Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump utan element  (läst 2735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hägnad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump utan element
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2019, 17:50:09 »
Nej nej inne och utedel gör jag ingenting med om nån av er trodde de. Det är avkopplingen från radiatorerna bara jag ville göra...

Men du tror min ide ska gå? Cirkulationen mellan inne och utedel sköts automatisk? Så jag behöver egentligen inte göra någon inställning där heller så den stackarn på utsidan inte fryser?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump utan element
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2019, 19:32:26 »
Nej, men det betyder att din EcoAir kommer att tuffa på och gå då och då, enbart för att hålla en minimitemp i EcoEl så EcoAir inte fryser om det blir kallt. Men eftersom EcoEl inte är inkopplad på radiatorkretsen så kommer den hålla temperaturen väldigt länge så EcoAir kommer ofta bara starta för att avfrosta.
Det låter som slöseri med el att ha ett värmesystem som tuffar och går utan att du har nån nytta av det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hägnad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump utan element
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2019, 16:22:38 »
Ja lite slöseri är det helt klart men förhoppningsvis går det o få ihop någon automatik som dej när allt är igångkickat med vedpannan :) tack så mycket för din/er input :)

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump utan element
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2019, 18:29:06 »
Ecoel shuntar väl ut värme på systemet? Isf är det ju bara att låta den sitta kvar i serie på värnesystemet och flytta framledningsgivaren till efter shunten på vedanläggningen.
Sedan ställer man ecoels kurva något lägre än shunten på vedanl.
Så länge du har varmt i tankarna då kommer shunten vara stängd på ecoel och värmen bara gå förbi den.

På detta sätt slipper du sätta in elpatroner i vedannläggningen och har billig värme från ecoair ifall man åker bort eller inte hinner hem innan tankarna är urladdade.

Kan vara rätt skönt att slippa skynda sig för att elda.

Likadant med vv. Först in i acktank för ved sedan in i ecoel. På så sätt värmer du upp varmvattnet med ved och lagrar enbart i ecoel.


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump utan element
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2019, 18:34:05 »
. Likadant med vv. Först in i acktank för ved sedan in i ecoel. På så sätt värmer du upp varmvattnet med ved och lagrar enbart i ecoel.
Hur tänkte du nu? EcoEl har ingen inbyggd VVB. Den momentanvärmer en slinga som ligger i tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!