Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluft eller bergvärme 270 m2  (läst 5907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Frånluft eller bergvärme 270 m2
« skrivet: 09 december 2017, 19:23:37 »
Hej.
Jag håller på att bygga nytt hus. Ett två-våningshus på 200 m2. Platta med värme, radiatorer uppe.
Vill värma ett garage på ca 70 m2 också. Platta med värme eller radiatorer. Ej bestämt mig.

Vad ska jag välja för värmekälla? Frånluftvärmepump eller bergvärme?
Vi bygger med Myresjöhus, så vi är bundna till att ta Nibe.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #1 skrivet: 10 december 2017, 06:55:28 »
Bergvärme med tanke på storlek du ska värma, frånluft finns väl som max 6kw hos nibe. 750 och 730. Bergvärme/ytjordvärme blir nog lite dyrare men tror du klarar dig bra mycket längre innan du behöver spetsa med el.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #2 skrivet: 10 december 2017, 07:44:59 »
Nja
Ett nybyggt hus är väl i dagens läge så pass bra isolerat att energiförbrukningen för uppvärmning blir väldigt låg. Så då bör flvp ändå finnas med som mycket möjlig kandidat. Om du väljer bergvärme så måste du ta med installation och kostnad även för ftx. För garaget, är det inte vettigare med en separat luft/luft värmepump? Då får du ju avfuktning också, bra när blöt bil körs in

Jag skulle gärna se en kalkyl där de båda alternativen jämförs, jag är ganska säker på att den ökade investeringen som krävs för den extra besparing som bergvärme skulle kunna ge får en mycket lång avskrivningstid

Valet beror också mycket på var i landet huset ligger, ju längre norrut, desto starkare argument för berg/jordvärme
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #3 skrivet: 10 december 2017, 12:09:18 »
En sak jag tycker man ska ta med i utvärderingen är ljudförorening. Runt här i Huddinge är alla nybyggda radhus försedda med kraftiga utblås på väggarna, som jag antar är någon form av värmeåtervinning och antagligen också värmepump. Det är ett så kraftigt oljud i hela området så jag är förvånad över att det är tillåtet enligt byggnormen. Det borde även resultera i oljud inomhus. Fristående villor har lite olika uppvärmningssystem.
Detaljplanen säger kryptiskt:
På uteplats 55 dB(A) ekvivalent ljudnivå och max 70 dB(A) och i boningsrum 30 dB(A) och max 45 dB(A) mellan kl 19 till 07.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #4 skrivet: 10 december 2017, 15:37:04 »
Konstigt att det är utblÃ¥s genom ytterväggarna för avluft ska normalt gÃ¥ upp och ut genom taket Sc:,h  Det jag vet kan vara störande är utblÃ¥set genom väggen frÃ¥n centraldammsugare men de gÃ¥r ju bara ibland som tur är.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #5 skrivet: 10 december 2017, 18:14:59 »
Frågan är om det är utblås för avluft det handlar om här, många radhus jag sett har utrustats med LLVP så det kan i så fall vara utedelarna som skapar det oljudet. Eller utedelarna från LVVP om sådana installerats

En FLVP's utblås väsnas i jämförelse inte alls lika mycket eftersom fläkten sitter inne i värmepumpens skåp som i sin tur står inomhus
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #7 skrivet: 11 december 2017, 06:43:40 »
Har sett massvis av både älvsbyhus och smålandsvillan, som har utblåset ut genom väggen, från deras flvp, även andra husfabrikanter.
Smålandsvillan har dessutom ett sovrum i anslutning till tvättstuga, där en flvp står och varvar ibland 120hz. Skulle jag själv montera en flvp, så inte skulle den få stå i huset i alla fall, den lever om för mycket, har själv en bvp i anslutning till köket, och jag som vet att den finns där, hör den (även om det är knappt), men inte andra
« Senast ändrad: 11 december 2017, 06:45:27 av DonPablo »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #8 skrivet: 11 december 2017, 07:43:08 »
Citera
Avluften förs i koncentrerad stråle
långt ut ifrån väggen medan
friskluften sugs in underifrån i
närområdet på huven. Båda uttag
är skärmade med galler.

Kan det vara konstruktionen på huven som ger detta extra ljud/buller? Ser att huven tydligen skickar ut avluften i stråle (4m/s enligt dokument). Många huvar i området samverkar...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #9 skrivet: 11 december 2017, 08:48:37 »
Långsiktigt vettigaste investeringen tror jag ändå bergvärme och FTX är.
Dels med tanke på buller, inomhuskomfort (ingen risk för kallras vid tilluftsventiler) och att du skall bygga garage.
Har hört många som avråder från golvvärme i garage, blir tydligen lätt rätt hög förbrukning om man skall värma via golvet (dåligt isolerade dörrar och ibland drag från otäta lister gör golvet kallt även om sulan i sig är välisolerad).
Payoff-tiden blir troligen rätt lång, men ändå...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iaw77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #10 skrivet: 11 december 2017, 21:43:59 »
Tack för alla svar.
Tror att det blir frånluftpump till huset, och en luft/luft till garaget.
Ingen värme i plattan.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #11 skrivet: 11 december 2017, 21:50:51 »
jag har satt luft luft i mitt garage, endast 1a vintern än, men billigare alternativ än golvvärme, och luften cirkulerar ju, så tror inte det är så dumt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2018, 18:46:50 »
Tack för alla svar.
Tror att det blir frånluftpump till huset, och en luft/luft till garaget.
Ingen värme i plattan.


Var i landet bor ni?   Gjorde just en beräkning\jämförelse pÃ¥ 155 kvm hus och fristÃ¥ende 75 kvm garage i Göteborgsregionen.

F1255-12 vs F750

Ekonomiskt sett visade det sig att livscykelkostnaden blev ungefär lika på 15-20 års horisont, (exkl. service, kompressorras m.m), så då är det några saker som man bör ta ställning till.

A. Har du gott om pengar?
Avstå FLVP isåfall!
100000-150000kr för installation+FLVP
200000-250000kr för Bergvärme+FTX

B. Är kallras på vintern något som familjen avskyr? Avstå FLVP isåfall!

C. LÃ¥ter frikyla intressant?
Avstå FLVP isåfall!

D. Är hög inomhustemperatur (23-24°C) viktigt?
Avstå FLVP isåfall!

E. Avskyr du att elda i kamin när det är riktigt kallt?
Avstå FLVP isåfall!


200 kvm@21,5°C  Göteborgsregionen(chansning dÃ¥ TS ej svarade?)
F750@70 l\s
8200 kWh\Ã¥r energibehov varav 2400 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 15400 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 3,7
Vp täcker till -1°C :( *Se fotnot

200 kvm@21,5°C Umeåregionen(chansning då TS ej svarade?)
F750@70 l\s
10600 kWh\Ã¥r energibehov varav 3500 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 17900 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 3,6
Vp täcker till -4°C :( *Se fotnot


200 kvm@21,5°C Umeåregionen(chansning då TS ej svarade?)
F1255-12
6500 kWh\Ã¥r energibehov varav 0 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 21800 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 4,3
Vp täcker till -23°C =)

235 m borrhål



200 kvm@21,5°C Göteborgsregionen(chansning då TS ej svarade?)
F1255-12
5600 kWh\Ã¥r energibehov varav 0 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 18000 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 4,2
Vp täcker till -18°C =)

170 m borrhål



Slutsats: Svarar man nej på flertalet av frågorna A,B,C,D och E ovan, så är FLVP en bra grej!



*Fotnot: Ökad fläkthastighet ger 'snabbt' ökad besparing med FLVP, men ökar förstås kallraset och det förutsätter att man har möjlighet att öka friskluftsinstaget (och därmed kallraset) i exempelvis:
  • gym (kallt och skönt)
  • kopplat garage (obebott)
  • kontor (varma datorer)
  • lekrum (kuddkrig)
  • gästrum(obebott)
  • förrÃ¥d (obebott)

dvs, utrymmen där det inte spelar så stor roll med lite kallras. Stora hus har ofta dessa möjligheter med många friskluftsintag att styra om tilluftsflödet där det kvittar. Vi har högt tilluftsflöde i gym\kontor\lekrum och strypt i vardagsrum\sovrum.

Exempel på besparing med "lagomt" ökat frånluftsflöde:

200 kvm@21,5°C Göteborgsregionen(chansning då TS ej svarade?)
F750@83 l\s
7300 kWh\Ã¥r energibehov varav 1700 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 16300 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 4
Vp täcker till -3°C


200 kvm@21,5°C Umeåregionen(chansning då TS ej svarade?)
F750@83 l/s
9200 kWh\Ã¥r energibehov varav 2400 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 19300 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 4
Vp täcker till -6°C


Exempel på besparing med "extremt" ökat frånluftsflöde á la VP-nörd:

200 kvm@21,5°C Göteborgsregionen(chansning då TS ej svarade?)
F750@100 l\s!
6500 kWh\Ã¥r energibehov varav 1100 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 17400 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 4,4
Vp täcker till -4°C


200 kvm@21,5°C Umeåregionen(chansning då TS ej svarade?)
F750@100 l\s!
8100 kWh\Ã¥r energibehov varav 1700 kWh\Ã¥r tillsats.
Energibesparing 20400 kWh\Ã¥r
Årsvärmefaktor 4,3
Vp täcker till -7°C



Alla beräkningar ovan är utan FTX-förbrukning.
Har lagt till FTX-förbrukning i överskådliga jämförelsen nedan:
« Senast ändrad: 17 februari 2018, 19:27:55 av kWhalp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2018, 21:17:30 »
Jag skulle nog vilja kommentera detta med besparing kontra investering/avskrivning något (låt oss skita i komforten för en stund)

FLVP: Jag skulle tro att det räcker med 100 papp för en sådan i ett nybygge om vi pratar Comfortzone, IVT, NIBE nivå på det hela, med typ kompressor som avger max 5 kW

BVVP m FTX: Här är det nog den övre gränsen som är mest trolig i storstäderna dvs 250 papp, mina grannar står just i begrepp att starta ett sådant projekt, jag skall följa upp det lite får vi se

Skillnad 150 tusen

Om vi nu kikar på dina beräkningar för besparingar för de olika alternativen/orterna så får man en högre besparing med BVVP, inte konstigt, men vad är det egentligen värt i förhållande till investering och avskrivning?

Umeå: 3900 kWh per år, kostar en krona styck, utan ränta på ränta så tar det 38 år att spara in merkostnaden

Göteborg: 2600 kWh per år, då tar det 58 år

SÃ¥ vad är slutsatsen? Det blir komfortargumenten som kanske blir avgörande, en ekonomisk kalkyl talar inte för bergvärme i nyproducerade välisolerade hus,  merbesparingen blir inte tillräcklig för att motivera den ökade investeringen.

Sen låter det som att FLVP blir en katastrof ur komfortsynpunkt. Det stämmer ju nu inte riktigt. Ingen i vår familj klagar nånsin på oljud, kalldrag eller ras, brist på varmvatten mm så jag håller inte med att det blir dålig komfort. Och vi eldar i kakelugnen, det blir ingen störning av FLVP:n vad vi märkt. Tvärtom, bra luftomsättning, återvinning på en bra nivå till en acceptabel kostnad. Nu har vi ju iofs en comfortzone som frostar av som den ska (alltid 10-12 min per timme, inga långa konstiga avfrostningar alls), och detta även utan att fläkten behöver gå i turbo-läge så nått måste ju vara fel med den andra sorten, men, men...det diskuteras ju jämt o ständigt i andra trådar

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2018, 23:12:18 »
Jag skulle nog vilja kommentera detta med besparing kontra investering/avskrivning något (låt oss skita i komforten för en stund)

FLVP: Jag skulle tro att det räcker med 100 papp för en sådan i ett nybygge om vi pratar Comfortzone, IVT, NIBE nivå på det hela, med typ kompressor som avger max 5 kW

BVVP m FTX: Här är det nog den övre gränsen som är mest trolig i storstäderna dvs 250 papp, mina grannar står just i begrepp att starta ett sådant projekt, jag skall följa upp det lite får vi se

Skillnad 150 tusen

Om vi nu kikar på dina beräkningar för besparingar för de olika alternativen/orterna så får man en högre besparing med BVVP, inte konstigt, men vad är det egentligen värt i förhållande till investering och avskrivning?

Umeå: 3900 kWh per år, kostar en krona styck, utan ränta på ränta så tar det 38 år att spara in merkostnaden

Göteborg: 2600 kWh per år, då tar det 58 år

SÃ¥ vad är slutsatsen? Det blir komfortargumenten som kanske blir avgörande, en ekonomisk kalkyl talar inte för bergvärme i nyproducerade välisolerade hus,  merbesparingen blir inte tillräcklig för att motivera den ökade investeringen.

Sen låter det som att FLVP blir en katastrof ur komfortsynpunkt. Det stämmer ju nu inte riktigt. Ingen i vår familj klagar nånsin på oljud, kalldrag eller ras, brist på varmvatten mm så jag håller inte med att det blir dålig komfort. Och vi eldar i kakelugnen, det blir ingen störning av FLVP:n vad vi märkt. Tvärtom, bra luftomsättning, återvinning på en bra nivå till en acceptabel kostnad. Nu har vi ju iofs en comfortzone som frostar av som den ska (alltid 10-12 min per timme, inga långa konstiga avfrostningar alls), och detta även utan att fläkten behöver gå i turbo-läge så nått måste ju vara fel med den andra sorten, men, men...det diskuteras ju jämt o ständigt i andra trådar

mvh

Håller med dig angående kalkylerna och det viktigaste uppdrag du, jag m.fl har här på forumet, är att upplysa alla som undrar vad FLVP har för för- och nackdelar.

Kallras, för mycket elpatron och ljudnivån är väl det som man oftast hör gnäll kring.
Sen får vi inte glömma problemet(myten?) som finns med för långa avfrostningar!

Personligen avgudar jag min FLVP!
Min intrimmade pump ligger i paritet med en bergvärmepump typ F1255-6 med FTX i mitt lilla välisolerade hus enligt VP-dim. Skiljer uppskattningsvis 0-500 kWh\år.
2017 4833 kWh     
2018 (proj) 4650 kWh
Bergvärme+FTX uppskattningsvis 4000 - 4500 kWh\år


En bra att veta-lista för de som går i köptankar kring FLVP:
  • Har löst "problemet" med kallras pÃ¥ de mest utsatta platserna med ("förvärmare") WiFi-element och plisségardiner.
  • Den lirar bra ihop med luftsolfÃ¥ngare!
  • Den lirar bra ihop med ugn- och torktumlare! :)
  • Den lirar bra ihop med täljstenskaminen!
  • Den kommer lira bra ihop med framtida bastu!
  • Ju fler man är i familjen, desto mer kroppsvärme tar den tillvara! :)

Hos oss hör man i princip bara värmepumpen i tvättstugan där den är placerad; jag upplever att den gör sitt jobb i det tysta. Om man skulle ha problem med ljud så går det alltid lösa med lite trixelfix, typ speciella dämparfötter till kompressorn, ljudisoleringsskivor, förhindra stomljud, sätta spärrband på kompressorfrekvensen m.m

Hur stor andel elpatron som används går att trimma en hel del genom att ändra frånluftsflödet, spärra elpatronen till en viss utetemperatur och om man vill vara extrem, skruva lite på temperaturerna i olika delar av huset.

Jag har som ambition att försöka skriva ihop en klistrad tråd om "bra att veta kring F750", men tänkte vänta med det till efter sommaren, då jag fått lite mer erfarenhet\data kring de för långa avfrostningarna med F730\F750! :)
« Senast ändrad: 17 februari 2018, 23:16:17 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!