Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?  (läst 19205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #15 skrivet: 06 december 2018, 23:24:51 »
Ja det var typ liggunderlag som ljuddämpare på fasaden jag menade om det blev något ljud som studsade och fick stora effekter och inte att du skulle plocka isär hela maskinen  ::)

Tror knappast mitsubishi har några invändningar om du fäst lite extra isolering i själva ”kompressorhuset” eller på någon plåt .

Gummidämpare/vibrationsmatta är aldrig fel för att minska risken för att stomljud fortplantar sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

EBshw

  • Gäst
EBshw
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2019, 14:22:08 »
Det här verkar vara ett vanligt problem. Har en likadan och mätte upp över 79 dB en meter från utedelen innan den frostade av. I och för sig mätte jag med telefonen men det bullrar otroligt mycket. Vet två till som också har problem med bullret från Ecodan utedel. Vi måste ha den avstängd när vi går och lägger oss och grannarna klagar. Mycket jobbigt...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2019, 14:31:38 »
Vanligt är nog en definitionsfråga, ni har inte ens samma modell  :)

Kör själv med en och vet flera i min närhet som inte har några konstiga oljud.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2019, 20:29:52 »
Hörde om en med oljud och enligt kunden var transportskydden borttagna.
Men, plastbiten som sitter under själva kompressorn satt kvar !!!

Har ni med oljud verkligen kollat under kompressorn så det skyddet är borttaget och inte bara skyddet på sidorna?
Man kan behöva lossa på infästningen till kompressorns fötter för att få bort den.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2019, 15:35:55 »
Kan ju vara värt att kolla så att alla transportsäkringarna är borta både frigoliten och plasten nere runt fötterna.

1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

bolian12

  • Gäst
bolian12
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2019, 15:44:30 »
Hur har det gått för er? Jag har också en ecodan med nya utedelen. Den är ganska tyst framifrån 2m ut men brummar rejält in vid minusgrader. Låter som om det står en lastbil på tomgång vid huset. Och ja, jag har dubbelkollat att allt transportskydd är borta.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2021, 23:47:57 »
det kanske är så att maskinen känner av en sjunkande effektutgång och speedar upp fläkthastigheten. i inst för mr slim puhz-rp.ha4 finns en Low noise instruktion (9:1) en kontakt på utedelen. Jag har monterat en sådan på min puhz-sw 100yha, den sänkte "rusning" och oljud från fläktar. kanske finns det en sådan lösning i ditt fall.

Dammar av tråden lite då det blir aktuellt igen.
Nu när det är nära nollan så bildes det ofta frost på flänsarna och fläkten skapar ett buller som låter öronbedövande i huset.

Mitsubishi har såklart "aldrig hört talas om liknande".
Man känner sig ganska uppgiven.

Känner igen samma sak, "Lastbil som står på tomgång"

Jag missade ditt inlägg helt, men jag har nu kollat på manualer till mr slim puhz-rp.ha4 och hittar inget om Low Noise instruction (9:1).
Har du lust att hjälpa mig (oss) här?

Kan man öka intervallet för avfrostning?
Jag menar, om det är frost på flänsarna som gör att det börjar dåna mycket.
Kan man be sin installatör att öka intervallet av avfrostningar så det inte hinner bildas så mycket och därav tystare utedel?
För/nackdelar med dethär?
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 00:15:18 av Stefan85 »

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2021, 10:42:18 »
Har en Zubadan PUHZ SHW80-YAA och den har jag klagat på ända sedan början pga det fruktansvärda oljudet just vid frostbildning.
Som andra beskriver det så är det som en gammal lastbil som står och brummar på tomgång. Hemskt störande!

Det är det fria luftflödet som hindras av frosten och då brummar fläkten hemskt.

Installatör och Mitsubishis representant har varit här och konstaterat eländet men sen lämnat utan åtgärd. Garantin värdelös.
Det komiska är att M skryter i reklamen över det motsatta dvs att den är EXTREMT tyst.

Utedelen måste stå långt från husväggen och så ska man inte ha grannar i närheten om man tänker installera en sådan här från Mitsubishi.

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2021, 15:29:18 »
Min låter också ganska högt mellan varven. PUHZ-SHW112YYA. Vi störs inte men är orolig för grannen. Funderar på ev ett kombinerat tak och bullerskydd mot grannen till nästa vinter. Har också funderat varför den kör fast den ser helt igenfrostad ut ibland. Mer utifrån effektivitet och verkningsgrad än ljudet.
Första vintern med pumpen så det ska bli spännande att se vart allt landar. Funkade bra vid 20 minus även om den lät högt ibland.
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2021, 18:20:01 »
Mycket intressant att så många har samma problem och min installatör och Mitsubishi själva "har aldrig hört talas om liknande och då installerar vi dessa dagarna långa"

Husomhelst!
Nu är detta bara en teori.
Men i mitt förra inlägg så funderade jag på om det går att öka intervallet avfrostningar så att det inte bildas så mycket frost på flänsarna.

Citerar migsjälv:
"Jag menar, om det är frost på flänsarna som gör att det börjar dåna mycket.
Kan man be sin installatör att öka intervallet av avfrostningar så det inte hinner bildas så mycket och därav tystare utedel?
För/nackdelar med dethär?"

Jag hittade följande i Servicemanualen.
Jag tolkar det som att "High Humidity" är en funktion som gör att han avfrostar tidigare?
Min SW7 - 6 är idag OFF.
Notera också varningen!

Vad tror ni?

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2021, 20:30:07 »
Att ändra switch 7-6 innebär inte tidigare avfrostning, däremot längre (till en högre sluttemperatur)

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #26 skrivet: 02 februari 2021, 09:46:38 »
Självklart så förnekar Mitsubishi dessa problem trots att de är välkända för dem.
Hade dom varit seriösa så hade de åtminstone försökt att lösa problemen och om det inte lyckas så får de lösa det ekonomiskt.
Vi har köpt en produkt som naturligtvis ska uppfylla alla kriterier enl. specifikationen. Detta ska gälla även vid frostbildning vilket är ett helt normalt driftläge för en VP. Detta sker ju så tätt som en gång per timme vilket innebär att det störande ljudet inträffar ofta.

Genom total förnekelse löses inga tekniska fel.

Utloggad Oladah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #27 skrivet: 02 februari 2021, 22:10:26 »
Jag har en SW75 med samma problem, väldigt sällan avfrostning och låter riktigt mycket både fläkt och kompressor när det är några minusgrader. Nu tex har den gått 2.5 timme med full frost på lamellerna utan avfrostning.

Intressant och tråkigt att se att många andra har samma problem.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2021, 23:07:34 »
Tråkigt att vi är så många!
Jag kunde inte rekommendera Mitsubishi till varken min farsa eller min kollega efter oljudet.

Hursomhelst!
Nu har det varit minusgrader ettpar dagar nu och luften har blivit torr, nu är det lite bättre med oljudet. Något ni andra upplever också?
Men det lär komma tider där vi har fukt i luften nära nollan och det kommer dåna igen.


Att ändra switch 7-6 innebär inte tidigare avfrostning, däremot längre (till en högre sluttemperatur)

Tolkar du, som jag eller vet du?

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #29 skrivet: 28 april 2021, 19:42:30 »
stefan85. bifogar 2 bilder. pdf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!