Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: comfortzone ce50 L + accumulatortank  (läst 5885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sonic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
comfortzone ce50 L + accumulatortank
« skrivet: 02 februari 2006, 09:36:08 »
Hejsan

Jag måste ha hjälp. Jag har forskat i månader om vad jag ska ha för system och tyckte att jag kommit fram till en bra lösning, men min vvs kille var inte lika övertygad.

Fakta

Nybygge 150 m2 enplan villa i sörmanland (lösvirke)normal standard på isoleringen.
golvvärme i hela huset samt garage ca 50m2. täljsenskamin i vardagsrummet (mitten av huset)
jag måste ha tillgång till mycket tappvatten då mitt badkar rymmer 500 liter.

mitt förslag var en comfortzone ce50 L (utan inbyggd tank) samt separat accumulatortank på 500 liter.

Vad tror ni, säg nu inte att jag ska borra eller så för det är inte svaret jag söker utan förklara i stället varför detta inte är en bra respektive dålig lösning.

M.V.H HÃ¥kan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2006, 10:34:01 »
Jag tycker detta låter helt OK, fråga vvs-killen varför?

Normalt sätter man lite klenare frånluftsvärmepumpar inybyggen men i ditt fall så kan nog en Comfortzone behövas då du har högre VV-behov än normalt. Den är dessutom inverterstyrd så då behöver man inte oroa sig över att den skulle vara överdimensionerad.

 Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sonic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2006, 11:16:07 »
VVS killen tyckte att när man ska driva en accumulatortank på 500 liter så är kompressorn för klen i en frånluftsvärmepump, och den får jobba för hårt.

Jag antar att han menar att den sedan kommer att gå sönder i förtid.

Han rekomendera i stället jord eller bergvärmepump då kompressorn är kraftigare i dessa pumpar

Vad jag förstår så är kompressorn i ce50 lite kraftigare än i vanliga frånluftsvärmepumpar.

Som sagt detta kan jag inget om så jag är mycket tacksamm för hjälp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2006, 11:22:49 »
Jag vet inte riktigt hur CE50 arbetar när den gör tappvarmvatten, men visst, går den järnet hela tiden varje gång den gör tappvarmvatten så kanske livslängden förkortas något.
Hade jag varit konstruktör hade jag inte programmerat den på sådant sätt utan jag hade programmerat den så att den gick på optimala vavrtal och systemtemperaturer så långt möjligt vid tappvarmvattenproduktion.

När värmepumpen inte behöver gå för fullt för att värma huset kan man alltså tillåta den att gå med reducerad uteffekt även vid tappvarmvattenproduktion. (ger högre COP vid varmvattenproduktion)

Den som vet hur den fungerar bäst torde vara de som kostruerat maskinen, fråga dem hur den arbetar vid vv-beredning.

PS. om du sätter relativt små difftemperaturer i acken så behöver den inte jobba så länge med tappvarmvattenberedning även om volymen är stor.

Jag tycker du verkar ha hittat en vettig lösning, lite intrimmning av olika parametrar kan dock bli nödvändig för att få optimal drift på värmepumpen, men det är ju för att underlätta sånt som värmepumpsforum finns till!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2006, 16:20:08 »
Min ce 50 var förprogrammerad att gÃ¥ pÃ¥ 50% dÃ¥ den gör tappvatten (helt enl manual.). Det stÃ¥r  pÃ¥ displayen att den levererar 3894 W. dÃ¥.   Kompressorn är pÃ¥ 1700 W. Det är i allafall 3gÃ¥nger större än brorsans nibe fighter.  Jag gissar vilt att en bergvärmepump ungefär är i den storleken?  Pumpen värmer mitt nybygge pÃ¥ 100 kvadrat bottenplan och ca 70-80 kvadrat halvplan till 18 grader dÃ¥ det är nÃ¥gra minus i utetemp nästan utan tillskott.
Jag har ännu inte hunnit kryssisolera väggarna inne (170mm f.n.) Om detta är bra eller inte vet jag ej. Varmvattnet vet jag inget om ännu eftersom det ej är testat ännu. Men som sagt pumpen jobbar pÃ¥ halkapacitet dÃ¥ den gör varmvatten antagligen pga verkningagraden. Det enda jag stör mig pÃ¥ lite det är att den frostar av sÃ¥ länge ca 20 min. I reklamen stÃ¥r det nÃ¥gra minuter.  Men det kanske är sÃ¥ att mitt hus driver ur mycket fukt fortfarande efter ca 2vec.   NÃ¥gon som vet?     Mvh. John

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2006, 16:25:28 »
Om du inte har full värme i ditt hus tar det längre tid att avfrosta, du kanske inte kör så hög hastighet på fläkten heller, eller så har du byggdam i filtret som gör att du har lågt flöde.
Ka ju även naturligtvis bero på fukten, men fuktig luft innehåller mer energi än torr luft, så det borde gå fortare att avfrosta med fuktig luft än med torr. Tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2006, 17:09:39 »
Skiljer det verkligen sÃ¥ mycket mellan 18 och 20 grader  i avfrostningstid   Sc:,h Jag kör fläkten pÃ¥ läge 3    62%  Kondensortempen rör sig efter ett tag runt 10-12 minusgrader. Borde inte den sjunka till minus 15 vid lÃ¥g fläkteffekt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2006, 17:23:32 »
Skiljer det verkligen så mycket mellan 18 och 20 grader  i avfrostningstid   Sc:,h Jag kör fläkten på läge 3    62%  Kondensortempen rör sig efter ett tag runt 10-12 minusgrader. Borde inte den sjunka till minus 15 vid låg fläkteffekt?

MEllan 18 och 20 skiljer det nog inte så mycket, men min bedömning är att 22 grader är en mer normal utsugstemperatur, tänk på att alla utsug sitter under tak, eller i alla fall högt placerade, 4 grader ger en viss skillnad i avfrostningshastighet.

Apropå kondesortempen så hänger den väl förmodligen mest ihop med vilket energibehov ditt hus har, om den klarar att hålla värmen utan att köra kompressorn på max så blir nog inte kondensortempen så låg.
Dock svårt att säga något säkert utan att vara på plats.

Jag ser dock ingen anledning att oroa sig innan ni byggt färdigt, det är ju s.a.s då ni får facit på hur det kommer att fungera.
Människor, husdjur, datorer, belysning mm kommer då att bidra med ytterligare energi till uppvärmningen, lägg till detta det faktum att ni ännu inte isolerat färdigt så tror jag nog att det kommer att fungera rätt så bra.
Det skall bli intressant att få rapporter från ett nybygge med CZ50.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2006, 17:24:08 »
Jag menade sÃ¥klart "förÃ¥ngartempen"  :-\

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2006, 17:27:41 »
Vad har du för flöde? Högre flöde ger kortare avfrostningstid, dvs små hus tar lång tid att avfrosta. Jag har inte tagit tid på min avfrostning, ska kanske kolla upp det. Jag har 270 m3/h och kör på läge 2, men flödet beror inte bara på fäktläget, utan även på tryckfallet i kanalsystemet och hur många och typ av friskluftsintag. Jag ventilerar 200 m2. Hur kall förångaren blir beror på rumstemperaturen och luftfuktigheten och luftflödet. Min brukar ligga mellan -12 och -14 grader. Om jag sänker flödet till läge 1, dvs ca 220 m3/h, blir den ned till -17 grader.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2006, 17:29:06 »
Jag rapporterar gärna. Det är tack vare alla kunniga här på forumet som jag valde CE 50. Den är min nya kompis och jag pratar med den varje dag ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2006, 17:31:37 »
 Thumbsup Ännu en som är pÃ¥ väg att bli beroende  ;) ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2006, 17:38:51 »
Jag har inte mätt flödet , men jag har 125rör hela vägen frÃ¥n källaren upp till nock pÃ¥ 2:a vÃ¥n. 3 rumsutsug pÃ¥ 100 mm ett fjärde och ett femte kommer senare.    Mvh john

Utloggad k605

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2006, 21:48:33 »
Min ce50 frostar av ca: 8min varje 1-1½ timme och ska den hÃ¥lla uppe tempen i acktanken 500L med en 120vvb sÃ¥ det blir inte mycket tid över till värme och här uppe behövs det fast vi inte har haft kallt ännu (-29º ). Efter mycket laborerande med parametrar hit och dit sÃ¥ har den gÃ¥tt hela januari utan ändringar ,  bara övervakning ca:10gÃ¥nger per dygn som man springer ner i källaren som bara det borde ge 0,5kwh i kroppsvärme som ce omvandlar till vv
Nu har jag bara 35º i acken som jag spetsar upp med el vvb till 60º och när bubbelpoolen ska fyllas sÃ¥ drar jag upp den i 85º och acken till 50º som det känns nu sÃ¥ önskar jag nästan att det blir ett litet rost  >:D hÃ¥l i acken sÃ¥ man kan sätta in en nibe vpa 200/70 eller 300/200 eller nÃ¥gon annan med lite radiatorvatten i manteln.
1½ med källare uppvärmd yta 169m² + garage 48m²elvärme +5º , CE50L 500L ack. med 120vvb+ nibe eminent 100L, vattenmantlad kamin
Golvvärme markplan + källare. Kompaktradiatorer övervåning, 2vuxna och ett barn
Malmberget  års medeltemp: svinkallt
Tidigare förbrukning senaste 12åren 33000-37000kwh med en toppnotering på 39000 -2005

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone ce50 L + accumulatortank
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2006, 22:52:50 »
Jag kollade avfrostningen på min CE50 ikväll. VP:n gick i ca 50 min och därpå frostade den av i ca 10 min. Jag har 0 gradigt ute och ca 20 gr inomhus. Flöde 270 m3/h.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!