.

Sen måste man komma ihåg att det här är inga riktiga köldmaskiner, 6kW effekt är vid 7C/35C. Vid tex -7C har du nog bara lite drygt halva effekten kvar, grovt räknat kanske 4kW. Och om du behöver högre temp för radiatorerna så tappar den ytterligare i effekt.

Men, bara man beaktar nackdelarna och avgör om dessa är nåt man kan leva med så i övrigt ger nog pumpen valuta för pengarna. Jag har kört en 11kW med EnergySave stickers i snart 5 år hemma och tycker den levererar bra i förhållande till sitt pris. I -20C finns dock bara ungefär 5kW kvar av effekten men inte ofta det är så kallt här och säkert inte i Malmö heller.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jula's Anslut är verkligen en liten modell för att vara en luftvattenvärmepump, det måste man beakta. Vid +2 grader ute och 35 grader framledningstemperatur ger den ca 4,3 kW värme och vid -7 grader ute och 45 grader framledningstemperatur ger den ca 2,7 kW värme. Inget för ett större hus. Max framledningstemperatur är 45 grader. Sedan har man problemet att få till en fungerande dockning mot ett annat värmesystem som en gaspanna. Man kan docka den på värmereturen men då ger den inget bidrag till varmvattenproduktionen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Själv skulle jag aldrig någonsin lägga 30000 kr för en Julamaskin på 6kw, tycker faktiskt Julapumparna är för hemmabyggare som vill chansa. Och att du behöver ha 5 år innan den börjar gå med vinst låter som en mindre bra investering.


Jag hade satsat på en riktig LVVP, dessutom betydligt kraftigare än 6kw eller så hade jag bara väntat in dom där åren innan det riktiga bytet sker eftersom dina 17000 kwh ger väll inga hiskliga kostnader iallafall.






Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd


Hur dålig är egentligen Julas Anslut 416-120? Den är installerad och klar för ca 30.000.

Jag är ny på detta området men fotograferar mycket och kan se hur frågan skulle tas emot på ett fotoforum där någon jämför senaste Nikon systemkameran med en enkel point-and-shoot. Som vanligt sågas den sistnämnda direkt av alla kunniga, men ska sanningen fram så tar de egentligen rätt bra bilder i förhållande till prisskillnaden. Den duger för det mesta men leverera inte topp när förhållandena är svåra. Är det samma sak med värmepumpar?
 
Hur hade ni resonerat med förutsättningarna ovan, hade ni gjort på något annat sätt och i så fall hur?

Tack på förhand!
MÃ¥ns

I bilderna nedan kan du likt din kameraanalogi se en jämförelse mellan två värmepumpar (den ena är märkespump, den andra är det inte).



Förlåt, hela familjen ligger i magsjuka och jag behöver avreagera mig... help


(Ontopic: SÃ¥g att du bodde i Malmö! Ni har varmare än oss pÃ¥ somrarna, sÃ¥ mitt rÃ¥d skulle vara att köpa tvÃ¥ Mitsubishi FH35 sÃ¥ har du för 30000kr bÃ¥de rejält med värme och kyla utan krÃ¥ngel!)  tummenupp
« Senast ändrad: 27 januari 2019, 20:31:17 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd


- Julas kanske sparar 30% förbrukning, ca 6000:-/år. Då går jag break even efter 5 år om den kostar 30.000 att installera, 5 år innan den ska bytas ut igen pga att gaspannan är gammal.

Är jag helt ute och reser i mina antaganden ovan? Kommer 6kW ens att räcka för uppvärminig och varmvatten?

Tack på förhand!
MÃ¥ns


Förlåt för mitt föregående inlägg, febern stiger just nu här hemma och nu kommer ett mer seriöst inlägg.

Jag tittade i bruksanvisningen för Jula-Pumpen ifråga och som andra användare (Josth) pekat ut så är det inga imponerande siffror.

Vid -7°C ger den 2.7 kW och har 2.3 i COP.

En FH35:a ger 4 kW vid -15°C, två stycken FH35 ger 8 kW också till ett COP på 2.3.

Vi ska dock inte glömma bort luft-vattenpump-alternativet, men det lÃ¥ter jag nÃ¥gon annan argumentera för!  8)


Utloggad monsfornander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Haha, tack för de bilderna - piken gick fram  tummenupp

Efter alla goda råd så blir det nog ingen Jula, var bra motiveringar och underlag kring varför det inte är ett bra köp. Precis vad jag var ute efter. Stort tack!

Får kolla på lite luft-luft ändå, alternativt köra vidare på gasen ett tag till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!