Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering Bosch Compress 7000 LVM (IVT Geo 312c)  (läst 2096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
Efter flera års vånda så har jag äntligen tagit mig i kragen och bytt min gamla värmepump mot en ny (Bosch Compress 7000 LVM). Jag vet att forumet vimlar av kunniga och hjälpsamma individer, så jag tänkte ställa några frågor.
  • Jag har hela tiden varit orolig att mina gamla borrhÃ¥l inte ska räcka till. Nu är jag lite nyfiken pÃ¥ om en returtemperatur pÃ¥ 0.5 grader (-2.5 ut)  i slutet av maj tyder pÃ¥ överbelastade hÃ¥l?
    Jag bor utanför Skellefteå.
  • Vilket tryck bör man ha pÃ¥ kollektorsidan? (Nu har jag 1.5 bar)
  • Hur kollar man fryspunkten pÃ¥ brine och hur bör man dÃ¥ justera in frostskyddet?
  • Cirkuationspumpen för värmesidan (Wilo GT25/6) är idag inställ pÃ¥ läge II, dvs. Fast varvtal. Är det rätt eller ska jag lÃ¥ta den gÃ¥ mot tryck?
  • Systemet bestÃ¥r av ett enrörssystem, en golvvärmeslinga med egen PUSH-pump samt en fläktkonvektor. Kopplingen idag är att alla tre systemen är parallellkopplade efter gemensam Wilo CP.
    Kommer detta att fungera och behöver jag justera något?
  • Ska jag även parallellkoppla matningen till PUSH och fläktkonvektor med pumpens CP eller ska de fÃ¥ en fast separat matning?
  • Har nÃ¥gon tips om vad jag bör justera i pumpens inställningar sÃ¥ tar jag gärna emot tips.

Att jag spaltar upp frågorna på ovanstående vis är att jag hoppas att någon annan kan hitta stöd samt markera att jag är otroligt tacksam om någon kan svara på endast en av frågorna. tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering Bosch Compress 7000 LVM (IVT Geo 312c)
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2018, 23:35:23 »
1. Kanske, men vänta tills i höst.
2. Jag har trycklöst.
3. Med en refaktometer, men oftast är det tillräckligt.
4. Bra fråga, jag tror det funkar OK.
5. Kolla returtemp på alla 3 slingor när det är kallt ute, om de är lika är det OK.
6. Förstår inte frågan?
7. Så låg kurva som möjligt, justera kurvan med radiatortermostaterna öppna. Men detta görs bäst på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Injustering Bosch Compress 7000 LVM (IVT Geo 312c)
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2018, 23:51:39 »
Tack för svaren Carl.

Fråga 6) var mycket otydlig. Nedan försöker jag förklara, men det blev nog inte bättre.

Det jag avsåg var om konvektor för garaget och PUSH-pumpen för golvvärmen elektriskt ska matas från samma plint i pumpen som vanliga CP (den startar och stoppar) eller om de två ska ha fast matning alternativt styras av annan utgång.

Vattenmatningen delas nämligen efter den vanliga CP.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering Bosch Compress 7000 LVM (IVT Geo 312c)
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2018, 13:21:59 »
Tack för svaren Carl.

Fråga 6) var mycket otydlig. Nedan försöker jag förklara, men det blev nog inte bättre.

Det jag avsåg var om konvektor för garaget och PUSH-pumpen för golvvärmen elektriskt ska matas från samma plint i pumpen som vanliga CP (den startar och stoppar) eller om de två ska ha fast matning alternativt styras av annan utgång.

Vattenmatningen delas nämligen efter den vanliga CP.

Aha, nu fattar jag.
Jag vet inte säkert men denna värmepump borde ha en utgång för att styra extern cirkpump så att de bara går under värmesäsong.
Tidigare modeller hade detta i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Injustering Bosch Compress 7000 LVM (IVT Geo 312c)
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2018, 00:07:50 »
Ã…terigen tack.  tummenupp
Jag valde att parallellkoppla både konvektorn och PUSH-12 med CP för värmesystemet (det är inget effektproblem). Då kommer de att starta och stoppa samtidigt som CP för värmesystemet, det jag var lite orolig för var om PUSH-pumpen mår bra av att stanna under sommaren.

Jag satte också en styrpning för konvektor så att jag kan justera in den till vintern.

Tyvärr blir jag allt mer övertygad att jag behöver komplettera mitt gamla borrhål. Som jag förstått det så ska pumpen skydda borrhålet om det blir alltför låg returtemperatur på kollektorsidan, vet någon var man hittar inställningen för detta?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Injustering Bosch Compress 7000 LVM (IVT Geo 312c)
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2018, 06:39:46 »
Cirkulationspumparna i värmepumpen motionskörs regelbundet under sommaren, så är de andra kopplade parallellt så borde dom också motioneras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Injustering Bosch Compress 7000 LVM (IVT Geo 312c)
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2018, 22:52:06 »
Tack, det var ju snyggt att de motionkörs (hade missat det i manualen).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 659
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!